Stort knivintresse - välj din favoritkniv

WM1 säljes

Om någon är sugen på en WM1 efter neck-knife diskussionen så säljer jag min på prylmarknaden. Den är i mycket fint skick. Hjälp mig finansiera koltkniven ;)

Har även lagt upp en Leatherman-fällkniv i 154CM med inbyggd karbinhake.
 
Japp, köpte dom av Casström. En Karesuando Skarpsint med blad i RWL34 som jag måste fixa bättre bilder på. Den har ett otroligt vackert masurskaft som bara ber om att få visas upp. ;) Testade den lite ikväll mot min "göra-upp-eld-i-spisen-kniv" (Hultafors HVK) och Skarpsinten vann! Det är inte ofta HVK:n får stryk så det köpet är jag mycket nöjd med. Blir en fin brukskniv av Skarpsinten.

EKA och EKA/Wenger knivarna är NOS (tyvärr utan kartonger) och dom hamnar nog i "lådan" för knivar som inte används. Jag har lite svårt för att slita på grejer som inte är så lätta att ersätta. När jag väl får tag i en T8 till så kommer jag nog att ha en sådan i fickan varenda dag. Det feta greppet passar mig och bladet verkar mycket lämpligt för vardagliga sysslor.

Swede 90 är inte dum heller. Vet du om Victorionox lilla mejsel passar i korkskruven?

Frostarna såg användbara ut. Jösses, obrutna förpackningar. Ja något sådant fynd har man inte gjort. Ännu... ;)
Tackar!

Som sagt, dina fynd ligger inte mina efter. Victorinox skruvmejsel passar alldeles utmärkt i EKA-s korkskruv!

~Paul~
 
Kanske.
Jag tyckte dels det med tjockare, dels en rak linje första delen sett från handtaget. Min har en rundad på liknande sätt som Swede90. Verkligt intressanta spörsmål; eller hur ...?
Har aldrig sett eller hört talas om diverse varianter på den. De bör vara likvärdiga i måtten.

Jag tror att bilden är lite förvrängd pga fotovinkeln.

~Paul~
 
För att variera knivinköpen så beställde jag mig en ny såg igår. Min Bahco Laplander är rätt bra men når inte ända fram med sina 18cm effektiv bladlängd när virket blir lite grövre. Köpte mig en Silky Top Gun på 24 cm och endast 40 gram mer i vikt (tot 220). Kan bli en kanonkompanjon till min Ontario SP50 när det behövs mer och grövre ved än till dagturens kaffebrasa. Silky har ju fått bra kritik och ska såga betydligt bättre än Bahco om man ska tro ryktet.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    30.4 KB · Visningar: 647
För att variera knivinköpen så beställde jag mig en ny såg igår. Min Bahco Laplander är rätt bra men når inte ända fram med sina 18cm effektiv bladlängd när virket blir lite grövre. Köpte mig en Silky Top Gun på 24 cm och endast 40 gram mer i vikt (tot 220). Kan bli en kanonkompanjon till min Ontario SP50 när det behövs mer och grövre ved än till dagturens kaffebrasa. Silky har ju fått bra kritik och ska såga betydligt bättre än Bahco om man ska tro ryktet.
Fin såg. Var beställde du ifrån?

~Paul~
 
Tack. Fin Malco där också Mono! Tänderna något finare än på Silkyn?
Silky ska ju vara toppen, och de jämförelser jag sett verkar intyga det.
Jag beställde från GM Suppliers på tyska ebay, sista exet. Du får den dock för samma pris på engelska abbeypro eller tyska dictum/mehr als werkzeuge, dvs knappt 500 inkl frakt. Sistnämnda har i övrigt mycket annat fint i kniv, yx och knivmakarbranchen. Den finns även med 20cm blad som kanske är mer fickvänlig (samma ihopfällda längd som Bahco men 20 g lättare och 2 cm längre blad!), den finns på Horto.se för 495 inkl frakt.
Återkommer efter test!
 
Verkar ju konstigt, måste ju vara materialfel med tanke på spets brottet.
Annars tycker jag det ser ut som han använt eldstålet på eggen oxå med tanke på det svarta runt om chippningen. Tycker även det ser ut som små rostfläckar vid skaftet, har jag aldrig fått över en natt. Har ofta fått missfärgningar på bladryggen när jag använt eldstål men det har alltid gått att torka bort. Ska bli intressant att höra vad han får för svar.

Fredrik
 
Verkar ju konstigt, måste ju vara materialfel med tanke på spets brottet.
Annars tycker jag det ser ut som han använt eldstålet på eggen oxå med tanke på det svarta runt om chippningen. Tycker även det ser ut som små rostfläckar vid skaftet, har jag aldrig fått över en natt. Har ofta fått missfärgningar på bladryggen när jag använt eldstål men det har alltid gått att torka bort. Ska bli intressant att höra vad han får för svar.

Fredrik
Jag är precis lika misstänksam som du i det här fallet. Jag är helt säker på att kniven har misshandlats till oigenkännlighet. Därefter vill vederbörande ha ersättning i form av en ny kniv ;).

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.