Tält för 4:a årstider

Har i dagsläget ett Hilleberg Unna som jag köpte förra sommaren. Detta är/var tänkt att användas främst under paddling och eventuellt vandring.

Till hösten (och ett år framåt) ska jag dock befinna mig uppe i Finnmark i nordligaste Norge. Där ska jag gå en utbildning som heter "Nordisk Naturfotolinje", vilket innebär mycket foto och friluftsliv..och därmed också en hel del tältning under alla årstider.

Under året kommer vi ha olika individuella projekt som vi jobbar med och som kommer innebära att man är borta några veckor i taget. Bland annat har vi möjlighet att genomföra projekt på Island/Grönland/Svalbard.

Jag är alltså ute efter ett tält som är rymligt, någorlunda lätt, starkt, smidigt att hantera etc. Jag kommer använda tältet för mig själv, men lär ha packning i form av åtminstone 1st 80 liters vandringsrygga och 1st fotorygga på runt 15 kg.

Jag har mest funderat kring Hillebergs tält. Tankarna går kring Nammatj 2, Nammatj 3 (och dessa i GT-version) och motsvarande Nallo-versioner.

Då jag för mig själv nu målar upp det värsta tänkbara scenariot..med snö, blöta kläder, ganska mycket packning, att vara tvungen att laga och käka mat i skydd..kanske behöva stanna i tältet i längre perioder etc så överväger jag att införskaffa ett rejält tilltaget tält. GT-versionerna vore inte helt fel faktiskt..trots att jag som sagt ska använda tältet som enmanstält.

Hur fungerar ett Nallo med sin superlätta Kerlon 1200-väv i strängare klimat med snö och blåst?

Är det någon som kan råda mig med kloka ord så vore jag tacksam..

Det var inte så många synpunkter man fick på tältval här inte. Kanske är det tjatigt med alla frågor om tält..!?

Hur som hellst..

Efter lite funderande har jag kommit fram till att Nammatj är det som passar mig bäst. Frågan är bara vilken Nammatjmodell man bör välja. Antingen Nammatj 2, Nammatj 2 GT eller Nammatj 3.

Spontant känner jag att Nammatj 3 kanske kan vara det allra bästa valet. Man får mycket utrymme inne (och kan även vara två om det skulle behövas) samtidigt som vikten hålls på acceptabel nivå. Om man ska vistas längre tid i tältet pga av tex dåligt väder så känns det viktigare att ha gott om plats i innertält än stor absid.

Visserligen kan man tycka att ett Nammatj 2 borde räcka..men samtidigt väger inte ett Nammatj 3 så mycket mer. Priset är inte mycket högre och dessutom kan man använda det (och fortfarande bo bekvämt) om man skulle vara två personer.

Vad tror ni om mitt resonemang? Är det klokt att satsa på ett Nammatj 3 som i första hand ett enmans vintertält?

forstheim; sa:
Det var inte så många synpunkter man fick på tältval här inte. Kanske är det tjatigt med alla frågor om tält..!?

Hur som hellst..

Efter lite funderande har jag kommit fram till att Nammatj är det som passar mig bäst. Frågan är bara vilken Nammatjmodell man bör välja. Antingen Nammatj 2, Nammatj 2 GT eller Nammatj 3.

Spontant känner jag att Nammatj 3 kanske kan vara det allra bästa valet. Man får mycket utrymme inne (och kan även vara två om det skulle behövas) samtidigt som vikten hålls på acceptabel nivå. Om man ska vistas längre tid i tältet pga av tex dåligt väder så känns det viktigare att ha gott om plats i innertält än stor absid.

Visserligen kan man tycka att ett Nammatj 2 borde räcka..men samtidigt väger inte ett Nammatj 3 så mycket mer. Priset är inte mycket högre och dessutom kan man använda det (och fortfarande bo bekvämt) om man skulle vara två personer.

Vad tror ni om mitt resonemang? Är det klokt att satsa på ett Nammatj 3 som i första hand ett enmans vintertält?

Jag har använt ett N2 som enmanstält vintertid och tycker att det funkar väldigt bra utrymmesmässigt. Takhöjden på 90 cm funkar för mig som är 173 lång, är man längre kanske man ska fundera på ett N3 istället.

Lite OT :), eftersom jag inte är så förtjust i tunneltält har jag uppgraderat till Tarra vintertid, funkar också busbra. Fast T har ju en absid för mycket när man är ensam...slängde in det eftersom du nämnde N2-3GT och vikten ligger på ungefär samma nivå...

/J.

Kanske dum fråga???

Denna fråga kanske är lite dum???

Det är ju, av naturliga skäl, större volym i N3 än N2. Volym som du på ett eller annat sätt skall värma upp.

Är det inte, ut temperaturhänseende, bättre med ett N2 än N3, eller spelar det, temperaturmässigt, inte någon större roll???

Jag har inte vintertältat i ett så litet tält (endast i Tält 20 och i snöbivack) så jag har endast liten erfarenhet av ren vintertältning i små tält.

Vad jag dock HAR erfarenhet av är tältning i låglänt terräng tidig vår och sen höst med temperaturer ner till -7 grader. Jag upplever ett 3-mannatält som kallare än ett 2-manstält.

Nu kanske du ändå skall ha ett 3-manstält av utrymmesskäl mer än med tanke på temperaturen. Det är kanske värt besväret at bära lite extra vikt eftersom du skall ligga still så länge. Ev. går det ju också att ta med sig en sovsäck och liggunderlag som kompenserar för den lilla skillnaden i temperatur som det blir (om det nu skiljer någonting över huvud taget).

Mvh!
// Niklas

Kupol

Ska du till Svalbard på vintern så går nog Nallo bort, det kan blåsa vansinnigt mycket där, annars är de nya trevliga med högt i tak. Av dom nämnda tälten skulle jag köpa Namatj 2 till ensamtältning och Namatj 3 eller 3 GT till två pers. GT på namatj är helt onödigt om du är själv. Behöver du stor absid är det bara att lossa innertältet i framkant. och har du tvåmnstält så ryms halva packningen i innertältet.

Fick jag välja själv blev det nog Hilleberg Staika (eller Helsport Svalbard om man är fler). Om du vet att du ska till Svalbard, köp tältet där (på postoder från europa). Skattefritt e kul!

Om du vill spara pengar kan du köpa ett begagnat The North Face VE-25, brukar gå att hitta. Svårt att sätta upp och tungt, men väldigt stadigt och rymligt. Det perfekta tältet att ha som basläger, mindre kul att bära runt och sätta upp.

[Ändrat av Vandrare 2003-05-14 kl 13:31]

Björn..

Jo, kanske är det klokast att i så fall gå på Nammatj 2 istället för N3. GT-absid för enmansbruk håller jag med om är onödigt..och Nallot är nog som du säger inte det bästa valet vid polarområdena. Tyvärr vet jag inte om jag nu ska just till Svalbard..och kan kanske därför inte få möjlighet att köpa skattefritt.

Jag är lite nyfiken på varför du skulle välja Staikat i första hand!?

Tanken med Staika har också slagit mig då jag paddlar en del. Men eftersom jag redan har ett Unna som paddlingstält så hade jag tänkt behålla detta och istället käpa mig ett tält för fotografering/vandring. Staikat väger trots allt sina 3.6 kg.

Det blir till att fundera vidare tror jag.. :=)

Namatj

forstheim; sa:
Jag är lite nyfiken på varför du skulle välja Staikat i första hand!?

Hmm. Efter att ha grunnat lite mer på DINA behov, så skulle jag nog rekomendera Nammatj 2. Jag har ett själv som jag använder vid ensamvandringar och jag är mycket nöjd. Bra ventilation, ganska lätt och gott om plats vid dåligt väder, speciellt om man knäpper loss innertältet.

Staika har nog mer att göra med mina egna önskedrömmar: Högt till tak och mindre fladder i duken. Onödigt tungt till ensamvandringar. Jag brukar precis som dig ha med mig massa kamragrejor, så jag vet hur viktigt det är att spara gram, tungt blir det ändå. Ska man däremot vara två så vill jag absolut ha två absider, det blir otroligt mycket enkare.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
såg någon som vet bra tält för fjäll i 3 årstider Bo och sova 28
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg