Stoppknutar eller inte?

markus82; sa:
Jag menar inte att trampa någon på tårna med detta, ingen särskilld här på forumet ska känna sig träffad, det är klart att vi alla använder huvudet när vi är där uppe (kanske mer än annars t.o.m. :)), men ibland kan jag uppleva att det finns en tendens till "regelrytteri" inom klättring. Kanske särskillt i Sverige?
/Mac

Tummen upp för dina slutkommentarer! Jag kan bara hålla med och ställer mig självklart bakom att svenska klättrare i regel tenderar till regelrytteri och helst väldigt många siffror iblandade genom utrustningen! Har deltagit i både svenska och utländska kurser och tycker det oftast lyst igenom.

Dock så väntar jag forfarande spänt på att någon skall kommentera sättet Pierre skriver på... En tendens att locka fram kavalleriet?

Ps. Jag fick ett gott skratt!
 
chrtur; sa:
Dock så väntar jag forfarande spänt på att någon skall kommentera sättet Pierre skriver på... En tendens att locka fram kavalleriet?

Ps. Jag fick ett gott skratt!

Samma här, med tillägget att jag undrar vad han har för försäkringsbolag, verkar grymt bra...

Sen tycker jag, när stämningen ändå är så öppenhjärtlig, att herr spacemonkey kan dela med sig av räddningactionen också. Du har ju typ sagt A, och ett B skulle nog inte göra någon arg (Ohh, jag ser en begynnande vandringssägen...) hehe

/Mac
 
markus82; sa:
Ett par stycken har nu i sina inlägg skrivit att det är lönlöst att sätta upp strikta regler för detta - och ändå förespråkas nästan enbart de regler/uppmaningar som SKF satt ut.
Det sitter ett antal mycket erfarna och kompetenta grabbar i förbundets kommittéer. Deras policydokument är bra och alldeles utmärkta att ha som default-lösningar. Men om man använder sig av dessa metoder strikt för att det "skall vara så" tycker jag man skjuter sig själv i foten. Då använder man reglerna för att slippa tänka själv. I slutändan är det ändå DITT beslut hur du ska göra.

Att säga att "jag använder alltid/aldrig stoppknut/prusik" är, enligt min mening att säga att man i firningssituationen slutat tänka. Det tar en sekund att överblicka situationen och fatta ett aktivt beslut.
 
chrtur; sa:
Ps. Jag fick ett gott skratt!

Tackar *lyfterpåhatten* !


Vill bara påpeka att det där förbundet som håller på med svensk klättersport aldrig haft ett finger med i spelet i min "klätterutbildning" - självlärd är jag, men det kanske märks... (Det här är en sk disclaimer, dvs: ta inte mig på orden - utan gör som förbundet säger, eftersom jag ju är självlärd!)

Sen att förbundet en gång bildades av såna som oxå var självlärda, på ett eller annat sätt, och sen att de satt hemma på kvällarna o listade ut olika tekniker som de tyckte var så bra att de skulle lära ut dessa till andra, är ju en annan fråga...

Iallafall...

-Jag låg alltså där på hyllan, den stora, med så mycket grejer omkring mig att det nästan var komiskt, om det inte vore för att jag trodde att jag slagit ut tänderna, så skulle jag skrattat åt mig själv...

Natten innan hade jag tillbringat på en bra hylla, nja inte så jättebra faktiskt - men man vill gärna säga att en hylla är bra (av nån konstig anledning), hyllan var "hygglig", jag kunde faktiskt ligga ner o få min skönhetssömn - som jag så väl behövde, eftersom värmen och den påföljande vätskebristen, gjorde mig tämligen sliten - ja ni vet kanske hur det känns efter ett par timmar i bastun (utan en enda öl!)...

Så fort det blev ljust så började jag fira, hyllan jag sov på (slummrade egentligen) låg alldeles i början av kaminen så firningarna började redan vid femsnåret (ingen sovmorgon här inte)...

Det visade sig att hyllan, den stora ni vet, var den sista hyllan i kaminen - och det var ju där jag vaknade upp ur min (ofrivilliga) förmiddagstupplur, det var riktigt besvärligt att trassla sig ur min halvt uppochnervända position (måste jag erkänna), men som tur var så hade vi lekt det där spelet i camp 4 där man står på en matta med massa olikfärgade prickar och försöker följa ett mönster - kommer inte på vad det heter, men det är väldigt kul, om man dricker en massa öl till - ni vet säker vad jag menar...

Jag gjorde som i spelet - men istället för att skratta o ha skoj så gjorde det ont överallt, hade inte ens fattat att jag brutit benet än - men jag kom loss tillslut...

Tror nog att jag satt en stund och funderade på vad jag skulle göra, givetvis hade jag inte nån radio eller telefon med mig - eftersom det då inte skulle varit nån riktig solotur, fast å andra sidan så hade jag ju under första natten vid insteget haft besök av en (riktigt) trevlig flicka (och en flaska vin), så redan där var det väl egentligen inte en "riktig" solotur, ja ni fattar...

Efter en stunds funderande, och inspektion av diverse skador (bla benet), så insåg jag givetvis att jag måste lämna alla grejer - det är jag ju ganska van vid, så det var inget konstigt med det (att det inte är konstigt med sådana situationer kan kanske verka konstigt - dock inte i bigwallklättringens (konstiga) värld, ja ni fattar vad jag menar...

Jag lämmnade allt på hyllan (den stora som jag landade på alltså), och kunde klättra ner några meter till rasbranten nedanför... Egentligen så klättrade jag väl inte utan mera släp/föll ner till foten av klippan, men det låter bättre med "klättra" tycker jag, ja ni kan säkert se framför er hur det såg ut...

Därifrån tog det hela dan att klättra (läs: släpa min kropp o samtidigt tycka synd om mig själv och förbanna alla mygg...) genom en fem kilometer lång rasbrant/djungel fram till en fin asfalterad väg - där några snälla (läs förfärade) bilister stannade och plockade upp mig, ja ni vet hur det känns, och hur glad man blir, när man får lift av nån trevlig prick...

Deras baksäte var gjort av vitt skinn och sen... Ja ni kan tänka er...

På sjukan fick jag fin vård av en inte så söt kvinnlig doctor (men hon var jättesnäll), sen kom min trevliga flicka från insteget (står om henne lite högre upp om ni hoppat över den delen) på besök o undrade hur jag
mådde, jag grät förstås en massa - som man gör när man är helt utmattad och varit utsatt för trauma,(inte för att man är en lipsill), hon tröstade mig så jag kände mig bättre efter en stund, ja ni vet hur det känns...

Sen fick jag betala, det kostade bara tusen dollar, men jag hade faktiskt endast 200 såna dollar, så de sa att jag fick betala nästa gång (vilket jag gjorde), vi var ganska ofta på sjukan eftersom den söta (trevliga flickan från insteget) och jag jobbade som frivilliga inom SAR (searchandrescue) och kom dit med många trasiga människor från andra klätterturer som gått snett (som min)...

Så den här "räddningsaktionen" var en intressant upplevelse, eftersom jag hade (förmånen?) att deltaga på båda sidor, vilket är bra (jätteviktigt faktiskt) när man hjälper andra, ja ni kan säkert relatera till det...

Det var allt!

peace
[Ändrat av spacemonkey 2006-08-30 kl 23:02]
 
]
chrtur; sa:
Ps. Jag fick ett gott skratt!

Tackar *lyfterpåhatten* !


Vill bara påpeka att det där förbundet som håller på med svensk klättersport aldrig haft ett finger med i spelet i min "klätterutbildning" - självlärd är jag, men det kanske märks... (Det här är en sk disclaimer, dvs: ta inte mig på orden - utan gör som förbundet säger, eftersom jag ju är självlärd!)

Sen att förbundet en gång bildades av såna som oxå var självlärda, på ett eller annat sätt, och sen att de satt hemma på kvällarna o listade ut olika tekniker som de tyckte var så bra att de skulle lära ut dessa till andra, är ju en annan fråga...

Iallafall...

-Jag låg alltså där på hyllan, den stora, med så mycket grejer omkring mig att det nästan var komiskt, om det inte vore för att jag trodde att jag slagit ut tänderna, så skulle jag skrattat åt mig själv...

Natten innan hade jag tillbringat på en bra hylla, nja inte så jättebra faktiskt - men man vill gärna säga att en hylla är bra (av nån konstig anledning), hyllan var "hygglig", jag kunde faktiskt ligga ner o få min skönhetssömn - som jag så väl behövde, eftersom värmen och den påföljande vätskebristen, gjorde mig tämligen sliten - ja ni vet kanske hur det känns efter ett par timmar i bastun (utan en enda öl!)...

Så fort det blev ljust så började jag fira, hyllan jag sov på (slummrade egentligen) låg alldeles i början av kaminen så firningarna började redan vid femsnåret (ingen sovmorgon här inte)...

Det visade sig att hyllan, den stora ni vet, var den sista hyllan i kaminen - och det var ju där jag vaknade upp ur min (ofrivilliga) förmiddagstupplur, det var riktigt besvärligt att trassla sig ur min halvt uppochnervända position (måste jag erkänna), men som tur var så hade vi lekt det där spelet i camp 4 där man står på en matta med massa olikfärgade prickar och försöker följa ett mönster - kommer inte på vad det heter, men det är väldigt kul, om man dricker en massa öl till - ni vet säker vad jag menar...

Jag gjorde som i spelet - men istället för att skratta o ha skoj så gjorde det ont överallt, hade inte ens fattat att jag brutit benet än - men jag kom loss tillslut...

Tror nog att jag satt en stund och funderade på vad jag skulle göra, givetvis hade jag inte nån radio eller telefon med mig - eftersom det då inte skulle varit nån riktig solotur, fast å andra sidan så hade jag ju under första natten vid insteget haft besök av en (riktigt) trevlig flicka (och en flaska vin), så redan där var det väl egentligen inte en "riktig" solotur, ja ni fattar...

Efter en stunds funderande, och inspektion av diverse skador (bla benet), så insåg jag givetvis att jag måste lämna alla grejer - det är jag ju ganska van vid, så det var inget konstigt med det (att det inte är konstigt med sådana situationer kan kanske verka konstigt - dock inte i bigwallklättringens (konstiga) värld, ja ni fattar vad jag menar...

Jag lämmnade allt på hyllan (den stora som jag landade på alltså), och kunde klättra ner några meter till rasbranten nedanför... Egentligen så klättrade jag väl inte utan mera släp/föll ner till foten av klippan, men det låter bättre med "klättra" tycker jag, ja ni kan säkert se framför er hur det såg ut... (svimmade gjorde jag också, men det var bara skönt - för då fick man ju vila lite)

Därifrån tog det hela dan att klättra (läs: släpa min kropp o samtidigt tycka synd om mig själv och förbanna alla mygg...) genom en fem kilometer lång rasbrant/djungel fram till en fin asfalterad väg - där några snälla (läs förfärade) bilister stannade och plockade upp mig, ja ni vet hur det känns, och hur glad man blir, när man får lift av nån trevlig prick...

Deras baksäte var gjort av vitt skinn och sen... Ja ni kan tänka er...

På sjukan fick jag fin vård av en inte så söt kvinnlig doctor (men hon var jättesnäll), sen kom min trevliga flicka från insteget (står om henne lite högre upp om ni hoppat över den delen) på besök o undrade hur jag
mådde, jag grät förstås en massa - som man gör när man är helt utmattad och varit utsatt för trauma,(inte för att man är en lipsill), hon tröstade mig så jag kände mig bättre efter en stund, ja ni vet hur det känns...

Sen fick jag betala, det kostade bara tusen dollar, men jag hade faktiskt endast 200 såna dollar, så de sa att jag fick betala nästa gång (vilket jag gjorde), vi var ganska ofta på sjukan eftersom den söta (trevliga flickan från insteget) och jag jobbade som frivilliga inom SAR (searchandrescue) och kom dit med många trasiga människor från andra klätterturer som gått snett (som min)...

Så den här "räddningsaktionen" var en intressant upplevelse, eftersom jag hade (förmånen?) att deltaga på båda sidor, vilket är bra (jätteviktigt faktiskt) när man hjälper andra, ja ni kan säkert relatera till det...

Det var allt!

peace
 
ASG!

Vad är det för mening med olyckor om de inte blir till bra historier?
Pierre, din galning: klättra på!
Se bara till att du kan forsätta berätta om allt eteråt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magwo Alipine butterfly för stoppknutar på sliding x Klättring allmänt 12
dmchris Helgmål från Stockholm? (Trad, sport eller boulder) Klättring allmänt 9
Djurmo Lämplig ersättare till ropeman eller prussik? Hjälp och råd önskas =) Klättring allmänt 15
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
apfaktor Rakt upp (som föraren säger) eller ut till höger som många gör??? Klättring allmänt 1
lyckegard Rubb eller Banshee belay Klättring allmänt 17
Gabbi_ Damsele eller inte? Klättring allmänt 6
andflygh Två eller en slinga vid ankring Klättring allmänt 27
kajkalajkan Plattband eller tubband? Klättring allmänt 15
hireliath_hotmail.com Klättring i eller nära Åkersberga Klättring allmänt 4
trolltind Bildspel tråkigt eller kul!?? Klättring allmänt 8
jennylu Black Diamond Kid´s A-bod eller DMM´s barnsele? Klättring allmänt 4
ph.nilsson Perfekta åttor, nödvändigt eller inte? Klättring allmänt 26
a.lex Fabriken eller Labbet? Klättring allmänt 5
johnliungman Nybörjarvänlig utomhusklättring - bra eller dåligt? Klättring allmänt 39
embl Mixleder vara eller icke vara Klättring allmänt 52
Faeskmas DMM 4CU cam eller nya WC helium friend Klättring allmänt 9
SMR Smärta i fingrarna, klättrarens vardag eller går det att förebygga/förhindra? Klättring allmänt 24
slob Blåberget eller Ringkallen nu i juli? Klättring allmänt 4
Mike C Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm? Klättring allmänt 8
MarkusN Klättring eller X-files? Klättring allmänt 5
Pietro_2003 Kullen förare - svenska eller danska Klättring allmänt 2
mattisandersgard Syltraversen v 30, 31 eller 32? Klättring allmänt 0
fredrikalbihn Skor eller kängor på via ferrata? Klättring allmänt 6
StefanM- Stegjärn med eller utan hälspänne? Klättring allmänt 2
StefanM- Quickdraws.. Hotwire eller Positron, eller mixat? Klättring allmänt 1
FR123 Ågelsjön eller Simonsberget/Uggleberget/Bistaberget? Klättring allmänt 1
ctve8n Dyneema- eller kevlar-rep Klättring allmänt 11
Mezzner Diedern eller diedret? Klättring allmänt 17
Ann-louise.R Nybörjar kurs i västmanlan eller dalarna nån som vet?? Klättring allmänt 2
Steffe.A Topprepsklättring på eller runt Kebnekaise? Klättring allmänt 4
Trötter sormiou eller verdon? Klättring allmänt 4
Karl-Johan SUM eller Cinch Klättring allmänt 5
Jonas P Kasta eller inte? Ja eller nej? Klättring allmänt 14
Ziruz Repellera eller rappellera - vad heter det? Klättring allmänt 23
aco Klätterguide för bohuslän pa engelska eller tyska? Klättring allmänt 3
Mezzner Vad gör en led eller tur fin, eller värd ***? Klättring allmänt 10
Avrell Klättring i Laholm eller Kristanstad Klättring allmänt 1
touchingthevoid Testarossa eller mythos.... Klättring allmänt 3
srpp Incident- eller olycksstatistik Klättring allmänt 12
T.H Kilar smidigast över axlen eller i selen Klättring allmänt 11
olaka Klättring i eller nära Wien? Klättring allmänt 0
mararv vårdberget eller gåseborg Klättring allmänt 3
fiskbulle666 flash eller onsight? Klättring allmänt 4
mippe Railey beach-eller Phi-Phi? Klättring allmänt 8
owahlund Alpina yxor:Smidda eller pressade Klättring allmänt 9
attackscouten Hexor eller halfmoons Klättring allmänt 5
beorn snöre eller kardborre Klättring allmänt 2
jonaswiger SCOTTUSA CRUZ BRA ELLER DÅLIGT Klättring allmänt 1
Totalalpinisten Tvillingrep på långturer - Bra eller onödigt? Klättring allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.