Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Klart den snyggaste butterflykniv som jag har sett - riktigt läcker.

Såg att vi omnämndes på Flashback angående en morakniv. Det är nog inte samma morakniv som vi och Slöjddetaljer säljer. Deras utpris är lägre än vårt inpris.

/Per
Ja, det verkar lite skumt att de skulle kunna släppa den så billigt. Kanske läge att tillskriva dem?

~Paul~
 
Ja, det verkar lite skumt att de skulle kunna släppa den så billigt. Kanske läge att tillskriva dem?

~Paul~

Jag snackar med Mora direkt istället. Det finns för övrigt ingen kniv i Moras sortiment som har den specifikationen som den kniven, bladlängd 99mm, björkskaft och plastslida så jag antar att det är något gammalt utgående som de har fått tag på... eller ännu värre en kopia.

//Per
 
Jag snackar med Mora direkt istället. Det finns för övrigt ingen kniv i Moras sortiment som har den specifikationen som den kniven, bladlängd 99mm, björkskaft och plastslida så jag antar att det är något gammalt utgående som de har fått tag på... eller ännu värre en kopia.

//Per
Hm, fast det rör sig om en tämligen välrenommerad firma. Troligtvis är det ditt första förslag/gissning som stämmer, dvs ett gammalt restlager som skall tömmas.

~Paul~
 
Hm, fast det rör sig om en tämligen välrenommerad firma. Troligtvis är det ditt första förslag/gissning som stämmer, dvs ett gammalt restlager som skall tömmas.

~Paul~

Kan du göra mig tjänsten och klistra in mitt svar på Flashback? Jag har inget konto där. Bara om du har lust och tid alltså. Ta bort det där med att det skulle vara en kopia, det kan inte vara det. MoS skulle gå bärsärk om Slöjddetaljer sålde en piratkopia :)

Måste vara ett gammalt restlager.

//Per
 
Kan du göra mig tjänsten och klistra in mitt svar på Flashback? Jag har inget konto där. Bara om du har lust och tid alltså. Ta bort det där med att det skulle vara en kopia, det kan inte vara det. MoS skulle gå bärsärk om Slöjddetaljer sålde en piratkopia :)

Måste vara ett gammalt restlager.

//Per
Skall ske :).

~Paul~
 
Två mycket intressanta knivar som jag tagit upp tidigare i den här tråden är Frosts Camping i Uddeholm UHB 20C (AISI 1095) och bubinga grepp samt KJ Eriksson 205P i Sandvik 12C27 och polypropylene-handtag.

Båda knivarna är exceptionellt väl lämpliga för friluftsliv trots att de är så pass olika. KJ kniven är dessutom inte tänkt att användas i busken, utan är en styckningskniv. Dock är det tack vare bladprofilen en utmärkt jakt/fiske/allroundkniv. Bladlängderna är ungefär desamma, dvs runt 160 mm.

MinFrostsMoraCamping.jpg


MinFrostsMoraCampingbild5.jpg


MinMoraKJEriksson205P.jpg


MinMoraKJEriksson205Pbild2.jpg
 

Bilagor

  • Min Frosts Mora Camping, bild 2.jpg
    Min Frosts Mora Camping, bild 2.jpg
    19 KB · Visningar: 615
Kj kniven såg fin ut. Som du säger, den skulle passa bra i skogen. Som jakt o fiske kniv. Kul med slidan till är det orginal.

Seved
 
Kj kniven såg fin ut. Som du säger, den skulle passa bra i skogen. Som jakt o fiske kniv. Kul med slidan till är det orginal.

Seved
Precis. Framför allt perfekt jaktkniv. Den är förmodligen den allra vassaste av alla mina knivar. Rakar lätt armhåren utan att nudda huden. Det är inte originalslida. Den kommer från en Pontus Holmbergkniv:
MinHolmbergkniv2.jpg


Obs, bilden är inte min.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.