Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack Mikael!
Nej det blir nog svårslaget.:)
Delvis ditt "fel" att det även börjar bli en del BRKT knivar, visste knappt att dom fanns innan man började vara på KF.

@Paul
Det här med märkta knivar är såklart speciellt men kan ibland också gå lite överstyr. Tänker bl.a på just BRKT där var och varannan kniv man ser är märkt "Prototype", "1st production run", "Custom" osv. Gillar i så fall mer som FK gör att det ibland dyker upp några numrerade korta serier av vissa knivar och just "Test series" som verkligen var en sådan. Iofs så märktes väl dom första 15 000st F1.orna men det är ju ett tag sedan. Detta gör för min del att jag värderar märkningen lite högre. I övrigt har jag ingenting att anmärka på just BRKT, gillar dom skarpt.

Hörde av Eric att dom sålt 35st Volcano redan första dagen och det är inte så lite för den här typen av kniv.

Fredrik

Fantastiskt kul att höra om framgången med Volcano!

Sorry att jag har drog in dig i Bark River karusellen!;)
Tycker ändå att jag vill premiera de få tillverkare, som gör convexa blad.
Jag har lärt mig väldigt mycket om knivar och deras historia av Bark River, men också av Mike Stewart personligen.
Det är svårt att inte smittas av den energi och vilja att lära ut, som driver Mike.

Mikael
 
Tog en ny och i mitt tycke en lite roligare bild av Volcano. Ser att dom redan efter två dagar sålt slut på dom femtio första dom fick hem.

volcano019.jpg


Fredrik
 
Alla knivar jag äger använder jag. Mina favoriter är hur konstigt det än låter MORAknivar. Kanske för att de inte väger så mycket och är lätta att få vassa.

Mora triflex
Mora 511
Mora companion
Mora 2000
Mora classic 1 (använder inte så mycket , tycker inte om handtaget)
Mora classic 2 (använder inte så mycket , tycker inte om handtaget)
Mora classic 612
Mora 748

Sedan har jag lite mer robusta knivar:
F1 fällkniven
ESEE 3

EDC
Sanrenemu 763

Yxa
Wetterlings äventyrsyxa
Fiskars X10
 
Hittat en Fällkniven F1 för 800:- som ser ut att vara mer eller mindre oanvänd. Kan inte tänka mig att det finns många andra knivar som man får lika mycket för dom pengarna. Är det någon som använt den personligen för täljning, matprep och andra friluftssysslor? Tycker den ser lite för noshörnig ut, 4.5mm, ser ut att ha samma trubbiga profil som S1:an som jag inte speciellt gillade. Är den lika framtung som S1? Den var lite otympliga i mina händer, kändes som om den hade balansen av en huggare fast i 5.1" format.
 
Hittat en Fällkniven F1 för 800:- som ser ut att vara mer eller mindre oanvänd. Kan inte tänka mig att det finns många andra knivar som man får lika mycket för dom pengarna. Är det någon som använt den personligen för täljning, matprep och andra friluftssysslor? Tycker den ser lite för noshörnig ut, 4.5mm, ser ut att ha samma trubbiga profil som S1:an som jag inte speciellt gillade. Är den lika framtung som S1? Den var lite otympliga i mina händer, kändes som om den hade balansen av en huggare fast i 5.1" format.

Som sagt, hellre använder jag någon lättare kniv med smalare blad när det gäller matlagning och täljning. F1 är en tuff kniv men ärligt talat inte den bästa och mest ergonomiska kniv jag hållit i handen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.