Gammal mat ?

Undrar om det är någon som har erfarenhet av hur länge frystorkad mat håller sig ?
Köpte upp ett lager förra våren då det var rea och allt gick inte åt.
Provade en med Kyckling och curry häromdagen och den var det inget fel på. Den gick ut för 4 månader sen.
Upptäckte i dag att en del av dom gick ut redan Aug 06,men det borde väl inte vara något problem det heller, eller ?
Jag menar, dom har ju en hållbarhet på 2 - 3 år när dom e nya ?
Sen undrar jag hur pass fukttålig dom där papperspåsarna dom förvaras i är ?
Det är Blåbands Outdoor meals.
Jag är helt ( ? ) säker på att dom har varit förvarade torrt, i en stängd plastpåse i mitt förråd, men ett par av dom verkar det som om det har blivt, ja jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, ihop klumpat kanske.
Inte riktigt som det ska, alltså.

Tänkte sticka ut och vandra i morgon, så jag hinner inte prova ett par och se, trodde att alla hade samma förpackningsdag när jag testade den första, men, men...
Kanske bäst att bara ta med dom som gick ut för 4 månader sen och köpa nytt, vore ju inte så kul att få matförgiftning ute på fjället...
Men samtidigt så tycker man ju att prylar som håller i flera år borde ju hålla lite längre också = )

Tacksam för svar och erfarenheter

// Matte
 
Min pappa gjorde lumpen för 23 år sedan. Förra året skulle vi flytta- och fjällvandra (dock inte samtidigt!) under flyttstädningen hittade vi ett par påsar frystorkad mat, dock 23 år gammal. Minns ej utgångsdatumet, men vi tillagade och åt den välsmakande grytan..och jag lever än! Så läng det inte har bildats mögel i klumparna så borde det ju inte vara någon risk. Jag menar, vad spelar några månader för roll på tre år!? Utgångsdatummet brukar ju heller inte vara så exakt, utan mer en garanti på att varan är fräch minst till det datumet.
 
Hej Ragna.

Nu tror jag inte att blå band håller ens en bråkdel av Försvarsmaktens kvalitet, men om den klarade 23 ( ! ) år
så borde ett år eller två inte vara något problem = )
Öppnade en av dom påsar som verkade vara sämst och det verkade inte vara något fel alls.
Ska inte vandra så länge eller långt, så jag tror att jag köper med lite nytt iallafall, typ så att jag har 50 % mer mat än vad jag behöver och så börjar jag lite försiktigt med den gamla innan jag har hunnit för långt från civilisationen.
Påsarna har btw någon slags folie på insidan, så jag tror knappast att dom skulle ta skada även om dom låg en smula halvfuktigt ett tag.

Det är ju det där med snålhet kontra vishet,
har man ett trettiotal påsar vill man ju gärna att dom ska gå att äta så man slipper köpa nya...

Tack för uppmuntrande ord iallafall = )

// Matte
 

avslutad210712

Gäst
Barfoba; sa:
Hej Ragna.

Nu tror jag inte att blå band håller ens en bråkdel av Försvarsmaktens kvalitet, men om den klarade 23 ( ! ) år
så borde ett år eller två inte vara något problem = )
Öppnade en av dom påsar som verkade vara sämst och det verkade inte vara något fel alls.
Ska inte vandra så länge eller långt, så jag tror att jag köper med lite nytt iallafall, typ så att jag har 50 % mer mat än vad jag behöver och så börjar jag lite försiktigt med den gamla innan jag har hunnit för långt från civilisationen.
Påsarna har btw någon slags folie på insidan, så jag tror knappast att dom skulle ta skada även om dom låg en smula halvfuktigt ett tag.

Det är ju det där med snålhet kontra vishet,
har man ett trettiotal påsar vill man ju gärna att dom ska gå att äta så man slipper köpa nya...

Tack för uppmuntrande ord iallafall = )

// Matte

För cirka fem år sedan köpte jag på mig rätt mycket av försvarets frystorkade mat som de sålde ut till hyfsad kurs, dvs 12 portioner för 100 kronor, och tillverkaren av den maten är Blå Band. Så jag tror faktiskt att Blå Band håller försvarets kvalitet :)
 
Bäst före är ett krav från livsmedelslagen, produkten ska garanterat vara av bästa kvalitet till detta datum. Dock kan varor hålla mycket mycket längre. Vissa varor har i princip obegränsad livslängd om vattenhalten i produkten är låg och steriliseringsmetoden är bra.

// Jocke, som ätit 28 år gammal choklad, efter bäst-före..
 
Jo, jag har förstått att det är så, men man blir ju lite fundersam när dom skriver bäst före datum ett par, tre år efter tillverkningsdatum om det är hållbart så mycket längre ?
Finns det något skäl tilll det, eller är dom rädda att man ska tro att det bara är konserveringsmedel om dom skrev typ,
bäst före 2037 ?
Personligen hade jag tyckt att det borgade för kvalitet om det stod så, minns ju själv grejorna i lumpen som garanterat skulle hålla " hur länge som helst ".

Iallafall enligt befälen....

Tycker dock att det är j*****t modigt att äta 28 år gammal choklad, om det nu inte är så att ens liv hänger på det.
För den var väl knappast frystorkad = )

Tack för svar
// Matte
 
Barfoba; sa:
Jo, jag har förstått att det är så, men man blir ju lite fundersam när dom skriver bäst före datum ett par, tre år efter tillverkningsdatum om det är hållbart så mycket längre ?
Finns det något skäl tilll det, eller är dom rädda att man ska tro att det bara är konserveringsmedel om dom skrev typ,
bäst före 2037 ?
Personligen hade jag tyckt att det borgade för kvalitet om det stod så, minns ju själv grejorna i lumpen som garanterat skulle hålla " hur länge som helst ".

Iallafall enligt befälen....

Tycker dock att det är j*****t modigt att äta 28 år gammal choklad, om det nu inte är så att ens liv hänger på det.
För den var väl knappast frystorkad = )

Tack för svar
// Matte

De får ju sälja så mycket mera om det inte blir liggande för länge.
 
Maten blir inte dålig, men näringsinnehållet minskar efter lång tid.

Det är likadant med konserver och de flesta grejer som har en hållbarhet över ett år. Det blir inte dåligt efter utgångsdatum men tappar efter hand näringsinnehållet (främst vitaminer och sånt som bryts ner tror jag).
 
nermander; sa:
Maten blir inte dålig, men näringsinnehållet minskar efter lång tid.

Det är likadant med konserver och de flesta grejer som har en hållbarhet över ett år. Det blir inte dåligt efter utgångsdatum men tappar efter hand näringsinnehållet (främst vitaminer och sånt som bryts ner tror jag).

Plus att fettet kan härskna. Det är inte farligt heller, men kan påverka smaken...
 
Tranan; sa:
Plus att fettet kan härskna. Det är inte farligt heller, men kan påverka smaken...

Fettet härsknar väl inte så länge förpackningen är tät? Härskning är ju oxidering, utan syre härsknar inte fettet. Och jag misstänker att frystorkat är förpackat med nåt annat än luft i förpackningen (troligen kvävgas).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onesport Identifiera gammal vattenflaska Fjällvandring 4
Nyken Nybörjarvandring i gammal skog. Fjällvandring 9
Elvah Skillnad ny och gammal djungelolja Fjällvandring 13
Norris Gammal tall i "Lilla Tallsjön" vid Saltoluokta? Fjällvandring 0
grodanbolle Någon gammal fjällräv som kanske känner till? Fjällvandring 12
Nyman Gammal karta på hela bruksleden sökes! Fjällvandring 1
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
moa_k40 Laga mat med primus lite? Fjällvandring 7
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Mattias70 Björn och mat. Fjällvandring 13
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
bombuspolaris Mat för fjällvandring Fjällvandring 47
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
create Fryspåsar eller vacuumförpacka mat? Fjällvandring 6
Dalu0700 mat 24 hour meal Fjällvandring 5
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
peter notstrand Torkad mat Fjällvandring 3
anders.gusten Mat för nybörjare Fjällvandring 9
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
devlon Kebnekaise, mat och vattetn Fjällvandring 16
Nedar Mat i Ritsem? Fjällvandring 1
eaglerock Mat i Kvikkjokk Fjällvandring 3
BeatriceK HUr laga mat vid ösregn Fjällvandring 77
avslut1008 Torkad mat? Fjällvandring 6
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
lurifix Mat! Fjällvandring 13
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
fredolund Mat till små barn Fjällvandring 2
htelander Användning av frystorkad/torkad mat? Fjällvandring 9
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
josefh Mat i Abisko Fjällvandring 6
hellstrand Torka mat Fjällvandring 4
JoBev Tillgång till mat runt Sylarna?? Fjällvandring 15
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
majsofi mat i Narvikshyttene Fjällvandring 1
sveom Torka mat Fjällvandring 7
larvik line Mat Fjällvandring 1
larvik line vad slags mat är bäst att ha Fjällvandring 1
nils73 Svensk snor mat før 100000 kr i DNT:s hytter Fjällvandring 53
smula gourmetkäk på tur???? mat i fjällen... Fjällvandring 11
JimmyBoy Mat? Fjällvandring 6
ermo Att torka mat... Fjällvandring 3
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.