Stort knivintresse - välj din favoritkniv

De gånger jag varit utomlands har portot för vykort hem till Sverige alltid varit en bra bit under svenska inrikesportot vid samma tidpunkt. Är väl helt enkelt så att svenska posten är dyra?
Och att de är dyra kan bla bero på högre löner, tätare utdelning eller att ägarna plockar högre vinst.

Posten i Sverige är bland de dyraste i världen.

Ett exempel som jag hörde är att det är billigare att skicka en skidbox från Tyskland till Stockholm än en bok från Stockholm till Malmö.
 
http://www.knifesupply.com/eshop/10Expand.asp?ProductCode=BKR2

Här finns den också 659 kr inkl frakt... Kniv $58.95 + frakt $31 = 659 Skr med rådande valutakurs. Köpte en annan kniv från dom, slapp tull och moms. + att de skrev "Handtool" på tull deklarationen. Snabb frakt, rekommenderas starkt :)
Kanon, grattis!

Jag försöker dock undvika amerikanska sajter nu för tiden eftersom tullen har blivit avsevärt hårdare. När köpte du kniven?? Jag tror nämligen inte att du skulle ha samma tur idag. Jag handlade från Knifecenter.com för ca en månad sedan. I vanliga fall brukar jag klara mig utan tull och diverse avgifter när jag handlar från dem. Inte den här gången dock :(.

De här två jädrans papprena dök upp för 2 veckor sedan:

TullESEE-6FedEXbild1.jpg


TullESEE-6bild2.jpg


Kniv och frakt kostade tillsammans 1259:- kronor. Därpå kom ett påslag på 34% (tull + skatt + exp. vagift + moms). Detta kostade 432:- kronor tillsammans. Således gick hela kalaset på 1691:-

Det på pappret förmånliga priset var inte så förmånligt när det väl kom till kritan :(

~Paul~
 

Cannonball

Gäst
Kanon, grattis!

Jag försöker dock undvika amerikanska sajter nu för tiden eftersom tullen har blivit avsevärt hårdare. När köpte du kniven?? Jag tror nämligen inte att du skulle ha samma tur idag.


~Paul~

Jag fick hem en Ontario Rat-5 och en Buck 110 för ca en vecka sedan, inga problem denna gången! :) Jag skickar ett pm med hur jag gjorde...
 
Kanon, grattis!

Jag försöker dock undvika amerikanska sajter nu för tiden eftersom tullen har blivit avsevärt hårdare. När köpte du kniven?? Jag tror nämligen inte att du skulle ha samma tur idag. Jag handlade från Knifecenter.com för ca en månad sedan. I vanliga fall brukar jag klara mig utan tull och diverse avgifter när jag handlar från dem. Inte den här gången dock :(.

De här två jädrans papprena dök upp för 2 veckor sedan:

TullESEE-6FedEXbild1.jpg


TullESEE-6bild2.jpg


Kniv och frakt kostade tillsammans 1259:- kronor. Därpå kom ett påslag på 34% (tull + skatt + exp. vagift + moms). Detta kostade 432:- kronor tillsammans. Således gick hela kalaset på 1691:-

Det på pappret förmånliga priset var inte så förmånligt när det väl kom till kritan :(

~Paul~

Usch ja jag fick betala 800:- för etchaparaten jag beställde :(.

Grattis Canonball. Du måste höra av dej om hur den funkar.

Seved
 

Cannonball

Gäst
Seved, tack! Det ska jag göra så fort jag känt på den ordentligt i skogen, men det verkar väldigt lovande! :)
 

Cannonball

Gäst
Helt bedrövligt, konstruktionen är dålig. Tur man inte har någon CS.. :)
 
Trots mängder av fiaskon så hävdar Lynn Thompson (VD-n) att CS-knivar har världens starkaste konstruktion ;).

~Paul~
 

Cannonball

Gäst
Mmm, det är det ju bevisligen inte... Vet någon om någon annan modell/märke som har problem med kvalitén? ( Av de lite bättre tillverkarna, ej Hobbex knivar )
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.