Nybörjare: Hur vanligt är det med träningsvärk i fingrarna?

Hej,
Har nyligen börjat klättra inomhus ( klättrat 5-6 ggr sammanlagt, en gång i veckan) och det är en träningsform jag verkligen gillar.
Nu innan jag tagit grönt kort blir det en del bouldering.

Under tiden ja klättrar känns det ok. Ingen smärta någonstans. Men sen när ja kommer hem på kvällen och framförallt dagen efter så värker det bra i fingrarna. Framförallt i sista leden innan fingertopparna. Om ni förstår va ja menar :)

Till den senaste klättringen hann det lägga sig nästan helt på en vecka men kom tillbaka igen.

Är det nått ja bör oroa mig över?
Har bokat tid hos min husläkare för att se att inget är sönder, men kan va kul å höra lite input från er också.
 
Spontant får jag känslan av att du klättrar problem som har mindre grepp än vad som är bra att börja på. Speciellt när det gäller bouldering är min erfarenhet att det är rätt vanligt, då man kan crimpa på rätt under kortare klättring även i början av sin klättringskarriär. Börja istället med de problem/leder som har stora och sköna greppen och gå sen successivt neråt, på så sätt tränar du upp senorna snarare än tär på dem!
 
ja det kanske är så... får kolla det lite. Har läst på lite, dels här och på andra sidor på nätet och försöker verkligen inte klättra "över min förmåga". Just med tanke på skaderisken på fingrarna.

Jag håller mig alltid vid de "lättare" väggarna och där är va ja tycker helt ok grepp. Men jag har kanske lite svårt att avgöra det kanske.
 
Trodde också att det var "träningsvärk" i början.
Det ÄR det inte!

Klättra lätt och juggigt nu, och minska på krimpandet.

Annars har du minst en säsong med ömmande pulleys framfr dig, mina tog skitlång tid att bli bra.

Tejpa om du måste klättra krimpigt, men låt helst bli.
 
hmm ok tack för alla tips.
Får man se till å hålla sig på den lätta boulderväggen och stora stora grepp.
Synd att de inte har gröntkort-kurs förrns till hösten... är mer variation på de högre väggarna än boulderväggarna

Hittade denna artikeln också
http://www.klatterforbundet.se/pdf/medcom/Bergsport_1-08_sid_22-25.pdf
Tyckte att beskrivningen på ledinflammation passade in bra. Men det kan ju säkert vara samma symptom till nått annat med


Läkaren hittade inget som va sönder iallafall i första anblick.
Tyckte inte att lederna va svulna eller att det va minskad rörlighet i dem. Ska ta och vila denna veckan.
 
Muskler byggs upp snabbare än vad muskelfästen och leder gör.
Värk inuti lederna tyder på att du överbelastar fingrarna i ovana positioner.
Googla fram ett uppvärmningsprogram för klättrare, och kör igenom detta ordentligt samt bouldra på stora grepp med lätt belastning så du fått ordentlig fart på blodet i armar och fingrar (20-30 minuter) innan du tar i för fullt.
 
hmm ok tack för alla tips.
Får man se till å hålla sig på den lätta boulderväggen och stora stora grepp.
Synd att de inte har gröntkort-kurs förrns till hösten... är mer variation på de högre väggarna än boulderväggarna

Hittade denna artikeln också
http://www.klatterforbundet.se/pdf/medcom/Bergsport_1-08_sid_22-25.pdf
Tyckte att beskrivningen på ledinflammation passade in bra. Men det kan ju säkert vara samma symptom till nått annat med


Läkaren hittade inget som va sönder iallafall i första anblick.
Tyckte inte att lederna va svulna eller att det va minskad rörlighet i dem. Ska ta och vila denna veckan.

Bergsport sa:
Noggrann uppvärmning, gärna med Qigong-boll och även nedvärmning efterträningen för att hjälpa leden att skölja ut elaka enzymer från ledvätskan är hörnstenar både för behandling och prevention.
:)

Skönt att det inte var nåt som var sönder.
Personligen tror jag inte att 5-6 gånger 1 gång i veckan är tillräckligt för att bygga upp en inflammation, utan att det helt enkelt är smärta pga överbelastning.
Men jag kan ha fel.
 
Klättra på den överhängande boulderväggen istället! Där brukar greppen vara större!

(Förresten, gå en utomhuskurs, be om att få instruktören skriva under att du har gått den. Jag är rätt så säker på att en cert. utomhuskurs ger åtminstone grönt kort... Som bonus lär du dig klättra säkert utomhus!) Kolla på förbundets hemsida! http://www.klatterforbundet.se
 
Många nybörjare övergreppar. Försök isf. lära dig en lugn och avslappnad stil? Häng statiskt och växla händer. Snart hänger du där utan större ansträngning. Många lägger också onödigt mycket stress på armarna. Har du klättrande kvinnor i närheten finns ofta mycket att lära av dem.
 
Har kört nu ett par ggr till och tror jag börjar hitta en lagom nivå.
Fortfarande synd att de inte har gröntkort kurs förrns till hösten. De greppen är mkt skönare..

Hur som helst så ser ja till att inte få pump i armarna. Anpassar intensiteten efter dagsformen och vilar mer mellan försöken ibörjan av passet.


Tack för alla svar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
sepr Vilken typ av repbroms för nybörjare? Klättring allmänt 12
Hobbabobbabooh Nybörjare i klätterhall Klättring allmänt 1
bananmannen Nybörjare gör bort sig. Klättring allmänt 3
GreenHorn Osäker Nybörjare Klättring allmänt 12
Åkepappan Sportklättring ett nödvändigt ont för nybörjare? Klättring allmänt 17
Johan_84 Nybörjare Klättring allmänt 4
Shama Utrustning nybörjare Klättring allmänt 8
Tekku Tips till nybörjare? Klättring allmänt 7
SmakfullFilé Nybörjare i Bohuslän. Klättring allmänt 4
Henrik.H Nybörjare utrustning Klättring allmänt 26
Hanna S. Nybörjare inom klättring Klättring allmänt 3
A.Westberg Bra trad-klippa för nybörjare (södra Svealand -> norra Götaland) Klättring allmänt 41
Millow Utrustning för en nybörjare på led Klättring allmänt 48
Putte74 Firning/Nybörjare Klättring allmänt 8
davcel Tips på klättring i fjällen för nybörjare Klättring allmänt 5
bestintheclass Nybörjare Klättring allmänt 23
Ebd Tips på klättersemester för nybörjare? Klättring allmänt 4
karin w Nybörjare i Chamonix Klättring allmänt 11
58429 Klätterutrustning för en nybörjare (inom- och utomhus) Klättring allmänt 5
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
swejaan Nybörjare, klättra, Geocaching Klättring allmänt 1
Kalle Sigurd Toprepstur i Göteborg med nybörjare Klättring allmänt 3
realout Nybörjare söker klätterkompis i Gbg. Klättring allmänt 1
melkons Snabb hjälp till nybörjare! Klättring allmänt 9
felnich Satsa på klättring - nybörjare öht Klättring allmänt 5
Trident21 Nybörjare med frågor. Klättring allmänt 4
Trident21 Vad ska man göra som nybörjare/intresserad? Klättring allmänt 7
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
Linda-lo Klätterkurs för nybörjare, tips? Klättring allmänt 3
Freddie nybörjare!?? Klättring allmänt 1
Lite nybörjare Klättring allmänt 5
stelow Klätterkurser för nybörjare i södra europa? Klättring allmänt 3
gerra Nybörjare Klättring allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.