Stort knivintresse - välj din favoritkniv

På tal om slipning och slipfaser. Ropade precis in en tysk slipsten med en 8K strävhet för en hundralapp. Hoppas att jag slipper plana och rikta stenen. På bild ser den ganska OK ut.
 

Bilagor

  • Min slipsten för rakknivar.jpg
    Min slipsten för rakknivar.jpg
    24.3 KB · Visningar: 932
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 678
Är på jakt efter en 4-4½" typ "bushcraft" aktig kniv.

Älskar linjerna hos Fiddlebacks Bushfinger samt att den ger lite utrymme för knogarna, nästan som en kökskniv och jag har bara hört bra saker om Andys O1, men med slida, frakt och tull så börjar priset krypa upp mot 3000:- vilket är lite avtändande.

Bushfinger_new.jpg


Är det någon som kan tipsa om en liknande kniv som kanske går att få tag på närmare Svealandet? Finns mycket smaskigt från landet i väst, men för att jag ska svälja tullavgifter osv måste det vara någonting jag vet att jag kommer älska.

Jag är inte ett fan av scandi grinds(älskar konvexa), möjligtvis om dom är väldigt höga men då är det väl mer lik en sabre grind(?) Träskalor är att föredra, S1:ans 5mm tjocklek tyckte jag var lite för maffigt, gärna typ 3-4mm. Drop point är att föredra.

Tips? :D

Jag kan rekommendera Stefan Åbergs överlevnadskniv, designad av den välkände Fält. Fjäderstål, runt fyra inches blad, masur scales och 30 dagars leveranstid. Ray Mears använder ibland kniven, har jag förstått.

Ursprungligen var det Kaj Embretsen som tillverkade. De tre första hade micarta scales och tapterad tånge och en av dem ägs av kronprinsessan. De övriga numrerade Embretsen då de gick till Försvarets överlevnadsskola? De som beställdes av civila fick inga nummer ...

Jag har både en numrerad Embretsen och en Åberg. Den förstnämnda är mycket bättre vad gäller F&F och jag planerade att använda den. Problemet är att bladet inte håller skärpan. Förmodar att Embretsen härdade bladet med tanke på att det lätt skulle kunna skärpas mot en vanlig gråsten. Säkert bra, men om du inte befinner dig i en akut situation känns det bättre med en kniv som inte slöar till sig hela tiden.

Åbergen har fantastiskt fin masur och en hårdhet på runt 60. Håller skärpan i evighet och tar fem sekunder att bryna upp. Jag har bankat på den, huggit och bänt – håller för allt hittills. Rekommenderas!
 
Jag kan rekommendera Stefan Åbergs överlevnadskniv, designad av den välkände Fält. Fjäderstål, runt fyra inches blad, masur scales och 30 dagars leveranstid. Ray Mears använder ibland kniven, har jag förstått.

Ursprungligen var det Kaj Embretsen som tillverkade. De tre första hade micarta scales och tapterad tånge och en av dem ägs av kronprinsessan. De övriga numrerade Embretsen då de gick till Försvarets överlevnadsskola? De som beställdes av civila fick inga nummer ...

Jag har både en numrerad Embretsen och en Åberg. Den förstnämnda är mycket bättre vad gäller F&F och jag planerade att använda den. Problemet är att bladet inte håller skärpan. Förmodar att Embretsen härdade bladet med tanke på att det lätt skulle kunna skärpas mot en vanlig gråsten. Säkert bra, men om du inte befinner dig i en akut situation känns det bättre med en kniv som inte slöar till sig hela tiden.

Åbergen har fantastiskt fin masur och en hårdhet på runt 60. Håller skärpan i evighet och tar fem sekunder att bryna upp. Jag har bankat på den, huggit och bänt – håller för allt hittills. Rekommenderas!

Jag undrar om gemene man får köpa överlevnads kniven.

Seved
 
Sedan är det ju den där eviga frågan vad saker och ting kostar. Det gäller också Stefan Åbergs överlevnadskniv. Är det en hemlis eller offentlig uppgift ;)?

~Paul~

PS Undrar dessutom vad Åbergs "tunnkniv" kostar. Inte helt ful med sitt damaskerade blad ;)
 
Verkar inte kunna hitta någon info om denna Åberg överlevnadskniv, inte ens en bild! Lite specs och bilder uppskattas! Hans sida var under uppbyggnad, slängde iväg ett mail, dock.
 
Verkar inte kunna hitta någon info om denna Åberg överlevnadskniv, inte ens en bild! Lite specs och bilder uppskattas! Hans sida var under uppbyggnad, slängde iväg ett mail, dock.
Bild finns i ett tidigare inlägg av Oblix. Jag såg dessutom en bild på en amerikansk sajt. Det är en ganska kraftig rackare med förhållandevis brett blad.

~Paul~
 
Bild finns i ett tidigare inlägg av Oblix. Jag såg dessutom en bild på en amerikansk sajt. Det är en ganska kraftig rackare med förhållandevis brett blad.

~Paul~

Hittade bilden. Ser intressant ut. Nyfiken att veta tjockleken, med tanke på namnet Överlevnadskniv så kan jag tänka mig att den är ekvivalent till F1:an.

Jag förstår för övrigt inte hela poängen med jättetjocka knivar, jag har missbrukat min tunna lilla mora mer än jag har någon annan kniv och aldrig ens tänkt tanken att den skulle kunna skadas. Är det helt enkelt för att tillverkarna tror att kunderna vill kunna bryta upp bildörrar med dom?
 
Hittade bilden. Ser intressant ut. Nyfiken att veta tjockleken, med tanke på namnet Överlevnadskniv så kan jag tänka mig att den är ekvivalent till F1:an.

Jag förstår för övrigt inte hela poängen med jättetjocka knivar, jag har missbrukat min tunna lilla mora mer än jag har någon annan kniv och aldrig ens tänkt tanken att den skulle kunna skadas. Är det helt enkelt för att tillverkarna tror att kunderna vill kunna bryta upp bildörrar med dom?
Det är det där med både hängslen och bälte. Det känns helt enkelt säkrare att ha en överbyggd kniv som ser ut att klara en stridsvagnsattack. Det säljer helt enkelt. Framför allt i landet tvärs över pölen.

Håller med dig. Min Victorinox Outrider är oftast allt som behövs i knivväg. Den klarar av allt från lättare täljning till att skära en fin skiva Barkis och en lika trevlig skiva Gyulai-korv dessutom ;). Skulle kanske inte använda den i samband med jakt eller fiske.

~Paul~
 
Det är det där med både hängslen och bälte. Det känns helt enkelt säkrare att ha en överbyggd kniv som ser ut att klara en stridsvagnsattack. Det säljer helt enkelt. Framför allt i landet tvärs över pölen.

Håller med dig. Min Victorinox Outrider är oftast allt som behövs i knivväg. Den klarar av allt från lättare täljning till att skära en fin skiva Barkis och en lika trevlig skiva Gyulai-korv dessutom ;). Skulle kanske inte använda den i samband med jakt eller fiske.

~Paul~

Tsssk. Where's the fun in that? ;)

Kikar lite på en ramplös Bark River Gunny i A2. http://www.knivesshipfree.com/product_info.php?cPath=465_663&products_id=21595

Hur är A2 jämfört med kolstålet i de äldre moraknivarna, 1095 eller 5160? Jag vet att jag läst på flera olika ställen att folk har haft problem med att deras Bark Rivers flisar ur, det måste la ha varit A2 versioner då antar jag. Det är väl bara 3V och A2 dom använder och av dessa är väl 3V den mer tålige?

Edit: såg nu att dom har en ramplös version i CPM 3V också. En liten snabbjämförelse skulle uppskattas :D
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.