Kebnekaise, mat och vattetn

Ska till kebnekaise om ca en månad och vara där runt 5 dygn. Undrar hur det ser ut med tillgången med vatten och mat. Går det exempelvis att handla proviant i fjällstugan och kan man ta vatten från bäckar osv?

// Devlon
 
Att ta vatten direkt ur bäckarna _kan_ resultera i Campylobakt-infektioner, särskilt i turiststråken. Jag säger inte att det kommer hända, utan att det _KAN_.

Undertecknad mfl har råkat ut för det vid olika tillfällen i svenska fjällvärlden. Numera är det alltid grundregeln med Aquacare eller kokning i områden med mycket trafik.
 
Att ta vatten direkt ur bäckarna _kan_ resultera i Campylobakt-infektioner, särskilt i turiststråken. Jag säger inte att det kommer hända, utan att det _KAN_.

Undertecknad mfl har råkat ut för det vid olika tillfällen i svenska fjällvärlden. Numera är det alltid grundregeln med Aquacare eller kokning i områden med mycket trafik.

aldrig hört talas om att någon fått infektion av vattnet i fjällen.
 
Att ta vatten direkt ur bäckarna _kan_ resultera i Campylobakt-infektioner, särskilt i turiststråken. Jag säger inte att det kommer hända, utan att det _KAN_.

Undertecknad mfl har råkat ut för det vid olika tillfällen i svenska fjällvärlden. Numera är det alltid grundregeln med Aquacare eller kokning i områden med mycket trafik.

Hm efter nästan 40 års fjällvandrande och aldrig kokt vatten har jag aldrig haft problem.
 
Men var

...
Undertecknad mfl har råkat ut för det vid olika tillfällen i svenska fjällvärlden. Numera är det alltid grundregeln med Aquacare eller kokning i områden med mycket trafik.

Intressant. Jag har tillbringat många turer i stort sett året om i fjällen utan att stött på detta problem.
Jag blir lite nyfiken på detta.
Nog kan jag tänka mig att vattnet är mer eller mindre bra tex i vattenflöden som ringer omkring/genom ett dött djur och att man tar vatten strax under.
Kan tänka mig samma fenomen gällande mänsklig avföring och att man tar vatten allt för nära.

När du skriver Svenska fjällvärlden, menar du då fjällen i norra Sverige (dvs Norrbotten/Lappland) eller ?

Intressant tråd.
 
Vad mera för information håller ni från er?

Förstår inte ens vad du menar. Men då en som säger sig se problemet och det så ofta att man inte dricker obehandlat vatten längre skriver om det så tycker jag nog att bilden behöver nyanseras. Tror nog att en överväldigande majoritet i svenska fjällvärlden varken kokar eller har tabletter, och de verkar ju ha överlevt.
 
Det är nog tusen gånger större risk att däcka i en influensa av att åka buss än att drabbas av campylobacter från en fjällbäck - så mycket renare vatten lär du inte hitta.

Men jag förstår inte hur smittrisken skulle stå i relation till besökstätheten? Campylobacter ingår inte i vår normalflora - så en frisk person lär knappast vara smittbärare. E. coli förstår jag däremot hur sambandet föreligger, även om det i princip skulle krävas att nån dumpade rakt ner i bäcken eftersom jordbakterierna annars konkurrerar ut tarmbakterierna rätt snabbt.
 
Ska till kebnekaise om ca en månad och vara där runt 5 dygn. Undrar hur det ser ut med tillgången med vatten och mat. Går det exempelvis att handla proviant i fjällstugan och kan man ta vatten från bäckar osv?

// Devlon
Du kan lugnt dricka vattnet ur fjällbäckarna! Undertecknad har aldrig blivit sjuk av detta vatten. Tvärtom, så har jag njutit av varenda droppe, godare vatten finns inte!

God tur!
 
Var inte för säker...

Jag tycker inte att man ska vara för säker när det gäller drickbarheten på vattnet. Visserligen är det oftast inga problem, men för min del har det hänt vid två tillfällen (av kanske 30) att jag blivit riktigt dålig och fått tillbringa något dygn på samma plats.... (och jag tror inte det beror på Realmaten). Ett par av mina kompisar är i miljö/hälsoskyddsbranschen och skulle aldrig få för sig att dricka orenat fjällvatten under sina fjällturer (även om det kanske är lite överdrivet att gå så långt). Det finns mikroorganismer i vattnet, det är helt klart, men normalt sett blir nog inte dosen tillräckligt stor för att ge symtom.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.