Packa tält i ryggan!

Kanske en dum fråga men
Hur är det smartast att packa ett tält( Nammatj GT 3.)ryggan för att det ska ta minst plats??

ska man dela upp tält stänger,inner tält,och tält duken ??
eller räcker det att bara ta ur tält stänger ur tält påsen o pressa ihop det så mycket det går?

jag/vi ska i väg till fjälls snart o flugfiska,och lite vandring,så jag ska ha med mej vadare+vadar kängor m.m.
det tar en del plats o jag ska försöka få i allt i ryggan(100Lkajka) så jag ska försöka att packa så smart som möjligt,vi ska flyga upp till kiruna så jag vill inte ha något utanför ryggan,och jag gillar inte ha något hängande o dinglande på ryggan när jag vandrar.



/pelka
 
Det blir mycket enklare om man packar tältdukar och pinnar var för sig. Tältdukarna är är ganska komprimerbara och enkla att knöla ner i säcken. Jag gillar heller inte att ha saker utanpå säcken och stoppar oftast tältpinnarna stående på lämplig plats i ryggsäcken, ibland hamnar de dock utanför.

Sedan kan man göra lite som man vill med inner och yttertältet, lite beroende på väder och hur många som delar på packningen. Är det riktigt ruskväder brukar jag packa dem varför sig och sätta upp yttertältet som skydd vid raster. Det är inga större problem att sätta upp innertältet i efterhand.
 
Har visserligen inte det tältet, men packar tältet skilt från pinnar och spik.

Ska jag vara ute längre tid så hamnar tältet på utsidan av ryggan tills man ätit sig till utrymme för tältet, brukar ta 2-4 dagar.
 
Ja om man tar ut bågar och pinnar från tältpåsen så är risken att skada tältet mindre också..
Man packar med fördel in tältet i "sovsäcksfacket" som finns på många ryggsäckar, dvs öppningen längst ner, trycks in på tvären.
Så då har man en stabil och mjuk botten av ryggsäcken, tältet är inte i vägen när man ska fika och luncha osv.. Och man får fram det enkelt när man ska slå läger, bra när det regnar exempelvis.. :)
 
Jag brukar alltid packa tältet i ryggan och stängerna längsmed utanpå.
Gillar inte heller att ha saker utanpå men tältstängerna är ett undantag då dom ligger slimmade längsmed ryggan.

Annars är det mest logiskt att packa tältet på toppen utanpå ryggan, det ska upp först och ner sist.
 
Jag har en Kajka 100 och Nammatj 3. Jag knölar ner tältet i en kompressionspåse med ventil, trot det är Sea to Summit med stor öppning, så det blir ett litet paket. Får i regel plats med en del andra grejer i nedre facket på det viset.
 
Jag har en Kajka 100 och Nammatj 3. Jag knölar ner tältet i en kompressionspåse med ventil, trot det är Sea to Summit med stor öppning, så det blir ett litet paket. Får i regel plats med en del andra grejer i nedre facket på det viset.

det kanske funkar med en sovsäcks kompressionspåse ??

hur många liter är kompressionspåsen du har??
site där man kan se den??

mvh/P
 
Kompressionspåse till sovsäck funkar bra. Kan bli lite bullig, så ibland tar jag remmar runt för att få den smal. Ställer den sedan upp i ryggan. För min del måste jag tänka på att inte få för tungt långt ut i ryggan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Thavox Att packa tält... Transportera 10
LightDan Packa ryggan med tunga saker högt upp - varför? Transportera 26
MS Frog Packa "lätt ryggsäck" Transportera 1
desireman Hur ska man packa en ryggsäck? Transportera 10
BadCash Att packa en rygga Transportera 5
XPAT packa ryggsäck Transportera 4
2004-06-16 Packa liggunderlag Transportera 62
pzye Packa ryggsäck Transportera 3
Scout^ Packa vattentätt? - Paddling Transportera 7
mgullo Packa Haglöfs Alaska Transportera 4
Scout^ packa rätt? Transportera 4
KAn någon förklar fördelarna med att packa utanpå ? Transportera 23
Avarage Tält i ryggsäcken eller utanpå? Transportera 44
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4
Victor M Fästa tält på Bergans Trollhetta 95? Transportera 4
Ace 374 Tält från USA Transportera 10
ducken Placering av tält och liggunderlag Transportera 27
mikeon Ryggsäck och blött tält Transportera 20
Avsl5 Tält på softpack? Transportera 9
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
pelka Vart hittar jag marmot ryggan? Transportera 0
BrittMarie Osprey regnskydd till ryggan? Transportera 14
Tranan Strippa ryggan? Transportera 9
sleget Instruktion för hur man använder ryggan? Transportera 10
cybergrunge brädåkning med kamera i ryggan.... Transportera 0
biedelman I ryggan! Transportera 0
pjurka Ryggan på flyget? Transportera 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.