Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Undvik!!!

Gerber Bear Grylls Knife Scout Compact

Fått denna kniv av min bror, han köpte den för 50 kottar då dom hade en "drive" på XXL i Sisjön. Han passade på att köpa ett par stycken...

Säger bara, undvik om den kostar mer än 50 kottar!

Plasthandtaget spricker och lossnar när man använder kniven!

Det följde med en "Survival Guide" med kniven. brukas som dasspapper i nöd! :)

/Sen är inte jag så himla förtjust i "serrated" blad, kniven blir mer eller mindre obrukbar om man inte skär rep hela dagarna! Om man måste välja att ha "serrated" då får det sitta på knivens rygg... men detta är en annan fråga.../

Men brorsan tyckte det var vart att testa kniven för det priset... men inte heller han tycker nu att dessa pengar var värt besväret nu efteråt!

Mitt råd: Köp en vanlig snickarkniv för dina kottar i en bygghandel... eller köp en pizza!



Over and Out


Mvh troswe

P.S.

Ursäkta för bildkvalitén, kass mobilcam
 

Bilagor

  • 20120828_193041.jpg
    20120828_193041.jpg
    39.6 KB · Visningar: 500
Är du säker på att det stod "Survival guide" och inte "Suicide guide"? Det sistnämnda verkar ju mer sannolikt ihophörande med kniven i fråga.....

/M
 
1. Hur är A2 jämfört med kolstålet i de äldre moraknivarna, 1095 eller 5160?

2. Jag vet att jag läst på flera olika ställen att folk har haft problem med att deras Bark Rivers flisar ur, det måste la ha varit A2 versioner då antar jag.

3. Det är väl bara 3V och A2 dom använder och av dessa är väl 3V den mer tålige?

4. Edit: såg nu att dom har en ramplös version i CPM 3V också. En liten snabbjämförelse skulle uppskattas :D
1. A2 har ungefär samma mängd kol som 1095 men till skillnad från 1095 så är A2 låglegerat med andra ämnen såsom krom, molybden och en liten mängd vanadin. De små mängderna molybden och vanadin hjälper bara till en mindre grad med slitstyrkan utan har snarare med formandet av litet och väldistribuerat korn att göra.

Kromet har däremot en viss betydelse eftersom dess andel är något högre (ca 5,3 volymprocent). Kromkarbider i A2 avsevärt hårdare än de järnkarbider som man finner i 1095. 1095 är i stort sett helt rent från legerade ämnen och därför inte har hjälp av hårda karbider i samband med slitstyrkan. A2 är därför märkbart slitstarkare samtidigt som slagsegheten är i stort sett i par med 1095.

5160 innehåller en liten mängd krom vilket trots en lägre mängd kol än i 1095 ger den nästan samma slitstyrka. Däremot är stålet rejält slagsegt/elastiskt och användes tidigare till bladfjädrar i bilar samt diverse spiralfjädrar. Skillnaden mellan 1095 och 5160 hänger oftast på själva värmebehandlingen. Ett hårdare härdat 1095 utkonkurrerar ett mjukare 5160 eftersom avsaknaden av legeringsämnen kompenseras av en högre RC-grad och därmed en högre slitstyrka.

Av dessa tre ståltyper är A2 det stålet som bäst lämpar sig till knivar.

2. Hm, vill minnas att det gällde i stort sett alla deras ståltyper. Orsaken låg inte i ståltypen utan i det faktum att man på BR lagt på en alldeles för tunn egg.

3. Ja, 3V är avsevärt slagsegare än A2. Det är dessutom slitstarkare och mer rosttrögt. Ett överlag bättre stål. Men också rejält mycket dyrare ;).

4. Personligen föredrar jag den ramplösa varianten. Förklaringen därtill har med vinklar i samband med skär att göra, samt det faktum att man kan använda en längre yta till tändstålet. Rampen är helt enkelt mer i vägen än till fördel.

~Paul~
 
Tsssk. Where's the fun in that? ;)

Kikar lite på en ramplös Bark River Gunny i A2. http://www.knivesshipfree.com/product_info.php?cPath=465_663&products_id=21595

Hur är A2 jämfört med kolstålet i de äldre moraknivarna, 1095 eller 5160? Jag vet att jag läst på flera olika ställen att folk har haft problem med att deras Bark Rivers flisar ur, det måste la ha varit A2 versioner då antar jag. Det är väl bara 3V och A2 dom använder och av dessa är väl 3V den mer tålige?

Edit: såg nu att dom har en ramplös version i CPM 3V också. En liten snabbjämförelse skulle uppskattas :D

Är man van vid Mora som är hårdare än BR's A2, kan man få myror i huve't.
A2 som BR gör det, har ibland också en tunn egg.
Det gör att eggen rullar ganska lätt vid täljning i hårdare träbitar.
Lösningen är att lägga upp en tjockare egg.

Mina två i CPM 3V är Lil' C och Liten Bror och det är en annan historia, här rullar inte eggen.
Det kan ju förstås bero på mer stål bakom eggen redan från start.


På min Huntsman från första batchen är A2 stålet hrc 60,samma som på Mora'n.
Eggen är även här ganska kraftig och ingen rullning eller urflisning !

Verkar vara det samma som på en alldeles ny Mora.
När man har lagt upp sin egen egg, så funkar det.:)

Mikael
 
Gerber Bear Grylls Knife Scout Compact

Fått denna kniv av min bror, han köpte den för 50 kottar
Det var ju tråkigt att din bror behövde slösa så mycket pengar på rent skräp ;).

Det är otroligt sorgligt att man på Gerber gått över från något av den här kalibern:
MinGerberA475Armorhide2.jpg


till något så uselt som B Grylls-serien.

~Paul~
 
Det var ju tråkigt att din bror behövde slösa så mycket pengar på rent skräp ;).

Det är otroligt sorgligt att man på Gerber gått över från något av den här kalibern:
MinGerberA475Armorhide2.jpg


till något så uselt som B Grylls-serien.

~Paul~

Det är många konsumentföretag som växt till den grad att vinsten inte generaras av bra bruksting utan av ständigt nyintroducerat skit, tillverkat i Kina av dubiösa råvaror.
Som kund måste man våga avstå från avarterna. Ibland misslyckas vi med det oxså. Men att själv vara kritisk före köp är väsentligt.
 
Det är många konsumentföretag som växt till den grad att vinsten inte generaras av bra bruksting utan av ständigt nyintroducerat skit, tillverkat i Kina av dubiösa råvaror.
Som kund måste man våga avstå från avarterna. Ibland misslyckas vi med det oxså. Men att själv vara kritisk före köp är väsentligt.
Så är det. Som vanligt så är en välinformerad kund en kritisk kund som i sin tur har potential att höja den allmänna kvalitetsnivån. Eftersom sådana missfoster som B Grylls-knivar representerar trots allt säljer säger en del om den gängse kunskapsnivån.

~Paul~
 
Tog en ny och i mitt tycke en lite roligare bild av Volcano. Ser att dom redan efter två dagar sålt slut på dom femtio första dom fick hem.

volcano019.jpg


Fredrik

Det är lätt att förstå att Du är nöjd, när man ser bilderna.
Volcano är mkt stilig och slutsåld på två dagar är ju osannolikt bra!!

Det är inget snack om att Fällknivens mer påkostade modeller har en detaljfinish och funktion utöver det vanliga även under skalet.

Mikael
 

Bilagor

  • Tang-NL4.jpg
    Tang-NL4.jpg
    176 KB · Visningar: 603
Det är lätt att förstå att Du är nöjd, när man ser bilderna.
Volcano är mkt stilig och slutsåld på två dagar är ju osannolikt bra!!

Det är inget snack om att Fällknivens mer påkostade modeller har en detaljfinish och funktion utöver det vanliga även under skalet.

Mikael
Vafalls? Är inte tången damaskerad? Det blir minus i min bok‼
knife.gif


Biglaugh.gif


~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.