Smärta i fingrarna, klättrarens vardag eller går det att förebygga/förhindra?

Ju tuffare och oftare jag klättrar ju mer får jag ont i mina fingrar, oftast så fungerar det bra om man värmer upp ordentligt. Men efteråt kan det ömma i leder m.m. Är nästan alltid öm vid tryck över fingrarna nu för tiden.

Vad säger ni om det här? har ni mycket problem och hur löser ni dom?

Hur gör proffsen som klättrar flera timmar varje dag ?
 
Lite trick som fungerar för mig:
  • Många kortare pass
  • Uppvärmning
  • Variera typen av klättring (sva, vertikalt, överhäng)
  • Ledklättring (ger mycket mer än topprepsnötande som nästan får en att gå bakåt i utvecklingen)
 
Hur menar du att ledklättring skulle få en att utveckla mer härdade fingrar?

Jag bouldrar oftast så det sliter såklart mycket mer än lugnare toprep

Har fått tips om Omega 3 och till och med reumatism medicin!
 
Lösningen är inte att stoppa i sig något som farmakologiskt ger lindring utan att lägga upp sin träning annorlunda. Klättra mindre, andra övningar, varva boulder med enklare led/topprep, mer fokus på uppvärmning, mer fokus på stretching, viloperioder, helt annan typ av träning att varva med etc.

Jag har flera bekanta som klättrat sönder sig, om än bara för säsongen, men det är trist att missa resten av säsongen bara för att man inte orkade värma upp/inte vilade tillräckligt/klättrade för hårt för ofta.
 
Hur menar du att ledklättring skulle få en att utveckla mer härdade fingrar?

Menar att det är mer "kvalitetsklättring", så med ungefär samma fingerslitage utvecklas du mer om du leder istället för topprepar. Det gör att du kanske kan köra kortare pass men ändå känna att det var stimulerande och givande, för att det var så intensiv och fokuserad klättring på lead.
 
akta dig!

Akta dig för inflammerade leder! Efter hård ihängande klättring och träning för två år sedan råkade jag ut för det. Jag har tyvärr kvar besvären idag och ångrar rejält att jag inte tog det lugnare när jag fick besvären för två år sedan. Känner man att leder börjar ta skada av klättringen, då är det bara vila som gäller. Vila lederna genom att inte använda dem, enkelt, men tråkigt - för det tar tid...
Mina besvär är klart bättre än vad det var för två år sedan. Men jag tvingas tejpa mitt finger VARJE gång jag utsätter det för en aktivitet som kan "dra upp" inflammationen igen. Jag tejpar alltså fingret inför klättringsturer, och ser till att hålla efter tejpningen. Klättrar jag en hel dag kanske jag tejpar om fyra, fem gånger.
Jag rekommenderar dig två ting.
1. vila mer
2. tejpa med coach-tejp. Finns att köpa på apoteket.

/tim
 
Syftet med tejpen är alltså att avlasta specifika ledband och muskelfästen då dessa behöver vila. Att tejpa vid varje klättring kommer bara att skjuta fram ännu en överbelastning i mina ögon. Det är vila som gäller, kanske då tillsammans med annan typ av träning.

Akta dig för inflammerade leder! Efter hård ihängande klättring och träning för två år sedan råkade jag ut för det. Jag har tyvärr kvar besvären idag och ångrar rejält att jag inte tog det lugnare när jag fick besvären för två år sedan. Känner man att leder börjar ta skada av klättringen, då är det bara vila som gäller. Vila lederna genom att inte använda dem, enkelt, men tråkigt - för det tar tid...
Mina besvär är klart bättre än vad det var för två år sedan. Men jag tvingas tejpa mitt finger VARJE gång jag utsätter det för en aktivitet som kan "dra upp" inflammationen igen. Jag tejpar alltså fingret inför klättringsturer, och ser till att hålla efter tejpningen. Klättrar jag en hel dag kanske jag tejpar om fyra, fem gånger.
Jag rekommenderar dig två ting.
1. vila mer
2. tejpa med coach-tejp. Finns att köpa på apoteket.

/tim
 
Kort och gott: muskler får gärna ömma lite efter ett bra träningspass. Leder och senor skall absolut inte göra det regelbundet. Att fortsätta träna i det läget är absolut inte bra. Små rupturer i senor, muskelfästen, pulleys osv kan lätt ge kroniska besvär.

Som sagts tidigare: vila, och träna sedan varsamt så att besvären försvinner. I akut skede kan man förstås ta en ipren, eller göra som i USA och kyla med is. Men det kan du ju inte göra varenda dag! Du måste träna annorlunda. Open hand är nyckeln till en lång klätterkarriär! Liksom mer varierad träning. Är du bouldrare och antagligen superstark i överkroppen så kanske en tids fokus på rep och uthållighet skulle kunna vara både snällare mot fingrarna och bra för din utveckling?

Kom ihåg att en veckas eller månads uppehåll kan kännas som en oändlighet, men är ingenting mot kroniskt ont eller totalstopp för klättring hela livet.

Några tankar från en som numera känner alla göteborgs ortopeder...

J
 
Klättra eller träna aldrig under inverkan av Ipren eller liknande! Smärtan är ju en varningssignal, man måste veta när det gör ont.

Total vila är inte alltid det bästa. Lätt, mycket lätt aktivitet befrämjar läkning.

Jag skrev det i boulderingtråden också, anpassad styrketräning är viktigt. Man "gillar att klättra men inte att gymma", men genom gymmandet kan man klättra desto mer.
 
Tradda och fikaklättra mera. Inneklättring är ungefär ett "utdraget självmord" (för att låna en figurerande fras) på fingrarna.

För ett par år sen brukade jag försöka hålla igång inne och hade ofta ömma fingrar. De senaste åren klättrar jag knappt alls inomhus (5-10 ggr/år) och inga som helst känningar i fingrarna. Ok, jag är lite svagare, men det gör ju allt bara desto mer utmanande :) Tror också att man blir en tekniskt bättre klättrare om man inte utvecklar sin teknik att bero på flyktig styrka man arbetat upp inomhus.

PS. Tjatade mycket om inneklättring, och jag vet inte om det är det du gör. Mest ett allmänt raljerande.
 
Är ingen expert, men jag har hört att det tar 5 år att bygga upp styrkan i fingrarnas leder. Muskler byggs upp mycket snabbare, och det gör att man lätt får problem med lederna om man kör för mycket styrketräning under en uppbyggnadsfas.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.