Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hoppas att Seved inte har något emot att jag skryter lite med en av hans fina produkter, dvs min egen kniv. Så här blev den:

MinSevedkniv.jpg


En liten beskrivning.
Grönt, 105 mm långt Micarta-handtag, genomgående tånge och fånglinehål (4 mm), svarta liners, kydexslida med ett litet TekLok (40 mm) fastsättningssystem, vilket innebär att kniven kan bäras antingen vertikalt eller horisontellt i bältet.

TekLoklitet.jpg


Slidan går förståss att sättas fast vid vilka remmar som helst, t ex på ryggsäckens dito. I den nedersta niten på slidan kan man med fördel aptera en bit paracord för ännu fler bärvarianter eller för extra säkring. Hålet i niten är nämligen också 4 mm.

Det nästan helt flatslipade (bladet har en liten konvexning, vilket är lätt att upptäcka när man lägger det platt mot ett plant underlag), 3 mm tjocka och 114 mm långa bladet är taperat, dvs avsmalnande från ca halva bladlängden framåt mot spetsen. Bladet har en liten (0,7 mm) primäregg. Stålet är CPM D2 pulverstål, HRC 61.

Kniven anlände med en ganska tvär egg, jag gissar någonstans runt 40 grader sammanlagt. Detta är OK, enligt min mening eftersom detta stål inte är känt för att vara speciellt slagsegt. Således är dess branta slipfas en extra försäkring mot urflisning. Jag kommer dock i sinom tid att sänka slipfasen till kanske 30 grader sammanlagt.

Jag har ännu inte använt kniven (har inte funnits tillfälle därtill) men inom kort kommer jag att åka på en fiskeresa och då kommer den att få bekänna färg. Återkommer då med en kort rapport.

~Paul~
 
Nej nej inte alls :) Det är bara trevligt om du vill skriva vad du tyckte. Bra att den kom fram ordentligt.
Ja TekLok är riktigt fina och som sagt ett STORT plus är att man kan bära kniven lite olika. Den kanske funkar att ha i fiskevästen, om den inte blir för tung kanske.
Ja det är svårt att få slipfasen exakt rak iom att jag slipar förhand. :)

Japp du har rätt om analysen av eggen iom att den är så hård och relativt tunnt blad så valde jag att lägga en brant egg så att det inte skulle bli nån urflisning. Den är likväl vass så det går att raka sej med den :) .Men som sagt den går ju att slipa om lite om man vill. Som jakt och fiske kniv kommer den att funka perfekt. Ja det vore kul att få en rapport om hur den funkade på fiske turen. Slit den med hälsan och jag hoppas du kommer att få mycket glädje av den.

Seved
 
Tack Seved! Som sagt, en mycket fin kniv! Jag är tämligen säker på att kniven kommer att klara sig alldeles utmärkt därute!

~Paul~
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.