Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Cannonball

Gäst
Det är en mycket fin modell som jag räknar till de mindre storlekarna. Det enda jag saknar på den är en stjärnskruvmejsel, gärna av den smidigare varianten som finns på t ex Outridern.

Det kan tyckas att jag har snöat in på det här med stjärnskruvmejseln men jag har råkat ut tillräckligt många ggr för situationer i samband med fiske (rullar) där den varit efterlängtad.

~Paul~
Ja, en liten stjärna hade ju inte varit fel ibland! Men annars tycker jag att den har allt man kan tänkas behöva, jag vill nämnligen inte ha en av de aldra fetaste! Fyra lager får räcka, då ligger den vettigt i handen också.
 
Ny pjäs anländer om ca 6 månader.

Den amerikanske super-custom-tillverkaren Phil Wilson och undertecknad håller på och tar fram en ny modellvariant på en av hans storsäljare, dvs Meadows Semi Skinner. Phil är mest känd för sina extrema kock-/köksknivar. Den här första bilden visar originalvarianten på den kniv som vi pular på:

OriginalSemiSkinnerPhilWilson.jpg


Min idé är att befria kniven från den löjliga choilen och ricasson:

PhilWilsonSemiSkinnerminversion.jpg


Jag vill dessutom förlänga bladet med ca 3,5 cm så att den totala bladlängden blir 14,5 cm. Dessutom blir handtaget också förlängt och övergången mellan bladet och handtaget mer rundat än på den andra bilden.

Originalversionen är i Crucibles CPM S125V härdat till 65 HRC! Handtaget är i Desert Ironwood, ett mycket tufft träslag från Arizona. Personligen önskar jag att kniven får ett Micarta-handtag, gärna i grön Canvas Micarta.

Knivens specs:
  • Bladlängd: 145 mm
  • Bladtjocklek: 3.5 mm
  • Bladbredd: 37 mm
  • Bladstål (min version): Crucible CPM M4 (HSS verktygsstål), HRC 62-63
  • Slipfas: Full flat, zero egg
  • Handtag: Grön Canvas Micarta
  • Handtagslängd: 130 mm
  • Fånghål, diameter: 4 mm
Stålet är alltså det nya superstålet CPM M4 som anses ha den allra bästa kombon mellan slitstyrka och slagseghet av alla stålsorter. Detta är ett höghastighets-kolstål (låglegerat) med bland annat 5% krom. Det kan härdas ända upp till 65 HRC men man tappar då en del i slagseghet. Eftersom jag tänkt använda kniven till mycket tuffa arbeten så valde jag en lägre HRC.

En kul detalj. Modellnamnet på kniven blir samma som mitt efternamn och kommer att lanseras under detsamma, såvida någon annan vill ha exakt samma kniv ;).

Phils sida: http://www.seamountknifeworks.com/AboutPhil.htm

~Paul~
 
För hugade spekulanter på en Ka-Bar/Becker BK2 Campanion.

Beställde kniven från en fransk firma igår. Priset hamnade på 723:- kronor med frakt.

Från USA kostar den billigaste varianten ca 400:- kronor mer och inrikes det dubbla, dvs ca 1400:- kronor med frakt.

En intressant detalj. Frakten från Frankrike är billigare än när man handlar inrikes, hur det kan komma sig?!? Den hamnade på ca 48:- kronor.

KA-BARBECKERCOMPANIONBKR2.jpg


Specs:
  • Kniv - tillverkad i USA
  • Slida - tillverkad i Taiwan (den äldre slidan i nylon) och i USA (den nyare versionen i Kydex)
  • Bladlängd - 133 mm
  • Längd, hela kniven: 267 mm
  • Bladtjocklek - 0,6 mm (!!)
  • Bladstål - svart, pulverepoxybelagt AISI 1095 CroVan
  • Bladprofil - Drop Point
  • Hårdhet i HRC - 56-58
  • Slipfas - flat sabelslipning, slät egg
  • Slipvinkel - 20 grader per sida (primäregg)
  • Vikt (kniven) - 445 g(!)
  • Handtagsmaterial - svart Grivory (Schweziskt nylon-copolymer), avtagbart/servicebart/utbytbart (finns i Micarta)
  • Handtagsstorlek - 134 mm
  • Fånglinehål - 8 mm i diameter (!)
  • Slida - Kydex. Höger/vänster och upp/ned bärsätt. Bältesloop, remclip samt förberett för TekLok (ej medföljande)
~Paul~

PS Den franska firman heter thebestknives.eu
 
..................

En intressant detalj. Frakten från Frankrike är billigare än när man handlar inrikes, hur det kan komma sig?!? Den hamnade på ca 48:- kronor.
...........

De gånger jag varit utomlands har portot för vykort hem till Sverige alltid varit en bra bit under svenska inrikesportot vid samma tidpunkt. Är väl helt enkelt så att svenska posten är dyra?
Och att de är dyra kan bla bero på högre löner, tätare utdelning eller att ägarna plockar högre vinst.
 
De gånger jag varit utomlands har portot för vykort hem till Sverige alltid varit en bra bit under svenska inrikesportot vid samma tidpunkt. Är väl helt enkelt så att svenska posten är dyra?
Och att de är dyra kan bla bero på högre löner, tätare utdelning eller att ägarna plockar högre vinst.
Det låter troligt. Skit är det hur som helst :(.

~Paul~
 

Cannonball

Gäst
Grejen är att många ebay säljare skickar inte till Frankrike, Italien och Spanien pga deras värdelösa postgång....
 

Cannonball

Gäst
För hugade spekulanter på en Ka-Bar/Becker BK2 Campanion.

Beställde kniven från en fransk firma igår. Priset hamnade på 723:- kronor med frakt.

Från USA kostar den billigaste varianten ca 400:- kronor mer och inrikes det dubbla, dvs ca 1400:- kronor med frakt.

~Paul~

PS Den franska firman heter thebestknives.eu


http://www.knifesupply.com/eshop/10Expand.asp?ProductCode=BKR2

Här finns den också 659 kr inkl frakt... Kniv $58.95 + frakt $31 = 659 Skr med rådande valutakurs. Köpte en annan kniv från dom, slapp tull och moms. + att de skrev "Handtool" på tull deklarationen. Snabb frakt, rekommenderas starkt :)
 
Hur ska ni sälja detta i Sverige?

Ny pjäs anländer om ca 6 månader.

Den amerikanske super-custom-tillverkaren Phil Wilson och undertecknad håller på och tar fram en ny modellvariant på en av hans storsäljare, dvs Meadows Semi Skinner. Phil är mest känd för sina extrema kock-/köksknivar. Den här första bilden visar originalvarianten på den kniv som vi pular på:


~Paul~

Hur ska ni marknadsföra samt sälja denna kniv på den nordiska marknaden?

//Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.