Starttid Vätternrundan

Idag kan man börja anmäla sig till Vätternrundan. Som förstagångsåkare är jag nyfiken på hur man resonerar om starttider - varför ska man starta tidigt (dvs så kvällen)eller sent (dvs tidigt på morgonen)?
 
Hej,

Jag startade vid 22.30 och det passade perfekt för mig eftesom jag då hann arbeta klart (i Stockholm), vila en stund, köra till Motala och slagga en stund i bilen innan det var dags att starta. Gick i mål strax efter lunch, käkade, duschade o sov 6-7 timmar och var sen hemma i Stockholm "lagom" sent. Nu har jag bara åkt en gång, men ska jag köra igen så blir det definitivt vid samma tid. Nu är ju jag bara en vanlig motionär så huruvida jag belastas av den extra vikten belysning utgör struntar jag i, annars har jag hört det är ett argument att starta efter en viss tid på morgonen.

//Anders
 
petmeu; sa:
Idag kan man börja anmäla sig till Vätternrundan. Som förstagångsåkare är jag nyfiken på hur man resonerar om starttider - varför ska man starta tidigt (dvs så kvällen)eller sent (dvs tidigt på morgonen)?

De flesta som cyklar hyfsat snabbt (<10 h) startar efter 03 för att slippa använda lyse, så planerar du att få en tid under 10 h så rekommenderar jag sen start för att få bra med draghjälp. Och följaktligen lite tidigare om du _inte_ ska köra så fort av samma anledning.

Sen hur tidigt/sent man startar är väl lite av en smakfråga.. Är det högsommarvärme så är det skönt att köra så stor del av rundan på natten som möjligt för att slippa värmeslag sista biten. Är det å andra sidan kyla och ösregn så är det rätt önskvärt att ha så mycket ljus och värme som möjligt så länge som möjligt (=sen start). Är ju svårt att planera för vädret nu, men det är toksmidigt att byta tid på plats.
 
Det kan också vara så att vissa har svårt, rent fysiskt, att gå upp mitt i natten och anstränga sig. Vad jag vet föredrar många förstagångsåkare att starta tidigt. Natten är oftast lugnare men å andra sidan kallare om det blir regn. Jag har under 3 starter startat lite olika men har personligen känt att sen starttid är att föredra. Mycket pga kylan om det blir regn. Lycka till! Johan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.