Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat?

Har tänkt att ge mig ut och vandra en del av kungsleden tillsammans med min hund. Vi drar i mitten på augusti med tåg från nässjö till abisko. Är det någon som har vandrat denna del med hund och vilka erfarenheter har ni? Vi kommer att tälta längs hela vägen så jag kommer att få kånka större delen av vår packning hela vägen, även om hunden kommer att bära sin mat. Har en rottweiler på 15 månader för övrigt.

Jag funderar även lite på vilken mat jag ska ta med till mig själv. Har köpt sånna frystorkade saker (frukost, lunch och dessert, kex och choklad). Troligtvis kommer jag ju att behöva ha lite mer att äta/dag än detta och funderar på lätta, men energirika maträtter att ta med. Det behöver inte vara någon gastronomiska smaksensation, utan bara innehålla massa energi. Känner inte att jag vill köpa på mig ännu mer frystorkat iom att dom tar mycket plats i ryggan... Det ställer till det lite att jag är (ovo-lakto-) vegetarian. Och; finns det nånstans att göra av allt skräp?

Alla tips mottages tacksamt!
 
Tillägg...

Vad kan jag förvänta mig för väder förresten? Har försökt att hitta nått om detta, men det är svårt. Eller kan jag förvänta mig alla väder? =P Och myggor/knott, hur frekventa är dom i mitten på augusti?
 

avslutad210712

Gäst
Vädret blir precis som alla andra år dvs omöjligt att förutspå.

Mängden insekter blir troligen också som tidigare år dvs omöjligt att förutspå.

15 månader tycker jag låter i yngsta laget för att klövja.
 
Vädret blir precis som alla andra år dvs omöjligt att förutspå.

Mängden insekter blir troligen också som tidigare år dvs omöjligt att förutspå.

15 månader tycker jag låter i yngsta laget för att klövja.

Okej, lite som jag hade räknat med vädret då och knott/myggen åxå iom att dom brukar ha lite med varandra att göra... Men varför skulle hon vara för ung för klövja? hon hinner iofs bli 16 månader innan det är dags, men en månad spelar nog ingen större roll...
 
Jag tog det ganska försiktigt med klövjandet de två första åren med min goldenhanne i och med att han ännu inte var färdigväxt. Han var med på turer men bar lätt och kort.
 
Jag tog det ganska försiktigt med klövjandet de två första åren med min goldenhanne i och med att han ännu inte var färdigväxt. Han var med på turer men bar lätt och kort.

Jo, klart man ska vara försiktigt. Hon är dock van att gå ganska långt och jag ska börja klövja henne redan nu så hon hinner vänja sig. Sen är det bara sin egen mat hon kommer att bära.. men blir det problem får jag ju ta hennes ryggsäcka åxå.
 
Appropå klövjning så brukar man väl säga 18 månader för "större" raser, men som med alla riktlinjer får man ju ta det med en nypa salt. Om din hund är bra musklad och stabil i lederna ser jag inga problem, det händer ju inget magiskt bara för att hunden fyller 18 månader, och 16 är klart nära nog.

Sen får du väl helt enkelt se till att du inte hänger på för mycket på hunden, 1/3 av kroppsvikten brukar nämnas som max, men för att det ska vara kul och inte vansinnigt jobbigt för henne skulle jag nog inte kliva över 1/6 i runda slängar.

Annars är väl det viktigaste vad gäller klövja att:
1. Jämn last, dvs lika mycket vikt på båda sidor
2. Att den inte skaver

Personligen gillar jag klövjeväskor som bara har en bröstrem och en bukrem, då ser man om man lastat snett eftersom den hänger snett, dessutom riskerar man inte att remmar som går mellan frambenen och liknande skaver, men man får väl testa sig fram för att se vad som passar ens hund och en själv :).

Nötter brukar väl nämnas som lätt och näringsrikt, så sådana och torkad frukt kan vara gott som tilltugg :).
 
Siden det er første turen med kløv for hunden, ville i alle fall jeg sørget for at det ble en hyggelig opplevelse for den. Dvs at vekta ikke er i nærheten av max belastning. Et sted omkring 20% av hundens vekt vil den uten problem klare. Enig med Ayrin om at man skal følge ekstra godt med for å unngå gnagsår. Ta også med et par sokker, for det kan være hårdt for labbene til hunden.

Husk at den trenger ekstra næring når den er på tur og arbeider hårdt. Jeg bruker å kjøpe en ekstra energirik utgave av det foret vi bruker til vanlig, og så øker jeg mengden 50% Da får hunden ca dobbelt så mye energi som vanlig, og det kan trenges.
 
Har tänkt att ge mig ut och vandra en del av kungsleden tillsammans med min hund. Vi drar i mitten på augusti med tåg från nässjö till abisko. Är det någon som har vandrat denna del med hund och vilka erfarenheter har ni? Vi kommer att tälta längs hela vägen så jag kommer att få kånka större delen av vår packning hela vägen, även om hunden kommer att bära sin mat. Har en rottweiler på 15 månader för övrigt.

Jag funderar även lite på vilken mat jag ska ta med till mig själv. Har köpt sånna frystorkade saker (frukost, lunch och dessert, kex och choklad). Troligtvis kommer jag ju att behöva ha lite mer att äta/dag än detta och funderar på lätta, men energirika maträtter att ta med. Det behöver inte vara någon gastronomiska smaksensation, utan bara innehålla massa energi. Känner inte att jag vill köpa på mig ännu mer frystorkat iom att dom tar mycket plats i ryggan... Det ställer till det lite att jag är (ovo-lakto-) vegetarian. Och; finns det nånstans att göra av allt skräp?

Alla tips mottages tacksamt!

Fundera på vad du äter hemma och vad du kan torka i ugnen. Det blir billigare och lättare och förhoppningsvis godare. Fett har mycket energi. Det går att handla i ungefär varannan STF-stuga på vägen. Du kan även göra dig av med skräp vid dessa stugor. Utnyttjar du stugservicen betalar du dagavgift. Läs mer på STFs hemsida.

Till vår hund har vi bland annat med hudsalva till tassar, en liten sax att ansa päls mellan klorna, wetflex, förbandssocka, en bit liggunderlag, något varmt att klä sig i (med regn och blåst en hel dag var vår tollare jättenöjd att få ha på sig något han också), litet koppel, någon leksak.

Lycka till
Peter P.
 
Hon kommer att få bära sin egen mat och iom att vi blir borta ca 12 dagar, har jag räknat med 1 liter mat/dag av ett högenergiforder. hon kommer att få en extra giva mitt på dagen, och som Otto Støver skrev så är det viktigt att hon får mer mat... och skor har jag köpt =) har nog sökt i två månader efter ett par skor som verkar sitta kvar på tassarna (blev tillslut bark `n boots "grip trex"). Har även köpt ett självuppblåsande liggunderlag för barn som jag tänkte att hon ska få sova på. och två täcken följer med; ett regn och ett i fleece att ha om det är kallt..

finemang att det går att köpa grejer i stugorna, känns bra om det skulle börja tryta i magen =P

en annan sak jag tänkt lite på; hurdant är underlaget och vilka "hinder" kan vi komma att möta? Stenigt och jävligt vet jag att det kan vara, men hur är det annars? hört om båtar och spångar som vi kan behöva använda, finns det nått annat? Typ hängbroar, stegar, annat...? Tänkte så jag kan förbereda hunden lite på det...

tack för alla svar =)
 
Hmm, jag har bara skidat den sträckan, och då var det inga broar eller liknande, men det säger ju inte så mycket... Finns lite olika sträckningar också, men hur som, frågan om broar och liknande kanske du kan får svar på här? http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Lappland/Kungsleden/Turforslag/

Annars, google är din vän, du borde kunna hitta all sån info på nätet, och om inte annat vill du iaf kolla igenom de sträckor ni ska ta så du har en någorlunda dagsplanering misstänker jag.

Nu kanske du skaffat hundskor mest för att ha om hon gör illa tassarna? Men hur som, jag skulle ju iaf inte sätta skor på en hund som inte är van vid att ha dem just innan jag for iväg på en vandring. Om du vill att hon ska ha skor på sig så är det dags att börja köra samtliga promenader i skor typ *nu* så du ser att hon inte får skavsår och/eller svamp av dem. Annars skulle jag nog anse att en hund som alltid går barfota (bartassad?) i stan också kan gå barfota på fjället
 
en annan sak jag tänkt lite på; hurdant är underlaget och vilka "hinder" kan vi komma att möta? Stenigt och jävligt vet jag att det kan vara, men hur är det annars? hört om båtar och spångar som vi kan behöva använda, finns det nått annat? Typ hängbroar, stegar, annat...? Tänkte så jag kan förbereda hunden lite på det...

tack för alla svar =)

Hej

Den här bron finns mellan Sälka och Singi...
050802jockepvgver1.jpg


...och den här mellan Keb och Nikka (ca 1km öster om stationen)...
050729jockepbronmedtolp.jpg


...och den här öster om östra (nedre?) båtlänningen
982bronvercievrragorsa.jpg


Mammas jycke var inte direkt förtjust i sådana här luftiga broar. Men det var nog för att det gjorde ont i tassarna (jag bar honom över, det blev liksom enklare så. Han vägrar nämligen skor...)

Annars är det som du skriver, stenigt här och var men även en hel del gräs/mossa att tassa på.

Mammas hund tycker smådjur (möss, lämlar mm) är bland det roligaste som finns att jaga. Han drog omkull mamma så att hon bröt armen. Har du funderat på hur du tänker fästa kopplet? Hålla det i handen? Fästa på ryggsäcken? Runt midjan? Kan rekommendera en bit fjädrande gummiband/-lina för att iaf få någon sekunds förvarning innan rycket kommer... (Men din hund kanske inte bryr sig om smådjuren...?)

Lycka till, jag tror ni kommer att få det härligt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
elin_a Vattentillgång längst kungsleden? Fjällvandring 4
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
Airfoil Kungsleden förlängning? Fjällvandring 2
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Trees Kungsleden in Early July Fjällvandring 1
DinaStorm When is it best to hike Kungsleden Fjällvandring 6
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
Apetass Höga Kustenleden och Kungsleden 2017 Fjällvandring 9
swede43 Kungsleden - Sällskap -Tips mm. Fjällvandring 7
leoerdfelt Kungsleden, ljust i många timmar. Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.