Stort knivintresse - välj din favoritkniv


Det var visst en person som var missnöjd.
Tror inte du kan hitta någon tillverkare på hela världsmarknaden som inte har några missnöjda kunder.
Själv har jag 5 knivar i 3G stål och det är i mina ögon ett makalöst bra stål.
Ett av dom få där jag verkligen märker skillnad.
Min TK 2 har jag haft på jobbet i över ett halvår. Jag har bland annat öppnat ett stort antal virkespaket. Då handlar det om att skära av tjocka plastband. En uppgift som brukar döda eggarna på de flesta knivarna. Dock inte på TK 2:an.
Min Wm1 i vg10 fick jag slipa två gånger i veckan vid liknande jobb.
Kompanjonens Bear Grylls ska vi inte tala om. Den ville jag inte ens slipa åt honom;)
Nej om inte en 3G kniv håller bra, måste det vara något fel på härdningen. Sådant kan naturligtvis hända.
Annars är jag inte så förtjust i just F1:an, men det är min rent personliga åsikt.
Tycker den är ganska tråkig. Det gäller för övrigt TK2:an också, detr därför jag använder den på jobbet.

//Kristoffer
 
Tack för info MAW.

Angående BF-tråden: Verka vara någon som bara kört på utan att "köra in" kniven. Tror många som upplever chipping med FK gör detta misstag - de bara hackar på utan att först bryna bort den känsliga nyknivseggen. En inkörd F1-egg är urstark. Nu är min visserligen i VG10 och inte i 3G och där det möjligen ännu viktigare med ordentlig inkörning.

Det är olyckligt med sådana trådar. Användarfel som resulterar i att säkra efterfrågan på 45-graders eggvinklar a la ESEE 5 som killen också nämner att han överväger.
 
Föresten fick jag hem en pxl i går:)
Ska tunna ut bladet lite bara så blir den nog bra.
Men den får inte följa med på jobbet, även om den nog skulle klara det.

//Kristoffer
 
Jag är precis lika misstänksam som du i det här fallet. Jag är helt säker på att kniven har misshandlats till oigenkännlighet. Därefter vill vederbörande ha ersättning i form av en ny kniv ;).

~Paul~

Antingen är det fel i tillverkningen eller ....

Ser ut som om han använt eggen och inte bladryggen till tändstålet. Varför? Han klagar på hur läder uppför sig om man badar och paddlar kajak med det!? Han har, trots rosttrögheten, lyckats få fula rostfläckar vilket tyder på missbruk. Han jämför med billiga mjuka köksknivar och säger att dom minsann inte rostar. Nu ska vi se när amerikanerna blir galna över att dom inte får en ny gratis kniv när dom misshandlat sönder den gamla.

Återstår väl att köpa honom en ESEE 5 i IKEA-stål!
 
1. Det var visst en person som var missnöjd.

2. Tror inte du kan hitta någon tillverkare på hela världsmarknaden som inte har några missnöjda kunder.

3. Annars är jag inte så förtjust i just F1:an
1. Jag vill minnas att han inte är ensam i den aktuella tråden att klanka ned på F1-an. Jag har dessutom läst fler klagomål på sistone än tidigare. De flesta har gällt just modellen F1. Förmodligen har det att göra med dess popularitet, dvs den har sålt i avsevärt större upplagor än andra Fällkniven-modeller.

2. Självklart är det så.

3. Inte jag heller. Dock är det denna modell som det hela började med för Fällkniven AB och därmed är samlarvärdet på de olika varianterna ganska högt.

~Paul~
 
Angående BF-tråden: Verka vara någon som bara kört på utan att "köra in" kniven. Tror många som upplever chipping med FK gör detta misstag - de bara hackar på utan att först bryna bort den känsliga nyknivseggen. En inkörd F1-egg är urstark. Nu är min visserligen i VG10 och inte i 3G och där det möjligen ännu viktigare med ordentlig inkörning.

Det är olyckligt med sådana trådar. Användarfel som resulterar i att säkra efterfrågan på 45-graders eggvinklar a la ESEE 5 som killen också nämner att han överväger.
Som sagt, jag anser att kniven är misshandlad, så det hade antagligen inte spelat någon roll vilken typ av egg som hade suttit på den aktuella kniven. Den hade flisat ur ändå.

När en del knivar anländer så har de en skrytegg på gränsen till råegg. Jag brukar alltid med att ta bort den och därefter kör jag min egen procedur. Den går ut på att tunna ut eggen bakom primäreggen till ca 17 grader. Därefter går jag upp i strävheter tills jag polerat upp den 17-gradiga eggen så den är spegelblank.

Nästa steg är att lägga på en microegg på ca 30 g gemensamt. Jag går sedan återigen hela proceduren med att gå upp i strävhet och avslutar också den här gången med att polera microeggen. En sådan här egg har aldrig flisat ur för mig. Och då menar jag oavsett ståltyp!

~Paul~
 
1. Antingen är det fel i tillverkningen eller ....

2. Ser ut som om han använt eggen och inte bladryggen till tändstålet. Varför?

3. Han klagar på hur läder uppför sig om man badar och paddlar kajak med det!?

4. Han har, trots rosttrögheten, lyckats få fula rostfläckar vilket tyder på missbruk.

5. Han jämför med billiga mjuka köksknivar och säger att dom minsann inte rostar.
1. Jag är tämligen säker på att så inte är fallet. Det skulle vara konstigt att endast en enda människa i hela världen plötsligt erhåller en kniv med misslyckad värmebehandling.

2. Ja, så ser det onekligen ut. Det bevisar i mina ögon att det rör sig om en idiot.

3. Återigen. Vet man inte att lädret påverkas av kontakten med vattnet så är man inte riktigt med i gamet.

4. Haha, det är en bedrift i sig. Det stålet är inte helt enkelt att tvinga rost på ;).

5. Exakt. Det är ytterligare ett bevis på att han inte besitter de mest grundläggande kunskaper inom ämnet knivar.

~Paul~
 
5. Exakt. Det är ytterligare ett bevis på att han inte besitter de mest grundläggande kunskaper inom ämnet knivar.

~Paul~

Mycket tyder på att det är så. Jag tänkte vara pedagogisk och skrev därför det där om nya eggar. Men man har ju god lust att påpeka punkterna vi just gått igenom. Men eftersom man har sett exakt sådana här trådar hundra gånger förut orkar man ju inte. "Jag köpte en dyr kniv av kända märke X och den fick sönder när jag använde den som kofot", "min U2 blev slö när jag skar 100 m2 kartong" och så vidare. Ibland har man bara lust att posta den där Cody Lundin-bilden som svar.

dePaul: citat ur bildtexten. "I have used this same knife since i got her in 1990 or 1991. In other words, i have had this very knife in the field to teach thousands of students for more than 20 years. It literally built my business. Nothing fancy, simple, laughed at by the uneducated."
 
Jag slänger även in nån bild på min "knivmakarhörna",kul att få sitta och jobba med knivar på kvällarna och kasta ett öga över axeln och le, lite dammig av allt slipande är den också precis som det ska va i en snickarboa.
 

Bilagor

  • Snickarboa 001.jpg
    Snickarboa 001.jpg
    95.6 KB · Visningar: 467
  • Snickarboa 002.jpg
    Snickarboa 002.jpg
    79.1 KB · Visningar: 468
  • Snickarboa 003.jpg
    Snickarboa 003.jpg
    84.2 KB · Visningar: 481
  • Snickarboa 004.jpg
    Snickarboa 004.jpg
    75.3 KB · Visningar: 489

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.