Stigbygel för Kajak

Ett spännband som du använder för att surra kajaken med på bilen funkar. lätt att anpassa längd efter behov. går utmärkt att använda även barfota. Sätt på en liten flytkropp bara, så den inte försvinner i djupet om du skulle tappa den. Är ju ändå en bra grej att ha i kajaken, får förmodligen plats bakom ryggstödet på de flesta kajaker. Å det bästa av allt, kostar inget, du har den säkert redan :)

Perfekt! Tack, briljant i sin enkelhet. Det som gjorde att jag ansåg sea tec bäst var ju just att det dessutom skulle kunna användas till mer (det kan användas som ett spännband om det behövs, "bra att ha"). Du har vänt hela resonemanget åt andra hållet, vilket löser samma problem men till en bråkdel av priset.

--- Mats ---
 
Jag skrev och frågade i april, rätt långt ner på http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=48882&highlight=stigbygel så det finns nog några svar frågan på dom följande sidorna.

Per

Tack, jo jag hittade ett antal svar, och tydligen hade stigbygel fungerat i verkligheten vid något som hänt. Jag vet att stigbygelprincipen som sådan rekommenderas av en del rätt kända kunnigheter (Nigel Foster minns jag som exempel).

Det är väl som så mycket annat, en del saker fungerar utmärkt för vissa, medans andra inte har något behov. Det som gör det så svårt är att de som kan mest är de som paddlar mest, och därmed de som har minst behov, så det är alltid svårt att få bra råd om vad som är bra för nybörjare.

--- Mats ---
 
Om du använder en "stigbygel" så var noga med att ha ett stadigt fäste för paddel/flottör annars tippas kanoten av stigbygeln.

Har provat motsvarande metod av rep i båt och det är svårt eftersom den helst vill in under båten när man själv vill upp...
 
Om du använder en "stigbygel" så var noga med att ha ett stadigt fäste för paddel/flottör annars tippas kanoten av stigbygeln.

Har provat motsvarande metod av rep i båt och det är svårt eftersom den helst vill in under båten när man själv vill upp...

Just det där med att den "försvinner" in under kajaken var också min spontana reflektion. Har aldrig provat att ta mig upp med hjälp av ett hjälpmedel som detta i kajak, däremot klättrat upp med hjälp av repstegar, slingor etc. både på vatten och längs rep. Så fort det inte finns en vägg, klippa, skrov etc. bakom så händer just det, stigbygeln, repstegen, slingan etc. "försvinner" horisontellt i stället för att bli ett vertikalt mothåll.

Nån som verkligen har provat och kan kommentera?
 
När man tar sig i en livflotte från vattnet används en stigbygel och inte heller där finns något under flotten som stoppar bygeln. Jag har vid flera övningar tagit mig i livflottar iförd enormt klumpiga överlevnadsdräkt och det har fungerat även om det är knepigt. Fast nu sitter jag här och funderar på hur det funkar och kan inte riktigt komma på det.

Men jag antar att, som ni också skriver, när man först sätter foten i bygeln och lägger vikt på den så försvinner den horisontellt. Sen böjer man knät och då får man ner bygeln under sig och kan med hjälp av armarna häva sig uppåt. Hur man sen tar sig i en rank kajak. Det tänker jag testa så fort jag har bättre flytkläder eller det hunnit bli varmare i vattnet igen. För fungerar stigbygeln så är det en räddningsteknik som tilltalar mig. Minimalt med energiåtgång för att ta sig i kajaken. Bara för att man tagit sig upp är man ju inte räddad och utan behov av energi. Speciellt om det är kallt i vattnet.
 
Tveksam till prylar...

Just stigbygeln är jag tveksam till att förlita mig på som räddningsredskap. Inte för att den inte fungerar - det gör den. Men jag är rädd för att låta den ersätta en ordentlig teknikträning i att utan hjälpmedel klättra tillbaka i kajaken. För om man sätter dit den slarvigt runt sittbrunnen så trampar man av den i första försöket. Och sedan är risken att den är långt borta - för verkliga nödsituationer inträffar sällan i bassäng, utan i rejäl sjö och vind. Om man då inte kan komma tillbaka i sittbrunnen utan detta hjälpmedel så har man plötsligt hamnat i en riktigt dålig situation. (Därmed inte sagt att jag inte kan tänka mig att ha med en vid paddlingar i lugnt vatten med otränade turgäster - då kan den komma till nytta. Men då som en bekvämlighetspryl.)
 
Just stigbygeln är jag tveksam till att förlita mig på som räddningsredskap. Inte för att den inte fungerar - det gör den. Men jag är rädd för att låta den ersätta en ordentlig teknikträning i att utan hjälpmedel klättra tillbaka i kajaken. För om man sätter dit den slarvigt runt sittbrunnen så trampar man av den i första försöket. Och sedan är risken att den är långt borta - för verkliga nödsituationer inträffar sällan i bassäng, utan i rejäl sjö och vind. Om man då inte kan komma tillbaka i sittbrunnen utan detta hjälpmedel så har man plötsligt hamnat i en riktigt dålig situation. (Därmed inte sagt att jag inte kan tänka mig att ha med en vid paddlingar i lugnt vatten med otränade turgäster - då kan den komma till nytta. Men då som en bekvämlighetspryl.)

Kan inte låta bli att börja undra. Stigbygeln verkar väcka en massa försiktighetspinnar överallt, får känslan att detta är "ute per definition". Det finns möjligen några som faktiskt har använt stigbygeln, men de flesta verkar avvaktande till den utan att ha provat den. Man oroar sig för att den ersätter träning, och att man blir beroende av den.

Det gäller väl för allting? Vad är inte paddelflottören om inte en pryl som gör att man börjar använda den istället för att träna sig i reentry, eller cowboyentry, eller riktig roll? Och vad händer om den inte fungerar? Tänk på alla de som bara har en enda flottör med sig ut och tappar den. Eller valt en flottör med ett enda band som griper om paddeln och som går av, eller valt en flottör som bara har en enda uppblåsbar del och som får hål. Eller som tror att en paddelflottör fungerar även på ett riktigt gungigt hav? Eller som fäster den på en paddel som precis nått gränsen för utnötning och går av när man lägger benen på den?

Hur många är det som när de läser alla dessa möjligheter till problem direkt bestämmer sig för att inte mer ha med en paddelflottör? Och om det inte är många, varför låta oron för att stigbygeln (sea tecs flyter och fästs med krok i kajaklinan) skall sjunka eller blåsa bort överväga så starkt att den anses som ett farligt hjälpmedel?

--- Mats ---
 
Hur många är det som när de läser alla dessa möjligheter till problem direkt bestämmer sig för att inte mer ha med en paddelflottör? Och om det inte är många, varför låta oron för att stigbygeln (sea tecs flyter och fästs med krok i kajaklinan) skall sjunka eller blåsa bort överväga så starkt att den anses som ett farligt hjälpmedel?

Det var inte det jag skrev - jag vet att den fungerar, jag har aldrig sagt att den är farlig. Men ibland "marknadsförs" den som ett sätt att ersätta teknikträning för att förenkla uppstigande. Och då tycker jag att man är farligt ute - för då blir man beroende av den.

All säkerhatsutrustning är delar av en kedja. Man provar först den snabbaste varianten, och går sedan över på andra lösningar. Som i kedjan: (plurr) - eskimåsväng - eskimåräddning - hundsim - (wet exit) - kamraträddning.

Vid ensampaddling blir det istället: (plurr) - eskimåsväng - re-entry roll - flottör-uppstigning - simning in till land. (Varav följer att jag har betydligt mer kläder på vid solopaddling än när jag är ute med en grupp. Och paddlar närmare land.)

Min tveksamhet (och varning) gäller mot att förlita sig på en pryl som sista steg i dessa kedjor, må det vara flottörer eller stigbyglar.

(Det andra jag har emot stigbygeln är mer en personlig noja - det är ett rep i en slinga. Som man alltså kan trassla in sig i. Och man simmar dåligt när man är intrasslad. Men som sagt - det är en personlig motvilja mot för mycket lösa linor i närheten av vatten.)
 
Senast ändrad:
Det var inte det jag skrev - jag vet att den fungerar, jag har aldrig sagt att den är farlig. Men ibland "marknadsförs" den som ett sätt att ersätta teknikträning för att förenkla uppstigande. Och då tycker jag att man är farlligt ute - för då blir man beroende av den.

All säkerhatsutrustning är delar av en kedja. Man provar först den snabbaste varianten, och går sedan över på andra lösningar. Som i kedjan: (plurr) - eskimåsväng - eskimåräddning - hundsim - (wet exit) - kamraträddning.

Vid ensampaddling blir det istället: (plurr) - eskimåsväng - re-entry roll - flottör-uppstigning - simning in till land. (Varav följer att jag har betydligt mer kläder på vid solopaddling än när jag är ute med en grupp. Och paddlar närmare land.)

Min tveksamhet (och varning) gäller mot att förlita sig på en pryl som sista steg i dessa kedjor, må det vara flottörer eller stigbyglar.

Humm, jag försökte inte skriva vad du skrev, jag försökte skriva vad jag skrev. Det jag försökte skriva var att svaren jag ser gör att jag inte kan låta bli att börja undra. Stigbygeln verkar väcka en massa försiktighetspinnar överallt, får känslan att detta är "ute per definition". Det finns möjligen några som faktiskt har använt stigbygeln, men de flesta verkar avvaktande till den utan att ha provat den. Man oroar sig för att den ersätter träning, och att man blir beroende av den. Paddelflottören (se nedan) är i mina ögon ett utmärkt exempel på samma sak, en säkerhetspryl som hjälper de som inte har tillräckligt kunnande eller förmåga för att klara sig utan. Hade paddelflottören kommit idag, hade inte diskussionen i forumet då varit dentsamma som kring stigbygeln? Eller hade alla direkt sagt "utmärkt, ny säkerhetspryl, så länge man har den med också , och den fungerar, så ökar det säkerheten jämfört med att inte ha den med sig"?

Vad är inte paddelflottören om inte en pryl som gör att man börjar använda den istället för att träna sig i reentry, eller cowboyentry, eller riktig roll? Och vad händer om den inte fungerar? Tänk på alla de som bara har en enda flottör med sig ut och tappar den. Eller valt en flottör med ett enda band som griper om paddeln och som går av, eller valt en flottör som bara har en enda uppblåsbar del och som får hål. Eller som tror att en paddelflottör fungerar även på ett riktigt gungigt hav? Eller som fäster den på en paddel som precis nått gränsen för utnötning och går av när man lägger benen på den?

Hur många är det som när de läser alla dessa möjligheter till problem direkt bestämmer sig för att inte mer ha med en paddelflottör? Och om det inte är många, varför låta oron för att stigbygeln (sea tecs flyter och fästs med krok i kajaklinan) skall sjunka eller blåsa bort överväga så starkt att den anses som ett farligt hjälpmedel?

--- Mats ---
 
Äger ingen flottör

Jag äger inte ens nån flottör och jag riskerar inte en kraschad paddel pga. en sån. Stigbygel däremot kan jag tänka mig att komplettera kajaken med. Jag har testat att simma med kajaken halvfull 2 km i 13 sekundmeter i 12-gradigt vatten med ordentliga vågor och torrdräkt och det var inga som helst problem. Jag är inte maxtränad och 20 år längre utan 50 med medelmåttig kondis och det funkade över förväntan. Det är nyttigt att ibland testa sina gränser och se vad som ev. brister och på så sätt revidera katastrofchecklistan. Då behöver man inte ta några onödiga risker och då blir man tryggare för då vet man att skulle man bada och inte komma tillbaks i kajaken, ja so what, ingen skada skedd utan bara annorlunda motion.
 
Klassisk flottörräddning

Om man, vid flottörräddning klänger sig upp med fötterna på paddeln så har man redan fötterna vid vattenytan och behöver inte häva sig upp ju. Då har man dessutom redan på förhand en ganska låg tyngdpunkt. Det känns som att man förlorar lite av sin naturliga balans när man börjar jobba med fotsteg nere i vattnet. Å ena sidan så ska man givetvis vara ödmjuk inför det faktum att inte alla kan häva sig upp i kajaken med endast armarna. Jag kan tex inte rolla trots flera års paddling. Däremot så tror jag att som kan paddla riktiga turer i hyfsad vind också kan lära sig en klassisk flottörräddning utan repstege. En repstege som kanske tar lite tid att montera vilket förlänger tiden i kallt vatten.

Petter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.