Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hittat en Fällkniven F1 för 800:- som ser ut att vara mer eller mindre oanvänd. Kan inte tänka mig att det finns många andra knivar som man får lika mycket för dom pengarna. Är det någon som använt den personligen för täljning, matprep och andra friluftssysslor? Tycker den ser lite för noshörnig ut, 4.5mm, ser ut att ha samma trubbiga profil som S1:an som jag inte speciellt gillade. Är den lika framtung som S1? Den var lite otympliga i mina händer, kändes som om den hade balansen av en huggare fast i 5.1" format.
Om du har hittat kniven på Tradera så bör du se upp. Det florerar en och annan fejk-F1-a där.

Ja, F1 är en modell som är ganska överbyggd. Den har en skålslipad slipfas och enligt min åsikt något obekvämt grepp. Det "går" att tälja med den men det finns avsevärt lämpligare knivar därtill. I mina ögon är F1-an framför allt en duglig jaktkniv.

Den är ganska OK till matprepp men personligen anser jag att ett fullt flatslipat blad är bättre än en kraftig konvexslipning. Som sagt, F1-an är ett exempel på en utpräglad kompromisskniv. Den är inte direkt usel på något men heller inte glänser på något.

~Paul~
 
Om du har hittat kniven på Tradera så bör du se upp. Det florerar en och annan fejk-F1-a där.

Ja, F1 är en modell som är ganska överbyggd. Den har en skålslipad slipfas och enligt min åsikt något obekvämt grepp. Det "går" att tälja med den men det finns avsevärt lämpligare knivar därtill. I mina ögon är F1-an framför allt en duglig jaktkniv.

Den är ganska OK till matprepp men personligen anser jag att ett fullt flatslipat blad är bättre än en kraftig konvexslipning. Som sagt, F1-an är ett exempel på en utpräglad kompromisskniv. Den är inte direkt usel på något men heller inte glänser på något.

~Paul~

Egentligen kan man alltså säga att det är den ultimata kniven. Funkar till allt, men kanske inte helt perfekt till något.

Tar jag bara med mig en kniv till skogs så blir det denna.
 
Egentligen kan man alltså säga att det är den ultimata kniven. Funkar till allt, men kanske inte helt perfekt till något.

Tar jag bara med mig en kniv till skogs så blir det denna.
Som sagt, man kan vända och vrida på svaret lite hur som helst :). När jag är ute i busken så använder jag kniven till framför allt två saker ► lättare täljning och matprepp ◄. I det sammanhanget finns det förstås lämpligare kandidater än en F1-a.

~Paul~
 
Som sagt, man kan vända och vrida på svaret lite hur som helst :). När jag är ute i busken så använder jag kniven till framför allt två saker ► lättare täljning och matprepp ◄. I det sammanhanget finns det förstås lämpligare kandidater än en F1-a.

~Paul~

Instämmer, egentligen.


...men gillar att veta att jag kan fixa till en eld fort och enkelt om något skulle hända. Eller så letar jag bara ursäkter att vara lite "överpreppad" i buskarna :)
 
Någon som har erfarenhet av Enzo Trappern? Den ser riktigt trevlig ut i full flat.

Edit: Kommer full flat versionen endast i D2? Skulle älska en full flat O1. Hur är D2 att slipa jämfört med t.ex. Spydercos S30V? Har läst mycket om att det har en tendens att flisa, men det kanske är vid missbruk?

Har inte lyckats hitta någon direkt hemsida till företaget. Går det att kontakta dom om man skulle vilja ha t.ex. en full flat O1, eller är det endast produktion modeller som gäller?
 
Senast ändrad:
Ja, F1 är en modell som är ganska överbyggd. Den har en skålslipad slipfas och enligt min åsikt något obekvämt grepp. ~Paul~

Nja, inte tycker jag att dom nya F1:eek:rna har ngn skålslipning, möjligen dom lite äldre modellerna har en antydan till skålslipning men inte dom nyare konvexslipade. Greppet håller jag med om, har aldrig gillat F1:an speciellt mycket förutom micarta modellerna.

Fredrik
 
1. Någon som har erfarenhet av Enzo Trappern?

2. Den ser riktigt trevlig ut i full flat.

3. Kommer full flat versionen endast i D2?

4. Hur är D2 att slipa jämfört med t.ex. Spydercos S30V? Har läst mycket om att det har en tendens att flisa, men det kanske är vid missbruk?

5. Har inte lyckats hitta någon direkt hemsida till företaget. Går det att kontakta dom om man skulle vilja ha t.ex. en full flat O1, eller är det endast produktion modeller som gäller?
1. Tyvärr.

2. Ja om man bortser från den lilla ricasso som den trots allt är utrustad med.

3. Det verkar onekligen så. Har inte hittat fullt flatslipade blad på Brisas sajt i annat än D2.

4. Det är två helt olika ståltyper. D2 är ett semirostfritt stål med stort och oregelbundet distribuerat korn men med förhållandevis hög andel kol (1,55) och en liten mängd vanadin och molybden. Kromhalten ligger på strax under 12%.

S30V är ett pulvermetallurgiskt stål med ett litet och väldistribuerat korn med något lägre andel kol (1,45) jämfört med D2 men med mer vanadin och molybden, vilket ger stålet en bra mix mellan slagseghet och slitstyrka. Det är avsevärt slagsegare än D2 samtidigt som slitstyrkan är i par med D2.

Skillnaden är vidare att man på D2 inte kan slipa fram en lika tunn egg som på S30V. En snäv egg på D2 är en dålig idé eftersom man då riskerar att slita ut karbiderna ur matrisen. Det är detta som så många beskriver när de säger att deras D2-blad flisar ur.

Allt som allt så är S30V det bättre stålet av dessa två. Dock bör man inte enbart stirra sig blind på stålet. Det är lika viktigt att välja den övergripande slipfas som passar till det tänkta ändamålet. Ett fullt flatslipat blad har ju sina klara fördelar framför ett scandi-/sabelslipat dito.

5. Hm, är tveksam till om det går att skräddarsy en kniv enligt dina specs. Vad jag vet så säljs dessa knivar endast genom agenter.

~Paul~
 
Nja, inte tycker jag att dom nya F1:eek:rna har ngn skålslipning, möjligen dom lite äldre modellerna har en antydan till skålslipning men inte dom nyare konvexslipade. Greppet håller jag med om, har aldrig gillat F1:an speciellt mycket förutom micarta modellerna.

Fredrik
Sorry, menade konvexslipad slipfas‼ De äldre var dock flatslipade, vilket jag föredrar.

Tack för rättelsen! Det blir lätt att ibland förvirra sig i begreppen.

~Paul~
 
Det gäller att ta chansen när den dyker upp :)

Fredrik
Det bjuder jag på :).

Som sagt så föredrar jag den gamla flata (usch det lät lite perverst) slipfasen som man hade fram till och med första batchen i VG-10. De första tillverkades ju av tyska Linder i ATS-34. Likaså var ju Fenwick-modellen av F1-an flatslipad.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.