Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag håller med dig, jag skulle i mitt liv aldrig våga bära en kniv runt halsen.

Ni andra som gör knivar. Kan ni visa bilder på era arbetsstationer om ni vill?!

Min lilla hörna.
Nu gör jag inte knivar,men det är kul att skafta om produktionsknivar till egna tolkningar av kända modeller.

Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5013.JPG
    IMGP5013.JPG
    121.1 KB · Visningar: 1,069
Ja samlandet kan bli lite galet ibland. ;) Det kom ett paket med godbitar igår också...
Snyggt. Grattis! Kommer de alla från samma källa?

Fick också två nya pjäser idag, nämligen Frosts 97P i obrutna förpackningar. Det är i princip samma design men Sporting Knife är i kolstål medan Fishing Knife är i rostfritt Sandvik 12C27.

Igår anlände dessutom en EKA Swede 90 (igen) och en Brusletto Geilo Miniatyrkniv. Bilderna kommer.

Mitt nästa investeringsprojekt kommer dock inte vara en kniv utan en ficklampa. Klantade mig igår och slog sönder min gamla trotjänare som jag köpt för billig peng på C Ohlson.
 

Bilagor

  • Mina 2 st Frosts 97P, Sporting Knife, Fishing Knife.jpg
    Mina 2 st Frosts 97P, Sporting Knife, Fishing Knife.jpg
    155.7 KB · Visningar: 760
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 678
Snyggt. Grattis! Kommer de alla från samma källa?

Fick också två nya pjäser idag, nämligen Frosts 97P i obrutna förpackningar. Det är i princip samma design men Sporting Knife är i kolstål medan Fishing Knife är i rostfritt Sandvik 12C27.

Igår anlände dessutom en EKA Swede 90 (igen) och en Brusletto Geilo Miniatyrkniv. Bilderna kommer.

Mitt nästa investeringsprojekt kommer dock inte vara en kniv utan en ficklampa. Klantade mig igår och slog sönder min gamla trotjänare som jag köpt för billig peng på C Ohlson.

Japp, köpte dom av Casström. En Karesuando Skarpsint med blad i RWL34 som jag måste fixa bättre bilder på. Den har ett otroligt vackert masurskaft som bara ber om att få visas upp. ;) Testade den lite ikväll mot min "göra-upp-eld-i-spisen-kniv" (Hultafors HVK) och Skarpsinten vann! Det är inte ofta HVK:n får stryk så det köpet är jag mycket nöjd med. Blir en fin brukskniv av Skarpsinten.

EKA och EKA/Wenger knivarna är NOS (tyvärr utan kartonger) och dom hamnar nog i "lådan" för knivar som inte används. Jag har lite svårt för att slita på grejer som inte är så lätta att ersätta. När jag väl får tag i en T8 till så kommer jag nog att ha en sådan i fickan varenda dag. Det feta greppet passar mig och bladet verkar mycket lämpligt för vardagliga sysslor.

Swede 90 är inte dum heller. Vet du om Victorionox lilla mejsel passar i korkskruven?

Frostarna såg användbara ut. Jösses, obrutna förpackningar. Ja något sådant fynd har man inte gjort. Ännu... ;)
 
Jag har just detta ex av T8. Fast på din ser bladet lite annorlunda ut. Är det "åtgärdat" eller har det funnits olika varianter tro?
8345518915_6b89b8eb09_n.jpg

Kollade på mitt ex nu och bladet ser likadant ut som på ditt tycker jag. På bilden jag la upp ser det dock ut som om mitt har en tjockare "mage" men det är nog bara en synvilla. :)

Om det funnits olika varianter av bladet på T8 kanske Paul vet något mer om?
 
Kollade på mitt ex nu och bladet ser likadant ut som på ditt tycker jag. På bilden jag la upp ser det dock ut som om mitt har en tjockare "mage" men det är nog bara en synvilla. :)
Kanske.
Jag tyckte dels det med tjockare, dels en rak linje första delen sett från handtaget. Min har en rundad på liknande sätt som Swede90. Verkligt intressanta spörsmål; eller hur ...?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.