Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Två miniknivar, eller s k nyckelknippsknivar. Spyderco Byrd Starling och Spyderco Jester Burgundy Micarta. 8Cr13-stål, resp. AUS 6.

SpydercoByrdBY12PBBKStarling8Cr13MoVFRNbild2.jpg


MinSpydercoJesterMicartabild2.jpg


MinSpydercoJesterMicarta.jpg


MinSpydercoJesterMicartabild3.jpg


~Paul~
 
Wow snygg Jester!
vill informera om att Endura 4an jag säljer på prylmarknaden nu är prissänkt till att inkludera frakten. 450 spänn alltså för en Endura i superskick.

Var kan man beställa Opinel från billigt och snabbt? Funderar på en rostfri nia eller åtta.
 
Wow snygg Jester!
vill informera om att Endura 4an jag säljer på prylmarknaden nu är prissänkt till att inkludera frakten. 450 spänn alltså för en Endura i superskick.

Var kan man beställa Opinel från billigt och snabbt? Funderar på en rostfri nia eller åtta.
Om du PM:ar mig så kan vi kanske göra en deal. Jag sitter på en ny 8-a i rostfritt.

~Paul~
 
Jag har ju tjatat om den kniv som Phil Wilson och undertecknad har knåpat ihop. Utseendemässigt så kommer den påminna om kniven på bild men utan choil och med ett ännu längre blad. Stålet kommer att vara Crucible CPM M4 CM (HS), dvs ett pulvermetallurgiskt sintrat höghastighets-verktygsstål.

Från början funderade jag på HRC 65-66 men har nu sansat mig och väljer att härda bladet till ca 62 vilket nog ger en optimal balans mellan slagseghet och slitstyrka. Några kommentarer?
 

Bilagor

  • Meadowlark by Phil Wilson.jpg
    Meadowlark by Phil Wilson.jpg
    8.9 KB · Visningar: 495

Cannonball

Gäst
62 hrc låter hårt, finns det någon särskild anledning att ha den så hård?

Mvh Lekmannen :)
 
62 hrc låter hårt, finns det någon särskild anledning att ha den så hård?

Mvh Lekmannen :)
Poängen med det här stålet är att det trots sin hårdhet är lika slagsegt som ett vanligt stål vid ca 55 HRC men avsevärt mer tåligt mot abrassiv nötning (slitstyrka). Eftersom det är ett mellanlegerat "kolstål" så är det heller inga problem att bryna/slipa det. Det är inte svårare än att slipa Sandvik 12C27 :). Hårdheten har således inte alltid med besvärlig slipning att göra.

Här kan man läsa lite tabeller och jämförelser: http://faq.customtacticals.com/datasheets/m4.pdf

Det rör sig om ett mycket potent stål. Jag undrar om det egentligen finns en ståltyp med bättre kompromissförhållande än just M4 ;).

~Paul~
 
Poängen med det här stålet är att det trots sin hårdhet är lika slagsegt som ett vanligt stål vid ca 55 HRC men avsevärt mer tåligt mot abrassiv nötning (slitstyrka). Eftersom det är ett mellanlegerat "kolstål" så är det heller inga problem att bryna/slipa det. Det är inte svårare än att slipa Sandvik 12C27 :). Hårdheten har således inte alltid med besvärlig slipning att göra.

Här kan man läsa lite tabeller och jämförelser: http://faq.customtacticals.com/datasheets/m4.pdf

Det rör sig om ett mycket potent stål. Jag undrar om det egentligen finns en ståltyp med bättre kompromissförhållande än just M4 ;).

~Paul~

Har ni planer på att sälja kniven?

På tal om hårdhet och slipmöjligheter så har jag en U2 från Fällkniven. Jag har svårt att få den vass. Jag har provat många olika tekniker men lyckas riktigt inte. Har du något tips?

//Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.