Sovsäckar och felaktiga data

Detta är något som verkar vara ett problem när man försöker handla sovsäck på internet! Jag köpte nyligen en Bergans Senja Ice 195 på rea. På påsen står det att den ska väga ca 1500g, på min våg står det ca 1300g, på en återförsäljares hemsida står det ca 1550g, på Bergans hemsida står det ingenting. På påsen står det att dunfyllningen väger 704g, på nätet 680g.

Samma visa med en The North Face Blue Kazoo, fast åt andra hållet. North faces egna hemsida, outnorth, addnature anger 1227g i long-version. Kontrollvägning pekar snarare mot 1450g vilket också stämmer med skövdenaturs hemsida (1425g). Oklart!

Det känns som att skillnaden kommer från dunfyllning och inte från tyget och andra detaljer. Svårt är också att veta vilken vikt som egentligen anges. Är det med eller utan påse? Är det isf med kompressionspåsen eller förvaringspåse? Är det med allt som följer med i förpackningen?

Jag borde egentligen sprätta upp min nya sovsäck och kontrollväga dunet för att se vad det väger, men jag tror att jag avstår...
 
Ja, jag är också förvirrad. Står i begrepp och ska skaffa en säck för en rimlig peng (1000:) och jag vill absolut ha låg vikt samt klara -5 ca. för mig, man 75 kg. Inte lätt?
Uppgifter gå ofta i sär på en och samma säck.
Förslag?


...sent by Tapatalk
 
Var medvetna om att de flesta tillverkarna av sovsäckar inte inkluderar packpåsen i den angivna vikten utan bara vikten på själva sovsäcken;). En packpåse till en normalstor sovsäck väger mellan 100-200g, högre vikt om det är en kompressionspåse och ev vattentät.
 
Ja att en säck väger mer med påsar är jag helt inställd på. Men en säck som väger mindre än den borde? Det måste ju betyda att man får mindre dun än man tror. Och därmed en kallare säck än vad man trodde man köpte? I fallet med min Senja Ice känns det definitivt så iaf och jag lutar att gå ned till affären med min våg och ta med mig den tyngsta (med mest dun?) hem...
 
Packpåsen är som sagt en vanlig felkälla till korrekt viktangivelse.
Har för mig nordamerikanska märken så gott som alltid anger vikt utan packpåse och att Svenska tillverkare brukar inkludera packpåsen.

Utöver packpåse kan det också röra sig om olika årsmodeller, sovsäckar som funnits på marknaden i 10-15 år har ofta uppdaterats ett par gånger, ibland är återförsäljare inte så noggranna med att ange årsmodell.
 
Ja att en säck väger mer med påsar är jag helt inställd på. Men en säck som väger mindre än den borde? Det måste ju betyda att man får mindre dun än man tror. Och därmed en kallare säck än vad man trodde man köpte? I fallet med min Senja Ice känns det definitivt så iaf och jag lutar att gå ned till affären med min våg och ta med mig den tyngsta (med mest dun?) hem...

Vikten på en sovsäck, speciellt fyllningen, är ju en viktig del av den funktionella specifikationen som du faktiskt betalar för. Uppfyller inte varan specen, reklamera och byt (gäller vid jämförelse givetvis samma säck, storlek och dunkvalitet)
 
Utöver packpåse kan det också röra sig om olika årsmodeller, sovsäckar som funnits på marknaden i 10-15 år har ofta uppdaterats ett par gånger, ibland är återförsäljare inte så noggranna med att ange årsmodell.

Detta är helt korrekt, det kan skilja mycket mellan olika årsmodeller av samma sovsäck pga ändrad sömnad, mått, inner- resp yttertyg, fyllnadsvikt etc. Dessa förändringar kan givetvis även påverka temperaturangivelsen, så viktigt att kolla upp. Ett bra exempel är Marmot Pinnacle där EN13537 temperaturen på den säck jag har (tillverkad 2010) är angiven till TComfort -5,5C och TLimit -12,2C, medan årets uppdaterade modell har TComfort -3,0C och TLimit -9,4C.

På de amerikanska säckar jag har är tillverkningsår och månad tydligt angivet på den lapp som sitter insydd i fotändan.
 
Om säcken ändras med behåller sitt namn och gamla data i butik blir det ju omöjligt för mig som kund att veta vad jag köper tillslut. I min säck finns det inte ens någon lapp med namnet isydd så att veta vilken årsmodell det är i princip omöjligt. Så svårt borde det inte vara att hålla med korrekt information i butikerna/på nätet.

EDIT: Det handlar nog i mitt fall också om att ett billigare märke har sämre information vilket brukar vara fall med friluftsprylar i min erfarenhet.
 
ryggsäckar kan också diffa rätt bra. köpte en mountain hardwear rock summit som ska väga 800 g, 700 g strippad. men den väger lite över ett kilo, man kan få ner den till 850 om man tar bort höftbälte och ryggplatta, men definitivt inte 700g. lite av en besvikelse eftersom jag köpte den för att den skulle vara lätt
 
Är det inte också så att en del tillverkare/butiker anger att vikterna är ett medel på säg 10 individuella produkter och kan diffa med +- 5-10% så t.ex en säck på 1500 g kan lika gärna väga 75-150 g mer eller mindre utan att dom behöver ta in den som reklamation?

Tror min Cumulus säck vägde in nästan exakt på grammet av vad den skulle väga exklusive packsäck ala 20 g
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3
vattenringar Sovsäckar för par Bo och sova 11
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
Fröken Löf Sovsäckar för (frusna) kvinnor Bo och sova 4
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
trbngr Robens sovsäckar Bo och sova 8
såg SAVOTO sovsäckar Bo och sova 0
baffinguarapo Temperatur sovsäckar Bo och sova 9
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
avslutad150402 Exped sovsäckar Bo och sova 1
tsebring Roberts.pl vikt på sovsäckar Bo och sova 9
eurotrash Hemliga sovsäckar Bo och sova 4
Glännman Dubbla sovsäckar i olika material Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.