Sovsäckar för vintern igen?

Jag ska köpa en vintersovsäck. Det ska vara en syntetsäck.

Jag har undersökt markanden och har hittat Ajungilak Tyin Arctic.

Är den några flera som har synpunkter på denna säck, förutom dom som finns i arkivet redan?
Är det någon som vet om bättre säckar som man har erfarenhet med?

Har en kompis som använt säcken uppe på Hardangervidda och är förnöjd, under vintern så klart.
Tacksam för tips

Ola A.
 
Vad menar du med vintersäck???

Hur, när och var ska du använda den. Vad är du ute efter, lätt men varmt, fukttålig, rymlig, expeditionsäck???

//Micke
 
Erfarenheter

Jag har använt någon slags föregångare (Tyin) i temperaturer mellan -45 och -3 grader Celsius utan några direkta problem. Vid relativt milt väder kan det vara bra med ett sovsäcksöverdrag om man sover ute utan tält.
 
Bra men tung

Jag hade en Ang. Denali Arctic när jag var på Svalbard i våras. Varm, rymlig, stor och tung. Det jag uppskattade mest var att den var varm trots att den var väldigt fuktig i slutet av vistelsen. Killen som hade en Mountain Equipment Everest (Dun) hade det betydligt kallare än mig efter två veckor...
 
Har storleken betydelse?

Jag är också ute efter vintersäck och har tittat på Tyin Artic samt Denali Artic. Jag skall ha min säck till en 5-veckors tur i Sverige i vinter. Visst kan Denali vara överkurs, men att sova gott är väl halva turen. Det jag funderar över är vilken betydelse storleken på säcken har.
Tyin finns ju i 180 cm, men Denali finns bara i 210 cm. Med en egen ligglängd på 170, så blir det en hel del luft att värma i den större säcken...

Vad göra?

/Jimmie
 
Tyin Arctic helt ok med pulka

Har en Tyin Arctic själv och när det inte är jätteviktigt med vikten använder jag den rätt livligt. Den är varm och bekväm, men är som andra här på forumet också kommit fram till rätt tung. Skall man emellertid ut och vintercampa med pulka är det helt ok. Annars använder jag själv en dunsovsäck, faktiskt (Mountain Equiment Everest) för "det lätta".

Lycka till och skriv gärna om dina vidare vinteräventyr.

MVH

/Kotten
 
Säck som klarar kylan!

Använder du (Mountain Equiment Everest) i samma tempraturområde som Tyin Artic.

Den säcken som jag är intresserad i bör klara en neråt -35 -40 som extrem.

Nu är det si och så med hur man upplever säckar … Men man får ju en uppfattning när folk har använt prylarna praktiskt. Jag menar ger man sig ut i -30 kyla så är det väl ingen som hamnar där med en jävla filt, eller.


Ola A.
 
Kobination

Själv anävnder jag en 0 graders säck i vanliga fall (sommar/vår) den är liten och smidig. När jag sedan skall ut i kallväder 20-30 minus då tar jag min 0-graders och kombinerar den med min 14 minus säck. Detta ger bra flexibilitet och lite "wider rage" av möjligheter om det tex är 2 minus är nollan för kall och en minus 35 säck är varm men onödigt stor så då tar man bara 14 minus säcken osv. Jag giller det upplägget och det funkar väldigt bra. Jag skall köpa en minus 12 till min flickvän nu för ett liknande upplägg och komplement till hennes nolla.

Lycka till.
 
Re: Kobination

PetStr52; sa:
Själv anävnder jag en 0 graders säck i vanliga fall (sommar/vår) den är liten och smidig. När jag sedan skall ut i kallväder 20-30 minus då tar jag min 0-graders och kombinerar den med min 14 minus säck. Detta ger bra flexibilitet och lite "wider rage" av möjligheter om det tex är 2 minus är nollan för kall och en minus 35 säck är varm men onödigt stor så då tar man bara 14 minus säcken osv. Jag giller det upplägget och det funkar väldigt bra. Jag skall köpa en minus 12 till min flickvän nu för ett liknande upplägg och komplement till hennes nolla.

Lycka till.

Jag vet att MHW har ett smart system med att zipa ihop säckar, så man kan ha en yttersäck i kostfiber (=vattentålig) och en innersäck i dun (= varm. mjuk och skön) enda felet är att man bara kan få tag på dem från USA, för den svenska agenturen tar inte in dem.

//Micke
 
kan även tillägga att jag sytt en egen fleeceinnersäck som jag använder titt som tätt också för att ge ett bra "mellanregister".

P.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Esko747 Sovsäckar och felaktiga data Bo och sova 9
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3
vattenringar Sovsäckar för par Bo och sova 11
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
Fröken Löf Sovsäckar för (frusna) kvinnor Bo och sova 4
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
trbngr Robens sovsäckar Bo och sova 8
såg SAVOTO sovsäckar Bo och sova 0
baffinguarapo Temperatur sovsäckar Bo och sova 9
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
avslutad150402 Exped sovsäckar Bo och sova 1
tsebring Roberts.pl vikt på sovsäckar Bo och sova 9
eurotrash Hemliga sovsäckar Bo och sova 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.