Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Appropå info om knivstål, här hittar i det mesta som är intressant att veta om Sandvik 12C2. Jäkligt varmt skall det vara för att härdas, "between 1050 and 1090°C"!

http://www.smt.sandvik.com/sandvik/0140/internet/S001664.NSF/index/78F3E19A46901454C125742800319114/$file/Hardeningguide.pdf?OpenElement

Nån som vet var man kan köpa? Antar att Sandvik inte säljer "i lösvikt"...
 
Appropå info om knivstål, här hittar i det mesta som är intressant att veta om Sandvik 12C2. Jäkligt varmt skall det vara för att härdas, "between 1050 and 1090°C"!

http://www.smt.sandvik.com/sandvik/0140/internet/S001664.NSF/index/78F3E19A46901454C125742800319114/$file/Hardeningguide.pdf?OpenElement

Nån som vet var man kan köpa? Antar att Sandvik inte säljer "i lösvikt"...

Nordellknives har Sandvikstål.

Seved
 
Har ni planer på att sälja kniven?

På tal om hårdhet och slipmöjligheter så har jag en U2 från Fällkniven. Jag har svårt att få den vass. Jag har provat många olika tekniker men lyckas riktigt inte. Har du något tips?

//Per
Konstigt, skrev ett svar igår men det verkar ha försvunnit.

Alltså om modellen visar sig vara framgångsrik så kan det finnas läge att gå vidare med den. Det är nog långt kvar.

U2 borde inte vara problem att bryna/slipa. Jag har testat knivar i liknande stål (Akifusa 24 cm kockkniv) och det har inte varit problem. Om du vill så skulle jag kunna kika på den och eventuellt ge den en omgång.

~Paul~
 

Cannonball

Gäst
Går i köptankar, jag är sugen på att införskaffa en Fällkniven A1...
Någon som har något negativt om den? Jag kanske slipper att köpa en om det är tillräckligt mycket!;)
 

Cannonball

Gäst
Det vet jag ju inte!;) Ha med mig i skogen... Jag har väl egentligen de knivar som jag behöver, men jag tycker den är så jädra snygg! :) Klart att den inte är bra till att tälja pyttefigurer i trä, men finns det några brister som inte är så uppenbara? Lite svävande fråga kanske..
 
Det vet jag ju inte!;) Ha med mig i skogen... Jag har väl egentligen de knivar som jag behöver, men jag tycker den är så jädra snygg! :) Klart att den inte är bra till att tälja pyttefigurer i trä, men finns det några brister som inte är så uppenbara? Lite svävande fråga kanske..
A1:n är en tämligen meningslös kniv till det mesta så länge man inte är yrkessoldat i Afghanistan eller Irak. Det är antagligen den ultimata kompromisskniven, dvs lika bra eller dålig på allt.

Men va fasen. Tycker du att den är snygg och att detta räcker som skäl till ett presumtivt knivköp, så kör hårt! ;).

~Paul~
 

Cannonball

Gäst
A1:n är en tämligen meningslös kniv till det mesta så länge man inte är yrkessoldat i Afghanistan eller Irak. Det är antagligen den ultimata kompromisskniven, dvs lika bra eller dålig på allt.

Men va fasen. Tycker du att den är snygg och att detta räcker som skäl till ett presumtivt knivköp, så kör hårt! ;).

~Paul~

Hehe, jo det räcker iofs! Någon mer som har något?

Ps. Tack för din förståelse Paul (tror inte att min fru har samma..) :) Ds.
 
Konstigt, skrev ett svar igår men det verkar ha försvunnit.

Alltså om modellen visar sig vara framgångsrik så kan det finnas läge att gå vidare med den. Det är nog långt kvar.

U2 borde inte vara problem att bryna/slipa. Jag har testat knivar i liknande stål (Akifusa 24 cm kockkniv) och det har inte varit problem. Om du vill så skulle jag kunna kika på den och eventuellt ge den en omgång.

~Paul~

Jag ska försöka lite till, annars antar jag ditt erbjudande :)
 
Tack monokrom för den fina Spyderco Endura!! Här kommer lite bilder på den.

MinSpydercoC10FPPREnduralilahandtagVG-10stl.jpg


MinSpydercoC10FPPREnduralilahandtagVG-10stlbild2.jpg


MinSpydercoC10FPPREnduralilahandtagVG-10stlbild4.jpg


MinSpydercoC10FPPREnduralilahandtagVG-10stlbild3.jpg


Kniven tillverkas i Seki, Japan. Det flatslipade bladet tillverkas i VG-10 och handtaget i lila FRN (Zytel).

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.