Tält på softpack?

Hej

Jag är i tagen att köpa ny ryggsäck. Jag kommer först och främst att använda den till fjällvandring med tält. Till nu har jag gått med en Haglöfs Skarja och bära tält med den var inga problem. Nu lockar ju en softpack lite mer. Är det någon som vandrat med tält (3-5 kg) på en softpack. Jag inbillar mig att det är svårare att fästa och inte så stabilt.
 
Tältet...

... brukar man ha i säcken. Jag har det och de flesta andra jag mött har haft det.

Tror inte det är nå bra idé att ha den utanpå Softpaqs är ju lixom designade för att ha nästa allt innuti. Allt utom liggunderlag.

Men jag har inte testat med tung packning utanpå.

Stalle
 
Stort

För veckoturer bör man då inte ha mindre än 90L-säckar? Om man skall trycka in ett tält i säcken. Bäva den dagen man köper ett fyramannatält!?!
 
Funkat för mig...

På mina senaste turer har jag gått med softpack och olika tält både i och utanpå säcken utan större problem.

Det ända knepiga tycker jag är att om man har tältet på eller under topplocket så är det i vägen en del så fort man ska in i säcken. Några "balansproblem" har jag inte haft.

Fördelen med softpacks tycker jag klart överväger de ev. nackdelar som de har.

Testa en Arteryx!!

Lycka till
//Mell
 
går fint

Jag har då aldrig lyckats trycka ner tältet i min ryggsäck. Jag har en Haglöfs Victor, den har ett spännband innanför topplocket. Spänner man fast tältet i den sitter det hur stabilt som helst.

..Johan...
 
Berghaus vulcan

Berghaus vulcan med tältet antingen ovanpå (och då behövs en extrarem för at stabilisera tältet) eller under topplocket.

Fungerar jättebra.

Och ja, mindre än 90 liter skulle jag inte köra på långturer. En konventionell säck på 65 liter har man ju en packpåse på 25 liter till. Detta ger ju 90 liter. Med en softpack har man ju ingen packpåse.
 

Guest

Gäst
I säcken

Helt klart, lägg i tältet i säcken. Antingen ställer man tältsäcken på högkant (vertikalt) i säcken eller tar man och packar tältet "smalt" och tar ut pinnarna. Tycker själv att det är bra att packa tältet för sig och lägga stängerna på annan plats, gäller bara att packa ihop tältet bra... och inte ha allt för stort tält ;-)
 
Tält i ryggan

Har sittit och klurat på precis samam sak, men beslutatde mig rätt kvickt för att det bästa var att ha tältet i ryggsäcken. Har en Lowe Alpine 70+20 som jag klämmer ner ett nammatj 3gt i. Placerar sedan den andra skrymmande saken, i detta fall sovsäken på locket i en vattentät packpåse. Detta kanske inte är den ultimata lösningen men den fungerar :)
 
Utanpå..

Jag har haft tältet utanpå säcken de två senaste åren. Nu är både tält och säck små saker, det är ett H*lleberg Akto och en något äldre Karrimor Panther, 1.7 kg resp. 65L. Ett tält upp till tre kilo tror jag inte skulle vara några problem att ha utanpå säcken, under förutsättning att man kan ha allt annat innuti den.

Jag sätter tältet under säcken. På locket går det inte att spänna fast någonting utom mycket lätta saker.

Tidigare hade jag ramrygga (Hagl*fs Alaska) och tält, sovsäck och liggunderlag utanpå säcken. Nu har jag bytt till mindre och lättare grejor. Mycket bättre.
 
Utmärkt

Jag har ett underbart Hilleberg Saivo 3-manna tält (4,5 kg) och en softpacksäck (Tatonka) på 60+20 liter. Jag har alltid varit tvungen att spänna fast tältet på utsidan av ryggsäcken och det går utmärkt. På min säck finns en spännrem precis ovanför själva säcken. Med den spänner jag fast tältet och därefter spänner jag fast topplocket.
Detta blir mycket stabilt och går på en knapp halv minut. Tältet kommer högt upp relativt nära kroppen vilket är bra under vandring sommartid.

En annan fördel med att ha tältet på "utsidan" av ryggsäcken är att man får fram det snabbt. Jag tycker det är väldigt värdefullt att kunna sätta upp tältet snabbt utan att behöva öppna sin packning när regnet öser ner och stormen ryter.

Är det någon som var uppe i Sarek månadsskiftet juli/augsti? Vi var en grupp på nio personer och upplevde stormbyar vilket var mycket lärorikt. Framförallt var det lärorikt att se hur olika tältmodeller klarade vinden olika bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4
Victor M Fästa tält på Bergans Trollhetta 95? Transportera 4
Avarage Tält i ryggsäcken eller utanpå? Transportera 44
pelka Packa tält i ryggan! Transportera 9
Thavox Att packa tält... Transportera 10
Ace 374 Tält från USA Transportera 10
ducken Placering av tält och liggunderlag Transportera 27
mikeon Ryggsäck och blött tält Transportera 20
Snödrivan Kajak på pinne, höglastare Transportera 2
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 5
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Joell Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck Transportera 11
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
lottizen Mäta volym på packningen Transportera 16
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
CFM Sätta midjerem på North face duffelväska Transportera 5
Swift Ryggsäck som handbagage på flyget Transportera 30
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
qy Aarn-säckar på XXL Transportera 4
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6
Aramidos Storlek på ryggsäck Transportera 15
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
Henkster Kardborreband på Klättermusen Arvaker/Röskva? Transportera 5
avslutatmedlemskap160620 Tubkikare med på cykel Transportera 4
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Nuppenizer Skillnaden på Lundhags V8 och V12 Transportera 11
PeM Vandringsryggsäck för tjej/dam på 174 cm med breda höfter Transportera 11
FarmerJoe Sy på Toppstramare på ryggsäck. Transportera 0
aksello Skillnaden på mjölner 2 och äldre varianter? Transportera 4
isbit Olika spännsystem på avbärarbälten, vad heter de? Transportera 6
Nipon Funderingar på ny ryggsäck. Transportera 11

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.