Wow!
Det måste verkligen regna ute eller nått, det blev ju rena diskussionsklubben av det här ämnet...
Eftersom tonen är så öppenhjärtlig i den här tråden så är det väldigt kul att läsa om alla erfarenheter, även jätteroligt att se att folk respekterar varandras åsikter och förfaranden - exact vad som är bra för att lära sig nått nytt!
Jag tänkte bara redogöra lite mer i detalj för det som jag sagt tidigare i tråden.
---
Anledningen till att jag kunde fira av ändarna på mina två rep var;
1. Jag var väldigt trött. Hade just avslutat min första solobigwall, som varade i fem dygn med +42 grader i skuggan - o jag som då klättrade i solen, (varmt), o vattnet tog slut på fjärde dan, nervös som tusan & kunde knappt äta på hela turen, ja ni fattar säkert...
2. Nedstigningen gick via en väldigt utsatt kamin (mörk och skrämmande; tänk Mordoor) som är 10 meter bred och tio meter djup och tio firningar lång. Kaminen är fullproppad med lösa block - ganska farlig, inte alltför farlig men ganska - ja ni fattar...
3. Jag hade b.la en stor hissäck hängandes i selen, svintung förstås, inte alltför tung - joföressten alltför tung, riktigt tung - ja ni fattar vad jag menar... (Vid det här laget var jag verkligen törstig, ännu törstigare än vad man kan vara en glad fredagskväll på puben, fast nu ville jag ha vatten, vatten o vatten...)
4. Givetvis använde jag inga stoppknutar på firningsrepen eftersom de med 100% säkerhet skulle fastna i nått block. Jag använde en firningsåtta utan prusik eftersom jag aldrig använder prusik - svårt att fatta kanske, men ändå - utan prusik...
5. Min tyngd + hissäckens tyngd gör ju att repen stretchar ganska mycket efter en femti/sextio meter, inte vet jag, men kanske en fyra meter eller så - som ett långt gummiband liksom.
6. Jag firade förbi en firnigspunkt och försökte nå en annan som låg lite längre ner, man vill ju göra så långa firningar som möjligt - tänkte jag. Det gick väldigt bra, kom ner till firningspunkten - visserligen med ganska lite rep kvar, nån meter eller så, men jag var där och hade sparat en firning! Jouhoo!
7. Fanns lite hyllor här och där i kaminen så jag ställde mig på en som passade bra, jag behövde bara släppa lite (mycket lite) grann på firningshanden så sköt repet iväg uppåt genom firningsåttan som ett bungee rep (eller som en oljad ål kanske?) - jag hade ju givetvis inte hunnit klippa in ankaret förståss - ja ni fattar...
8. Tyngden av hissäcken drog ner mig lika säkert o snabbt som om jag hoppat av finlandsfärjan med en femtiokilos gråsten i famnen...
9. När jag vaknade upp ur min sköna medvetslöshet så upptäckte jag, till min förvåning, först och främst att jag levde, och sen att jag låg på en mycket stor hylla med massor av stenblock med en jäkla massa slingor och karbiner och vattenflaskor samt en hissäck virad runt min uppochnervända kropp - ja ni fattar...
10. Tog ett bra tag att lista ut vem jag var och vad jag gjorde där, allt blod gjorde det svårt att se att jag faktiskt bara brutit benet, men när jag väl fattat det så gjorde det ganska ont - ni förstår säkert...
11. Hur jag tog mig från hyllan till en sjukstuga är en annan historia, den kanske jag berättar i nån annan tråd om "Nedstigningar" eller nått!
12. Det här var långtifrån en skrämmande upplevelse, det gjorde mest bara ont, och sen så tio veckor på kryckor förståss - men det var lite kul också för jag fick flyga förstaklass över halva världen på en andraklassbiljett, och hade söta flygvärdinnor som skutsade runt mig på flygplatserna i rullstol.
13. Nej jag använder inte prusik, be mig inte förklara varför - för jag vet inte, kanske jag bara är "envis" LOL! Ni fattar säker vad jag menar...
---
peace
[Ändrat av spacemonkey 2006-08-29 kl 18:21]