Svensk snor mat før 100000 kr i DNT:s hytter

Re: Re: Matta tjuvar

-Patric-; sa:
Ursäkta om jag inte fattar, det handlar väl inte om att köpa hytterna eller är det så att Svenskar inte är välkomna som hyresgäster i stugorna?..

(tror fortfarande att det är skitsnack med 100 000:)

Det är väl så att svenskar inte får köpa fritidshus i norge, vilket ju norskar får göra i sverige.

Tycker också att det är märkligt att ingen vill klämma åt dom när man uppnår såna summor.

"Dae ae fealsk meatematik" -Peps-
(Låter det ungefär så, putte?)

/BAX
 
Re: Re: Re: Matta tjuvar

-Patric-; sa:
Ursäkta om jag inte fattar, det handlar väl inte om att köpa hytterna eller är det så att Svenskar inte är välkomna som hyresgäster i stugorna?..

(tror fortfarande att det är skitsnack med 100 000:)

"Dae ae fealsk meatematik" -Peps-

Replik till Patric.

En bostadslös person som vill leva billigt genom att stjäla mat och logi under lågsäsong i de norska hyttorna borde utan vidare kunna tillbringa 6 månader per år där. Under högsäsong torde det vara svårare att inte bli haffad. Om dessa personerna observerats under ett antal månader så borde matematiken kunna bli någorlunda korrekt.

Thure
 
Det bör ju inte vara allt för svårt att rigga en matfälla av traditionell typ ;) och på den vägen få de tu gratisätarna inom lås och bom. Om bara viljan finnes alltså.

/ G
 
Re: Re: Re: Re: Matta tjuvar

thureb; sa:
En bostadslös person som vill leva billigt genom att stjäla mat och logi under lågsäsong i de norska hyttorna borde utan vidare kunna tillbringa 6 månader per år där.
Thure

jaja.. teoretiskt sätt så är det möjligt att om 2 personer tillbringar 6 månader per år i stugorna och detta under 2år med hutlösa priser vilka jag inte har en aning om.. det är fortfarande långsökt att det handlar om 100 000:- och det enda vi baserar detta på är spekulationer om hur det kanske är eller skulle kunna vara... Jag tror nog att det har slunkit med en nolla för mycket och att det egentligen handlar om 10 000:- men då är det inte lika spännande längre eller hur?!?
 
0690; sa:
Noe å tenke på for STF som nå tar uforholdsmessig høy pris for overnatting på madrass på "flerbeddsrum", sist sommer SEK 240.- til 245.-I Norge er prisen NOK 150.-

Pratade med några som arbetade på STF för ett par år sedan om just detta. Ett problem de upplevde var att i Sverige har vi haft en viss standard på stugorna från dag 1 så att säga. Folk utgår nu från att denna standard gäller och det är svårt att då sänka den (till och med om man även sänker priset).

Så på sätt och vis kan man säga att vi har våra äldre att tacka för att det är dyrt. Om de inte byggt upp en system med stugvärd överallt och möjlighet att dumpa sopor så hade vi inte krävt detta idag.

mvh Christian
 
Skyll inte på de gamle!

chralm; sa:
Pratade med några som arbetade på STF för ett par år sedan om just detta. Ett problem de upplevde var att i Sverige har vi haft en viss standard på stugorna från dag 1 så att säga. Folk utgår nu från att denna standard gäller och det är svårt att då sänka den (till och med om man även sänker priset).
mvh Christian

Vara hur det vill med detta, men det är absolut inte sämre standard i Norge! Du sover för 150 kr även på fjällstationer, fantastiska byggnader med trevlig inredning och stora sällskapsutrymmen jämfört med köket i en fjällstuga i Sverige. Man gör el med dieselaggregat på många ställen. Det finns dusch på de flesta bemannade ställen. Man kan slänga skräp och köpa öl. Det måste finnas någon annan finansiering till det norska systemet än stugavgifter. Man har ju också mycket kort öppethållande på vintern t.ex. Det är bara precis i påsken man har öppet på många ställen, max 2 veckor. Och under den tiden får man vara beredd att sova på madrass på golvet också. Det är mysigt på norska hyttor tror jag man kan sammanfatta det och oerhört vänligt!
\C.
 
Re: Skyll inte på de gamle!

cwmint; sa:
chralm; sa:
Pratade med några som arbetade på STF för ett par år sedan om just detta. Ett problem de upplevde var att i Sverige har vi haft en viss standard på stugorna från dag 1 så att säga. Folk utgår nu från att denna standard gäller och det är svårt att då sänka den (till och med om man även sänker priset).
mvh Christian

Vara hur det vill med detta, men det är absolut inte sämre standard i Norge! Du sover för 150 kr även på fjällstationer, fantastiska byggnader med trevlig inredning och stora sällskapsutrymmen jämfört med köket i en fjällstuga i Sverige. Man gör el med dieselaggregat på många ställen. Det finns dusch på de flesta bemannade ställen. Man kan slänga skräp och köpa öl. Det måste finnas någon annan finansiering till det norska systemet än stugavgifter. Man har ju också mycket kort öppethållande på vintern t.ex. Det är bara precis i påsken man har öppet på många ställen, max 2 veckor. Och under den tiden får man vara beredd att sova på madrass på golvet också. Det är mysigt på norska hyttor tror jag man kan sammanfatta det och oerhört vänligt!
\C.
Hei! Jeg tror jeg må gi Chr. noe rett i det han sier. Standarden på de svenske "stugorna" er nok gjennomgående noe høyere enn på de fleste norske "selvbetjeningshyttene" Men prisforskjellen er allikevel etter min mening for stor. Og, som Camilla sier:Du betaler "bare" 150 også på en betjent hytte
Jeg vet ikke om jeg har oppfattet riktig, men jeg fikk inntrykk av at "stugvarden" ikke fikk lønn av STF, men bare inntekter av eget proviantsalg ??
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Skyll inte på de gamle!

chralm; sa:
0690; sa:
men jeg fikk inntrykk av at "stugvarden" ikke fikk lønn av STF, men bare inntekter av eget proviantsalg ??

De får en viss lön. Några tusen i månaden. Dvs nästan ideellt.

Vad jag har förstått får de även några gratisnätter som dock måste användas inom en viss tid. 5% på försäljningen tror jag också att de får och ett litet traktamente.

Om det är (för) dyrt eller ej i Sverige kan alltid diskuteras. Likaså om det behövs stugvärdar eller ej. Personligen tror jag dock (tyvärr) att stugorna skulle fara illa om det inte finns stugvärdar. Dessutom kan stugvärdarna hjälpa oerfarna vandrare med tips om turer, reparation av utrustning, sjukvård etc. Så personligen tycker jag att det är ett bra system även om jag själv alltid bor i tält.
 
Svensk og norsk system

Når vi snakker om svensk og norsk system så er det ett element i det svenske systemet som jeg setter stor pris på. På fjellstasjonene er det en avdeling for "selvhushold" hvor en kan tilberede egen medbrakt mat, spise og sove når det passer.
De norske betjente hyttene kan også (enkelte)ha en en selvbetjeningsavdeling, men (NB!) bare i den tiden den betjente hytta er stengt. Når hytta er åpen stenges selvbetjeningsavdelingen. Grunnen er nok i hovedsak at den betjente hytta ikke vil ha konkurranse når den selv er åpen. Forøvrig så savner ikke jeg hyttevakt på de norske hyttene, men enkelte som er mye besøkt i høysessongen har vakt i denne tiden, f.eks. Olavsbu i Jotunheimen.
Etter min mening har begge systemene noe å lære
av det andre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
moa_k40 Laga mat med primus lite? Fjällvandring 7
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Mattias70 Björn och mat. Fjällvandring 13
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
bombuspolaris Mat för fjällvandring Fjällvandring 47
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
create Fryspåsar eller vacuumförpacka mat? Fjällvandring 6
Dalu0700 mat 24 hour meal Fjällvandring 5
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
peter notstrand Torkad mat Fjällvandring 3
anders.gusten Mat för nybörjare Fjällvandring 9
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
devlon Kebnekaise, mat och vattetn Fjällvandring 16
Nedar Mat i Ritsem? Fjällvandring 1
eaglerock Mat i Kvikkjokk Fjällvandring 3
BeatriceK HUr laga mat vid ösregn Fjällvandring 77
avslut1008 Torkad mat? Fjällvandring 6
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
lurifix Mat! Fjällvandring 13
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
Barfoba Gammal mat ? Fjällvandring 10
fredolund Mat till små barn Fjällvandring 2
htelander Användning av frystorkad/torkad mat? Fjällvandring 9
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
josefh Mat i Abisko Fjällvandring 6
hellstrand Torka mat Fjällvandring 4
JoBev Tillgång till mat runt Sylarna?? Fjällvandring 15
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
majsofi mat i Narvikshyttene Fjällvandring 1
sveom Torka mat Fjällvandring 7
larvik line Mat Fjällvandring 1
larvik line vad slags mat är bäst att ha Fjällvandring 1
smula gourmetkäk på tur???? mat i fjällen... Fjällvandring 11
JimmyBoy Mat? Fjällvandring 6
ermo Att torka mat... Fjällvandring 3
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.