Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Här är min 15:e kniv.
Ulfs.gif


Och här är några moror jag ärvde efter farsgubben och min 3:e kniv.

Bla-moror.gif


Här Paul har du sett nåt liknande förut. Det står Erik Frost mora på bladet. Undrar om det är en mora eller hemmagjord.
Farbrors.gif


Seved
 
Liknar någon sorts sjömanskniv, BAHCO med flera hade väl några i sitt sortiment så varför inte Mora?

Jag har fått den av min farbror. Han har varit sjöman i större delen av sitt liv. Har alldrig sett nån förut. replindningen är ju typiskt för sjömanskniv. Men så är det ett blybolster och det är väl rätt avancerat, så är det stämplingen på bladet.

Seved
 
På tal om Böhler-Uddeholm M390 Microclean Isomatrix. Kershaw har kommit med modeller både i detta stål och dessutom i Elmax!!

~Paul~
 
Fiddleback Forge Recluse, A2 stål.

~Paul~
 

Bilagor

  • Fiddleback Forge Recluse, A2 stål, black canvas Micarta, red liners.jpg
    Fiddleback Forge Recluse, A2 stål, black canvas Micarta, red liners.jpg
    69.7 KB · Visningar: 1,101
På tal om Böhler-Uddeholm M390 Microclean Isomatrix. Kershaw har kommit med modeller både i detta stål och dessutom i Elmax!!

~Paul~

Jasså det visste jag inte :) vad jag vet så har det inte gjorts många fabriks knivar i Elmax. Sedär någon mer som har insett att Microclean verkar bra. Jag tror Uddeholm har en hit där.

Seved
 
Jag har fått den av min farbror. Han har varit sjöman i större delen av sitt liv. Har alldrig sett nån förut. replindningen är ju typiskt för sjömanskniv. Men så är det ett blybolster och det är väl rätt avancerat, så är det stämplingen på bladet.

Seved

Finns en antikhandel i gamla stan i Stockholm som specialicerat sig på marina prylar, de har en fantastisk kvalitet, tyvärr också priser där efter, men de gånger jag varit inne och fastnat vid nogot har jag fått jättebra förklaringar och hjälp även om de förstod att jag inte var kund just på den prylen.

Men nu till saken där såg jag blyförtyngda knivar med just sådana skaft, dock annat blad. Man tror att sjömän vill ha knivar som flyter, men det finns en grupp som jobbar på sjön som inte gillar det, det är dykare, de blyförtyngda knivarna jag såg hörde just till tungdykare, de första moderna dykarna som vi hade. Kan vara en sådan kniv du har, dykaren har brutit av spetsen och din släkting tagit hand om kniven, den kan ju bli bra att ha om man slipade om spettsen...
 
Hm ja det där låter ju trevligt och rimligt. Antagligen är det en sån kniv då. vad var det för affär du var i. Får se om jag slipar till den eller inte.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.