Norska försvarets kassa sovsäckar.

Spontant låter det ju som att man satt ett membran som andas för dåligt i yttertyget utan att hantera den inre kondensen mha hot sac eller liknande.
 
Enklaste sättet att slippa kondensen är att lägga en VBL i säcken (Vapor/water barrier liner.)
Alltså en vattentät säck som hindrar att kondensen kommer ut i isoleringen på säcken.
Att sova i en sådan känns instängt och blir gärna fuktigt, men isoleringen i själva sovsäcken håller sig torr och varm.
Vad det är för märke vet jag inte.
Jag hade en gång ett par byxor för slalomåkning som hade samma problem, det blir ispärlor innanför yttertyget, de reklamerade jag direkt.
 
Hur skulle de kunna komma runt kondensproblemet på enklaste sätt, frånsett kassera.

Vända dem ut och in? Då kommer fuktspärren att vara på insidan...
 
Alla kan inte lära sig att sova i liner inne i säcken. Du måste prova själv. Kan du så grattulerar jag dig, för själv kan jag inte alls och blir tämligen grinig efter två tre sömnbrits viloperioder.
 
Precis som TS skriver så är det gamla nyheter som Aftonbladet skrev om för ca ett år sedan. Bakgrunden är att Norska försvaret själva designade den här sovsäcken som Carinthia tillverkade. Med största sannolikhet returnerades sovsäckarna till huvudförrådet och inte till tillverkaren.

Norska försvaret har mycket goda relationer med Carinthia och har lagt åtskilliga beställningar sedan det här hände.

Vinterhälsningar från en mycket nöjd Carinthia Def 6 -användare.
 
Lite Off topic men....I vanliga GT kläder tenderar också svetten att frysa på insidan vid kalla förhållanden så membranet slutar fungera. Därav orsaken att många förespråkar tätvävd bomull i sådana förhållanden. Med jackor går det ju att slå isen ur dem under dagen...blir ju lite mer komplicerat med en sovsäck...:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.