Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Grattis! Den är fin.
Jag gick och funderade på om jag skulle slå till, nog tur att du hann först så att jag slapp falla för frestelsen. Särskilt med tanke på att min bil ska in på verkstad nästa vecka.
Tack Andreas. Jo, den är kanonfin. Kniven ser närmast ut att vara i nyskick. De enda spår efter "användning" är på själva klippets ytterkanter (mycket lite!) och den yttersta eggen, där man kan se spår efter varsam bryning. Dock är jag säker på att 99 av 100 inte skulle märka detta. Så jag är väldigt nöjd med den.

Ja se dessa bilar. Skulle också behöva fixa min efter en ovarsam fickparkering i mitt garage ;). Det är inte bra att vara trött och glömma glasögonen på köksbordet...

~Paul~
 
Tack Andreas. Jo, den är kanonfin. Kniven ser närmast ut att vara i nyskick. De enda spår efter "användning" är på själva klippets ytterkanter (mycket lite!) och den yttersta eggen, där man kan se spår efter varsam bryning. Dock är jag säker på att 99 av 100 inte skulle märka detta. Så jag är väldigt nöjd med den.

~Paul~

Kul bilder! Det är ett imponerande knivblad. Jag har själv missat att jag lämnat spår efter mig vid bryningen! Hoppas att det är okej. Sharpmakerns vita stenar är det enda som använts, två - tre gånger. Det blir nog en läskig egg det där när du är färdig med den :) Tack för en fin affär!
 
Kul bilder! Det är ett imponerande knivblad. Jag har själv missat att jag lämnat spår efter mig vid bryningen! Hoppas att det är okej. Sharpmakerns vita stenar är det enda som använts, två - tre gånger. Det blir nog en läskig egg det där när du är färdig med den :) Tack för en fin affär!
Haha, alltså det är oundvikligt att lämna spår om man kör Sharpmakern på 30 eller 40 grader (sammalagt). För att pricka Enduras ursprungliga originalslipfas så måste man göra ett antal tester eftersom vinkeln varierar från kniv till kniv. Vanligtvis ligger vinkel mellan15-18 grader sammanlagt. En elevering av S-makerns bas är därför nödvändig för att kunna bibehålla denna slipfas.

Jag har gjort en enkel ritning hur man kan pimpa upp S-makern så att den klarar mindre vinklar. Bilden kommer sist i posten.

Kör man Enduran på 15 grader sammanlagt så blir eggen, precis som du säger, ganska läskig. VG-10 är berömt för att klara sådana vinklar. Det borde inte vara problem med att raka sig med den ;).

Tack tillbaka förresten!

~Paul~
 

Bilagor

  • Sharpmaker - vinkelanordning.jpg
    Sharpmaker - vinkelanordning.jpg
    22.2 KB · Visningar: 889
En sedan länge utdöd Spydercomodell är Vesuvius i ATS-34 stål och FRN skollor med pärlemoinlägg (begränsad upplaga).

MinSpydercoVesuviusNo57ATS-34bild6.jpg


MinSpydercoVesuviusNo57ATS-34.jpg


MinSpydercoVesuviusNo57ATS-34bild2.jpg


MinSpydercoVesuviusNo57ATS-34bild3.jpg


Enligt min mening; en av de bättre skålslipade Spydie-knivar.

~Paul~
 
Ang. A1

Det vet jag ju inte!;) Ha med mig i skogen... Jag har väl egentligen de knivar som jag behöver, men jag tycker den är så jädra snygg! :) Klart att den inte är bra till att tälja pyttefigurer i trä, men finns det några brister som inte är så uppenbara? Lite svävande fråga kanske..

Hej,
Du kan få lite synpunkter från mig. Dagligdags använder jag H1 eller F1. När jag har jagat älg de två senaste åren har jag använt A1 och H1 (Alltså två knivar på livremmen) till styckning då det är ett av mina kunskapsområden. Ville testa hur det kändes att använda så pass stor och tung kniv. Under årets jakt så styckade (Grovt och fint) ca 20 älgar med en och samma kniv. Stålade upp kniven med ett blått ISLER poliCut skärpstål lite då och då.
När jag styckar så använder jag normalt några GIESSER MESSER knivar, men ville alltså prova vad A1:an gick för.
Mycket nöjd över resultatet. Höll skärpan väl. Lite tyngre så klart när jag finlirar med låren, men inget direkt problem. Knivskyddet funderar jag på att ta bort. Tycker att det är i vägen.

Kör med Zytelslidor för det mesta. Lite "moddade" för att passa mina användningsområden.
Har sänkt ner slidan (med en läderremsförlängare så kniver hänger utanför mina kläder) för att kunna nå kniven med en hand. Har vikt in "säkerhetsflärpen" med tryckknapp. (Använder den inte.) Har satt dit en "stoltass - slitskydd till stolen eller vad det heter" inuti för att göra slidan tyst och trögare. Har vidare "limmat" på ett tunnt skinn på slidan i syfte att göra den tystare samt behagligare att ta i vintertid.
När jag vässar mina knivar så använder jag en våtbandsslip. Funkar bra i de flesta fall. När jag skärpar upp knivarna tillfälligt så är det med skärpstålet eller diamantbryne med keramik på andra sidan.

Slutligen kan jag säga så här:
A1 är kniv jag anväder som ett komplement till F1/H1 oftast när jag jagar. I mitt yrke så är kniven populär hos kollegorna men jag tror att de har köpt dom, inte av erfarenhet av knivar, utan för att många anväder A1 som ett verktyg till allt möjligt och som tål mycket stryk samt är välgenomtänkt. Den bör hängas upp på ett kraftigt bälte för att det ska kännas behagligt. (Kolla på samerna hur dom använder och hänger knivarna i bälten utanpå kläderna.)

//
 
Hej,
1. styckning då det är ett av mina kunskapsområden.

2. Ville testa hur det kändes att använda så pass stor och tung kniv........Mycket nöjd över resultatet. Höll skärpan väl.

3. Lite tyngre så klart när jag finlirar med låren, men inget direkt problem.

4. Knivskyddet funderar jag på att ta bort.

5. När jag vässar mina knivar så använder jag en våtbandsslip.

6. A1 är kniv jag anväder som ett komplement till F1/H1 oftast när jag jagar.
1. Kör du anatomisk styckning eller traditionell?

2. Just storleken och tyngden gör att den diskvalificerar sig själv i min lilla röda bok ;). Det finns avsevärt smidigare knivar till dessa arbetsuppgifter. Att skärpan håller är inget mått på användarvänlighet.

3. Visst går det, precis som jag skrev i min förra punkt. Men det är inte helt optimalt. Den här kniven är som sagt en kompromiss med tyngdpunkt lagd på robusthet.

4. Menar du parerskyddet?

5. Är det en Mado Superschliff?

6. Som sagt, detta är en kompromisskniv och inte första valet :).

~Paul~
 
En ganska ovanlig Buck 110 Regular. Värmebehandlad av Paul Bos. Jakaranda handtag, Crucible CPM 154 CM-blad, mässingsbackar, Ti-oxid belagt blad, begränsad upplaga.

MinBuck110RegularCPM154blad.jpg


MinBuck110RegularCPM154bladbild4.jpg


MinBuck110RegularCPM154bladbild2.jpg


MinBuck110RegularCPM154bladbild5.jpg


~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.