Stoppknutar eller inte?

Duracellkaninen; sa:
"Plopp" har ju tyvärr visat sig vara ett ganska vanligt olycksscenario även med mer (eller mindre) erfarna klättrare (jfr SpaceMonkeys erfarenheter)...

...Och därför har man en prusik. Men att två säkerhetssystem (handen och prusik) ska faila samtidigt, är för långsökt. Tycker jag.
Förövrigt har jag alltid med mig en pannlampa på längre turer och tänkte inte på scenariot att man inte skulle ha det - grymt klantigt, tar tillbaka det jag sa om att man alltid ser repet. Prusik ovanför bromsen är att rekomendera i mörker.
 
Under förhållanden (storm, blockterräng) där risken för att repet fastnar är stor, kan man ha repet i ryggan(med stoppknutar på). Eller i vissa fall ännu bättre, bli nerfirad. Efterföljande behöver egentligen varken tänka på stoppknut eller prusik om förste mannen ger en firemans belay.

Klas
 
markus82; sa:
Repet "tar inte bara slut", man HAR KOLL på repet. När man firar tittar man ju neråt, man tittar ju på repet hela tiden, det säger inte bara "plopp" och så är man död. Om man av någon anledning inte kan se repet, då gör man nog bäst i att ha knutar, eller åtminstone en prusik ovanför bromsen. Men jag kan inte föreställa mig ett sådant scenario.
Är du säker på det?
Olyckor brukar ju hända just för att någon INTE har koll på det som man alltid BRUKAR ha koll på.

Jag förstår scenariet: "Nu är det extra stor risk att repet fastnar. Jag struntar i knutar, sätter en tajt prusik och har järnkoll på repet på vägen ned."
Men om jag *alltid* struntade i stoppknutar så skulle jag (eftersom jag är mänsklig) allteftersom ha allt sämre och mer slentranmässig koll på repet. Kanske min replagspolare ropar något däruppifrån och jag tittar upp? Kanske jag tittar mig omkring efter var nästa firningsankare är egentligen? Kanske jag samtidigt är trött och inte tänker på att jag under tiden fortsätter nedför repet...

Det är samma sak i jobbet. Det finns "trassliga" rutiner som jag ibland struntar i eftersom det är bråttom, eller rutinerna inte är tillämpliga och för att jag vet exakt vad jag gör.
Men om jag alltid struntade i dom skulle jag förr eller senare ställa till det rejält.

På fråga två: Det finns inte. Knutar är för det mesta uppfunna av djävulen, så det är nog rätt kört. :)

Hysssj! Baktala inte knutarna. Det finns en hel del knutar i klättersammanhang som det är säkrast att hålla sig god vän med...
 
Ok, jag tar tillbaka, man har inte alltid koll. Bevisligen. Men jag tycker fortfarande att knutar är overkill. Har man en ordentlig prusik (för femte gången) ovanför bromsen, så har man ju redan ett backupsystem för en redan osannolik händelse. Och jag tycker, som sagt, att risken för att något ska hända är så försvinnande liten.
 
Ok...
Men normalt under p-firningen har man ju knuten i handen. Vid "plopp" har man ganska kort tid på sig att släppa taget...
 
Mezzner; sa:
Ok...
Men normalt under p-firningen har man ju knuten i handen. Vid "plopp" har man ganska kort tid på sig att släppa taget...

...och ryggmärgsreaktinoen om det säger "plopp" är knappast att släppa taget utan tvärtom.

Jaja, innan det här blir en evighetstråd så kan vi väl enas om att det finns ett sätt som är vettigt att lära ut. (Hängslen och livrem) Sedan finns det dels situationer då den metoden inte riktigt fungerar, dels (för dom som vet vad dom gör) andra sätt att få tillräcklig säkerhet.
 
Wow!

Det måste verkligen regna ute eller nått, det blev ju rena diskussionsklubben av det här ämnet...

Eftersom tonen är så öppenhjärtlig i den här tråden så är det väldigt kul att läsa om alla erfarenheter, även jätteroligt att se att folk respekterar varandras åsikter och förfaranden - exact vad som är bra för att lära sig nått nytt!

Jag tänkte bara redogöra lite mer i detalj för det som jag sagt tidigare i tråden.

---

Anledningen till att jag kunde fira av ändarna på mina två rep var;

1. Jag var väldigt trött. Hade just avslutat min första solobigwall, som varade i fem dygn med +42 grader i skuggan - o jag som då klättrade i solen, (varmt), o vattnet tog slut på fjärde dan, nervös som tusan & kunde knappt äta på hela turen, ja ni fattar säkert...

2. Nedstigningen gick via en väldigt utsatt kamin (mörk och skrämmande; tänk Mordoor) som är 10 meter bred och tio meter djup och tio firningar lång. Kaminen är fullproppad med lösa block - ganska farlig, inte alltför farlig men ganska - ja ni fattar...

3. Jag hade b.la en stor hissäck hängandes i selen, svintung förstås, inte alltför tung - joföressten alltför tung, riktigt tung - ja ni fattar vad jag menar... (Vid det här laget var jag verkligen törstig, ännu törstigare än vad man kan vara en glad fredagskväll på puben, fast nu ville jag ha vatten, vatten o vatten...)

4. Givetvis använde jag inga stoppknutar på firningsrepen eftersom de med 100% säkerhet skulle fastna i nått block. Jag använde en firningsåtta utan prusik eftersom jag aldrig använder prusik - svårt att fatta kanske, men ändå - utan prusik...

5. Min tyngd + hissäckens tyngd gör ju att repen stretchar ganska mycket efter en femti/sextio meter, inte vet jag, men kanske en fyra meter eller så - som ett långt gummiband liksom.

6. Jag firade förbi en firnigspunkt och försökte nå en annan som låg lite längre ner, man vill ju göra så långa firningar som möjligt - tänkte jag. Det gick väldigt bra, kom ner till firningspunkten - visserligen med ganska lite rep kvar, nån meter eller så, men jag var där och hade sparat en firning! Jouhoo!

7. Fanns lite hyllor här och där i kaminen så jag ställde mig på en som passade bra, jag behövde bara släppa lite (mycket lite) grann på firningshanden så sköt repet iväg uppåt genom firningsåttan som ett bungee rep (eller som en oljad ål kanske?) - jag hade ju givetvis inte hunnit klippa in ankaret förståss - ja ni fattar...

8. Tyngden av hissäcken drog ner mig lika säkert o snabbt som om jag hoppat av finlandsfärjan med en femtiokilos gråsten i famnen...

9. När jag vaknade upp ur min sköna medvetslöshet så upptäckte jag, till min förvåning, först och främst att jag levde, och sen att jag låg på en mycket stor hylla med massor av stenblock med en jäkla massa slingor och karbiner och vattenflaskor samt en hissäck virad runt min uppochnervända kropp - ja ni fattar...

10. Tog ett bra tag att lista ut vem jag var och vad jag gjorde där, allt blod gjorde det svårt att se att jag faktiskt bara brutit benet, men när jag väl fattat det så gjorde det ganska ont - ni förstår säkert...

11. Hur jag tog mig från hyllan till en sjukstuga är en annan historia, den kanske jag berättar i nån annan tråd om "Nedstigningar" eller nått!

12. Det här var långtifrån en skrämmande upplevelse, det gjorde mest bara ont, och sen så tio veckor på kryckor förståss - men det var lite kul också för jag fick flyga förstaklass över halva världen på en andraklassbiljett, och hade söta flygvärdinnor som skutsade runt mig på flygplatserna i rullstol.

13. Nej jag använder inte prusik, be mig inte förklara varför - för jag vet inte, kanske jag bara är "envis" LOL! Ni fattar säker vad jag menar...


---


peace
[Ändrat av spacemonkey 2006-08-29 kl 18:21]
 
spacemonkey; sa:
Eftersom tonen är så öppenhjärtlig i den här tråden så är det väldigt kul att läsa om alla erfarenheter, även jätteroligt att se att folk respekterar varandras åsikter och förfaranden - exact vad som är bra för att lära sig nått nytt!

Detta kan man även ta med sig ut på klätterutflykter och kanske när man klättrar med många olika människor. Jag själv har tex inte någon direkt fast klätterpartner utan en hel drös från olika nationer. Bara för att det inte är exakt som sitt eget så behöver det inte innebära livsfara.

Någon skrev tidigare om färgkoder på rep och dylikt. Det tror jag inte fungerar något vidare i praktiken. Kanske första gången man använder det eller i perfekta förhållanden. Bättre att göra sina system fria från markeringar och dylikt.

- Christian
 
Kära GustavOh, det är ju bara trevligt om det blir en evighetstråd!

Pierre, var det inte lite "dumsnålt" att försöka nå nästa ankare på den firningen? Är du alltså både envis OCH dumsnål? Peace!

/Mac
 
Ja, det är ju helt klart en omöjlig eller onödig uppgift att avgöra vad som är nödvändigt eller "lagom" säkert.

Klättrar man inte kan man inte dö av klättring, men så fort man kliver upp från marken tar man ju en risk - sen är det ju bara en bedömningsfråga om man tycker att man kan göra det ena eller det andra.

Personligen har jag nog valt att konsekvent köra med knutar och prusik. Nackdelarna har helt enkelt varit mycket små hittills för mig, och de gånger jag inte behöver prusik för att inget rimligen kan hända så försöker jag ändå att köra med prusik för att det ska bli en självklarhet och inte missas den dagen det verkligen behövs.

Första gången jag firade var det med sele tillfälligt gjord av lite slingor, 8 och ingen prussik eller annan backup. Jag hade fått instruktioner om att jag skulle dö om jag släppte repet och tyckte väl det lät fair och firningen gick utmärkt. 20 år senare kan jag bara konstatera att jag aldrig vågar låta någon prova att fira under såna förutsättningar med mina grejer och under mina instruktioner.
Jag klättrar dock med säkringsmän som inte säkrat förr, efter lite envisa instruktioner osv. Visst kan man ju ha dubbla säkringsmän osv., men nån gång måste ju alla säkra för första gången...

Det är som sagt lönlöst att ha strikta regler och därmed anse att man eliminerat alla risker, men jag respekterar alla säkerhetsåtgärder som någon föreslår, och har några käpphästar i min egen bag.
 
Ett par stycken har nu i sina inlägg skrivit att det är lönlöst att sätta upp strikta regler för detta - och ändå förespråkas nästan enbart de regler/uppmaningar som SKF satt ut.

Det som slog mig i det inledande exemplet, och varför jag överhuvudtaget inledde denna tråd, var att jag SJÄLV kom på ett bättre sätt att göra en viss sak. Jag blev fuckad för att jag följde ett by-the-book-exempel. Att tänka att man ska följa alla säkerhetsrekomendationer "när det verkligen gäller" är dumt, det handlar i slutändan alltid om SITUATIONEN, anser jag. (Det är klart att by-the-book KAN vara rätt i en given situation också!).
Jag anser att det är viktigare att kunna tänka själv, och att kunna tänka "utanför lådan", än alla ryggradsinlärda rekomendationer. Och jag tror att det egentligen är det den här tråden handlar om - att tänka själv, det är därför den blivit så lång. Och inte bara vid firning, utan alltid när man klättrar måste det sunda förnuftet/förmågan att tänka själv komma först. Och vad sunt förnuft är är subjektivt, individuellt.
Klart är att det av detta SKER olyckor, men jag är övertygad om att minst lika många olyckor undviks. I det här exemplet kan man t.ex. säga att för varje gång någon struntat i en prusik i en desperat situation så har han/hon kommit till säkerhet snabbare (eftersom en prusik stjäl tid). Om det är lös klippa kanske andremannen gör rätt i att stå några meter ifrån väggen, trots rekomendationen att stå nära när man säkrar. En friend under ett löst flak kanske är bättre än ingen säkring alls, trots rekomendationen att låta bli. Det finns många exempel.

Jag menar inte att trampa någon på tårna med detta, ingen särskilld här på forumet ska känna sig träffad, det är klart att vi alla använder huvudet när vi är där uppe (kanske mer än annars t.o.m. :)), men ibland kan jag uppleva att det finns en tendens till "regelrytteri" inom klättring. Kanske särskillt i Sverige?

/Mac
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magwo Alipine butterfly för stoppknutar på sliding x Klättring allmänt 12
dmchris Helgmål från Stockholm? (Trad, sport eller boulder) Klättring allmänt 9
Djurmo Lämplig ersättare till ropeman eller prussik? Hjälp och råd önskas =) Klättring allmänt 15
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
apfaktor Rakt upp (som föraren säger) eller ut till höger som många gör??? Klättring allmänt 1
lyckegard Rubb eller Banshee belay Klättring allmänt 17
Gabbi_ Damsele eller inte? Klättring allmänt 6
andflygh Två eller en slinga vid ankring Klättring allmänt 27
kajkalajkan Plattband eller tubband? Klättring allmänt 15
hireliath_hotmail.com Klättring i eller nära Åkersberga Klättring allmänt 4
trolltind Bildspel tråkigt eller kul!?? Klättring allmänt 8
jennylu Black Diamond Kid´s A-bod eller DMM´s barnsele? Klättring allmänt 4
ph.nilsson Perfekta åttor, nödvändigt eller inte? Klättring allmänt 26
a.lex Fabriken eller Labbet? Klättring allmänt 5
johnliungman Nybörjarvänlig utomhusklättring - bra eller dåligt? Klättring allmänt 39
embl Mixleder vara eller icke vara Klättring allmänt 52
Faeskmas DMM 4CU cam eller nya WC helium friend Klättring allmänt 9
SMR Smärta i fingrarna, klättrarens vardag eller går det att förebygga/förhindra? Klättring allmänt 24
slob Blåberget eller Ringkallen nu i juli? Klättring allmänt 4
Mike C Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm? Klättring allmänt 8
MarkusN Klättring eller X-files? Klättring allmänt 5
Pietro_2003 Kullen förare - svenska eller danska Klättring allmänt 2
mattisandersgard Syltraversen v 30, 31 eller 32? Klättring allmänt 0
fredrikalbihn Skor eller kängor på via ferrata? Klättring allmänt 6
StefanM- Stegjärn med eller utan hälspänne? Klättring allmänt 2
StefanM- Quickdraws.. Hotwire eller Positron, eller mixat? Klättring allmänt 1
FR123 Ågelsjön eller Simonsberget/Uggleberget/Bistaberget? Klättring allmänt 1
ctve8n Dyneema- eller kevlar-rep Klättring allmänt 11
Mezzner Diedern eller diedret? Klättring allmänt 17
Ann-louise.R Nybörjar kurs i västmanlan eller dalarna nån som vet?? Klättring allmänt 2
Steffe.A Topprepsklättring på eller runt Kebnekaise? Klättring allmänt 4
Trötter sormiou eller verdon? Klättring allmänt 4
Karl-Johan SUM eller Cinch Klättring allmänt 5
Jonas P Kasta eller inte? Ja eller nej? Klättring allmänt 14
Ziruz Repellera eller rappellera - vad heter det? Klättring allmänt 23
aco Klätterguide för bohuslän pa engelska eller tyska? Klättring allmänt 3
Mezzner Vad gör en led eller tur fin, eller värd ***? Klättring allmänt 10
Avrell Klättring i Laholm eller Kristanstad Klättring allmänt 1
touchingthevoid Testarossa eller mythos.... Klättring allmänt 3
srpp Incident- eller olycksstatistik Klättring allmänt 12
T.H Kilar smidigast över axlen eller i selen Klättring allmänt 11
olaka Klättring i eller nära Wien? Klättring allmänt 0
mararv vårdberget eller gåseborg Klättring allmänt 3
fiskbulle666 flash eller onsight? Klättring allmänt 4
mippe Railey beach-eller Phi-Phi? Klättring allmänt 8
owahlund Alpina yxor:Smidda eller pressade Klättring allmänt 9
attackscouten Hexor eller halfmoons Klättring allmänt 5
beorn snöre eller kardborre Klättring allmänt 2
jonaswiger SCOTTUSA CRUZ BRA ELLER DÅLIGT Klättring allmänt 1
Totalalpinisten Tvillingrep på långturer - Bra eller onödigt? Klättring allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.