Tält med hund

Om du fortfarande är intresserad av ett Helsport Ringstind light 2 och har vägarna förbi Norge eller känner någon där som kommer förbi dig så är det med nuvarande kronkurs ca 400:- billigare i Norge.
 
Jag kan absolut rekommendera Hilleberg Akto! Perfekt ensamtält men ändå med bra utrymme och plats både i absiden och inne. En hund i din storlek ryms utan problem, hade själv med min när jag vandrade från abisko och min vovve är lite större än din. "Trekanten" som blir över i tälten är perfekt för en vovve. Han fick ligga där utan filt el. dylikt i augusti. Ett par gånger när han var blöt och kall fick han ligga på mig och sovsäcken med en fleecefilt ovanpå och vi sov gott.

Akto tycker jag är helt perfekt. Jag ville ha ett tält jag visste skulle klara sig om vädret blev tufft. Vi fick slå upp det en riktigt blåsig, mörk natt på "stenhäll". Svårt att få ned pinnarna då det bara var sten men på något sätt lyckades vi trots mörkret och stormvind. Jag gick ut ett par gånger under natten för att kolla så det såg OK ut, men tältet höll sig hela natten. Visst var det en fruktansvärt prasslande från duken men vi lyckades tillslut somna, och jag hade öronproppar ;) Jag var lite orolig i blåsen och mörkret, om något skulle hända med tältet men då var det en trygghet att jag visste att det var ett rejält Hilleberg.

Tältet köpte jag från deras egna outlet med reducerade priser pga "fabrikationsfel". Mitt tält hade en, enligt kontrollanten "ful söm" så priset reducerades nog med åtminstone en trejdedel. Sömmen störs jag inte alls av, faktum är att jag inte ens sett den trots idogt letande ;)

Lycka till!!
 
Hur stor yta behöver en hund egentligen? Tänker då särskild på en dalmatiner. Och hur mkt brukar hundar röra sig i snittet?( ligger avlång och sedan mera ihopkrypen osv?)
Självklart är det olika för hund till hund men en allmän uppfattning det kanske ändå finns?
 

avslutad210712

Gäst
Hur stor yta behöver en hund egentligen? Tänker då särskild på en dalmatiner. Och hur mkt brukar hundar röra sig i snittet?( ligger avlång och sedan mera ihopkrypen osv?)
Självklart är det olika för hund till hund men en allmän uppfattning det kanske ändå finns?

Hade en hund som ibland låg hoprullad som en liten boll fotänden av tältet (sommar, höst) medans han på vintern oftast låg mellan sovsäckarna och då låg han väldigt utsträckt. Däremot hade jag ingen större känsla av att han var upp på nätterna och rullade om sig eller liknande.
 
Kul att tälta med hund !!

Jag har tältat med en Golden Retriever (hane, 43kg) i ett Akto, detta fungerade
riktigt bra trots hundens storlek och tältets något begränsade
storlek.

Vidare så har jag tältat med en brun labbe (hane, 39kg,min nuvarande hund) i ett
Nallo 2GT. Han har inte provat Akto't än...
Iom att jag oftast trampar solo så sover hunden tillsammans med mig i inertältet,
en labbe drar inte i så mycket bråte jämfört med en golden retriever, min egen högst ovetenskapliga slutsats...

Jag använder en lättviktspressenning (Ca 300gr) ovanpå tältgolvet som ett extra tältgolv och hans eget liggunderlag ovanpå detta. Är det kyligt så har han sin sovsäck, en sovsäck för barn som jag "konverterat" genom att öppna i fotänden och montera in ett snöre med fixlås
för att han skall få ut benen och att kunna vädra...(ungefär som i huvudänden på sovsäcken)

De gånger det har vart riktigt varmt så har han gått ut på lagt sig i absiden sjäv
och stuckit ut nosen under tältväggen.

Enda tillfället det kan vara lite jobbigt att tälta med hund är längre regnperioder, här kommer
iofs hundras in lite...vissa typer (ex. en golden) absorberar litervis med vatten.
Problem nr2 är troligen också individuell och berör mest tältning i närheten av kor...min hund
rullade sig en gång i, ja...koskit...
Den natten blev kanske inte fullt så trevlig som tältning med hund normalt är...lite av undantaget som bekräftar regeln...

// Pzon, hundtältare...
 
Jag har tältat med både en och två hundar (Flatcoated retrievers). Med två tycker jag det funkar bäst att ha dem i absiden men med en hund så får han sova bredvid mig. Brukar lägga ut en fleecefilt mot markkylan och sen om det är många minus så delar han liggunderlag med mig. Lite knöligt men också mysigt. Hur som, för mig funkar bergans compact light 2p utmärkt för att tälta med hund.
 
Hur stor yta behöver en hund egentligen? Tänker då särskild på en dalmatiner. Och hur mkt brukar hundar röra sig i snittet?( ligger avlång och sedan mera ihopkrypen osv?)
Självklart är det olika för hund till hund men en allmän uppfattning det kanske ändå finns?

Har själv en flatcoated retriver, möjligen lite mindre än en dalmatiner.
Hon sover vanligtvis hopkrupen, jag har kapat ett tunt Rusta liggunderlag på 1/3 som hon ligger på, barnsovsäck/liten fleecepläd/ingenting ovanpå beroende på årstid.
Efter en dags vandring brukar hon ligga väldigt stilla hela natten, har bara erfarenhet med en annan hund på tur, men båda har legat väldigt stilla.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
ergu0015 Tält för vandring i Norge 2 pers+hund Bo och sova 2
FiddeTheRocker Förslag på tält för 1p + hund? Bo och sova 14
wotswe Tält till två personer samt hund Bo och sova 23
Damberg Tält för mig och min hund? Bo och sova 11
mazzej Fiske + Hund + Tält + Matlagning = Vad? Bo och sova 7
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.