Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hur står sig wenger gentemot victorinox? Är någon bättre/sämre?
Haha, jag har precis idag diskuterat den här frågan.

Idag handlar det som sagt om samma koncern. Att därför låta det ena eller andra märket att släpa efter går inte!

Tidigare var det så att Vicarna hade bättre inpassning och precision i detaljarbetet. Kanske är det fortfarande så. Likaså är Vicarna lite lättare jämfört med Wenger när det gäller samma modeller.

Wengerknivarna ger en mer gediget/ltungt intryck, medan Vicarna framstår som finmekaniska pjäser i mindre storlekar.

Mitt val hade därför varit:
Större knivar - Wenger
Mindre knivar - Victorinox

~Paul~
 

Cannonball

Gäst
Haha, jag har precis idag diskuterat den här frågan.

Idag handlar det som sagt om samma koncern. Att därför låta det ena eller andra märket att släpa efter går inte!

Tidigare var det så att Vicarna hade bättre inpassning och precision i detaljarbetet. Kanske är det fortfarande så. Likaså är Vicarna lite lättare jämfört med Wenger när det gäller samma modeller.

Wengerknivarna ger en mer gediget/ltungt intryck, medan Vicarna framstår som finmekaniska pjäser i mindre storlekar.

Mitt val hade därför varit:
Större knivar - Wenger
Mindre knivar - Victorinox

~Paul~

Ok, jag har en victorinox huntsman som jag är väldigt nöjd med! Den får följa med nästan överallt!
 
Ok, jag har en victorinox huntsman som jag är väldigt nöjd med! Den får följa med nästan överallt!
Det är en mycket fin modell som jag räknar till de mindre storlekarna. Det enda jag saknar på den är en stjärnskruvmejsel, gärna av den smidigare varianten som finns på t ex Outridern.

Det kan tyckas att jag har snöat in på det här med stjärnskruvmejseln men jag har råkat ut tillräckligt många ggr för situationer i samband med fiske (rullar) där den varit efterlängtad.

~Paul~
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?

En liten Gerber fällkniv

2. Vilken kniv använder du där ute?

Glock stridskniv

3. Vilken kniv använder du utomlands?

Viktorinox med massa utfällbara bra-saker

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

Global

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

Mmm lasersvärdet lockar men ett ninjasvärd torde bringa en del fördelar vid förhandlingsbordet också?!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.