Sörmlandsleden nu i helgen

tjabba! det blev tyvärr ingen Högakusten vandring förra året.

men jag tänkte gå Sörmlandsleden nu i helgen, jag börjar troligtvis på morgonen på fredag. jag kommer börja från etapp 1 i björkhagen och se hur långt jag pallar. nu till mina frågor:

1. vad är det absolut viktigaste att tänka på så man inte får onödiga nybörjar skador redan efter nån dag?

2. vilket är det finaste stället att övernatta på om man börjar från etapp 1 om man vill gå en ganska bra bit redan från dag ett?

3. jag har boken "vandra Sörmlandsleden" och etapp 9 Östertälje till lida verkar vara lite som en labyrint som han också skriver i boken. han tipsar om att man borde komplettera med en stads karta men räcker det med att man till exempel använder google maps för att underlätta?

4. måste man åka kollektiv trafik någon gång för att komma till nästa etapp start? eller börjar nästa etapp direkt efter den man precis gått?

5. ni som gått Sörmlandsleden, vad är det första ni tänker på att packa ner?

skulle vara tacksam om någon pallade svara på frågorna.


är det fler som ska gå Sörmlandsleden nu i sommar?
brukar det vara folk vid den här tiden på leden eller är det lite för tidigt?

trevlig soooommar! =)
 
Tar mig friheten att kopiera dina frågor och svarar under dem

1. vad är det absolut viktigaste att tänka på så man inte får onödiga nybörjar skador redan efter nån dag?

Ta hand om dina fötter, extremt individuellt, vissa byter strumpor varje rast, vissa tejpar fötterna, vissa tar bara av sig skorna, vissa går med bara en strumpa... Testa dig fram men googla och sök lite så får du råd.

2. vilket är det finaste stället att övernatta på om man börjar från etapp 1 om man vill gå en ganska bra bit redan från dag ett?

pass

3. jag har boken "vandra Sörmlandsleden" och etapp 9 Östertälje till lida verkar vara lite som en labyrint som han också skriver i boken. han tipsar om att man borde komplettera med en stads karta men räcker det med att man till exempel använder google maps för att underlätta?

jag finner googlemaps vara värdelöst så fort man är utanför stan, kolla istället in sätt att få lantmäteriets kartor. finns både till ios och android googla eller sök här

4. måste man åka kollektiv trafik någon gång för att komma till nästa etapp start? eller börjar nästa etapp direkt efter den man precis gått?

Nej inte vad jag känner till och inte vad du hinner på en helg från ettap 1

5. ni som gått Sörmlandsleden, vad är det första ni tänker på att packa ner?

Vatten/-renare! jag tycker det är ganska dålig tillgång på vatten längst leden, jämfört med fjällen.

lycka till
 
tja. okej tack för svaren. fötterna har jag googlat mycket om. jag ska stanna ganska ofta och se hur dom ser ut och eventuellt tejpa eller sätta skavsårsplåster där jag ser att det börjar bli rött. vad heter tejpen du menar? tänkte om du visste nån som funkar bra.

okej men en bit av etapp 9 var inne i en stad, i skogen litar jag nog inte heller på google maps.

vattnet tänkte jag koka sen sila genom kaffe filter, det borde funka lika bra som vattenrenings tabletter och liknande?

mvh
 
Hej! Spontant skulle jag säga att du nog inte hinner till östertälje på en helg om du ska gå i behagligt tempo. Som nybörjare gissar jag att du dessutom kommer ha en packning som blir ganska tung. No offense.

Sörmlandsledens hemsida har bra etappkartor som baserar sig på lantmäteriets kartor.

Jag har bara gått längre sträckor på sommaren och upplever också att vatten kan vara ett problem när mer än en källa har sinat. Borde vara bättre så här års, men vattenreningstabletter är en bra försäkring. Koka vatten har jag alltid funnit för omständigt. Man dricker kanske 5l per dag vid varmt väder. Jobbigt att koka allt det med tid för avsvalning osv.

De flesta vindskydd ligger fint för övernattning med vatten i närheten osv. De duger gott om man inte utsett en lämpligare plats själv. Borde vara ganska få andra ute så här års men lite sällskap kan vara trevligt ibland också. Worst case stöter du på folk av kategorin mopedburen ungdom vid något vindskydd, men de brukar sällan ta sig så långt bortom asfalten.
 
Okej fast min plan är inte att gå till östertälje under helgen utan jag går tills jag känner att det räcker och hittat nått schysst övernattningsställe.
Ja då låter vattenreningstabletter enklast.
Men får man elda vid alla etappsmål? Sånt kanske står på informationstavlorna vid etapperna?

Tack för tipsen
 
1. Träna. Om du ger dig ut med ryggsäck helt utan att ha vandrat så kommer det kännas på olika ställen i kroppen. Gissar att du är ung, så lite muskelvärk kan du säkert stå ut med, värre med fötterna. De har redan nämnts tidigare, så googla lite för att lära dig (och öva innan) på hur du skall tejpa preventivt. Om du inte tejpar innan du ger dig ut skall du definitivt vara inställd på att ta hand om fötterna DIREKT du eventuellt börjar känna av det allra minsta!

Om du inte vill/hinner träna innan, ställ hellre in dig att gå kortare dagsetapper, låt kroppen vänja sig och anpassa sig till att vandra med packning.

2. Omöjligt att svara på eftersom vi inte vet vad som är lagom långt för dig. :) Om du startar etapp 1 så kanske Årsjöns vindskydd i Tyresta lämpligt. Det ligger ca 2/3 längs med etapp 3.

5. Håller med om vattenrenare. Kaffefilter duger till att få bort skräp, men släpper genom mycket som kan vara skadligt. Rekommenderar Sawyer Mini som är billigt, lätt och enkel att använda.
 
tjabba! jag har gått raska promenader några timmar om dagen nu i ungefär 2 veckor eftersom jag tänkte att jag vill börja vandra direkt när jag köpt grejerna och inte orkade vänta nån vecka till för att träna att gå med packningen. så jag tar ditt råd och går kanske lite kortare sträckor dom första dagarna och ser hur det känns.

haha nä jag tänkte också efteråt att det var en dålig fråga, det är ju helt individuellt. och jag vet själv inte hur långt jag pallar med tanke på att jag inte tränat gå med packningen innan så jag tar det försiktigt i början och ser hur det känns. men prio 1 är iaf att hålla koll på fötterna. och jag testar med leukoplast som valpish tipsa om.
ska kolla upp hur man tejpar bäst.

larryz: hur menar du med högsta betyg? att det var renast vatten vid etapp 6?

tack för alla svar / yo
 
tackar.
i pdf filen avrådde friluftsfrämjandet från leukoplast. men det borde väl fungera? om jag tejpar och är lika noggrann som snubben i klippet.
jag testar.

jag läste nånstans, kanske här på utsidan, att man går i snitt 3 km i timmen när man vandrar på lågland. är det 3 km i timmen om man går non stop i en timme eller är det om man till exempel håller utkik efter blåbär och svamp samtidigt?
om man går genom en skog utan stig då förstår jag att det går långsamt men jag menar om man går på en stig eller väg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
LoaferTherapy Sörmlandsleden nybörjare Vandringsleder 6
Ut i skogen Sörmlandsleden - övernattning kring Tullgarn? Vandringsleder 8
starmac Tältplats runt Södertälje (Sörmlandsleden) Vandringsleder 11
Ldf Sörmlandsleden med barn, en etapp i taget.. Vandringsleder 8
Carro16 Sörmlandsleden från Gnesta till Malmköping Vandringsleder 2
Kogoyo Sörmlandsleden från Eskilstuna eller andra startpunkter Vandringsleder 17
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
fekki Sörmlandsleden just nu Vandringsleder 6
xtrem Sörmlandsleden? Vandringsleder 1
iknor Sällskap på Sörmlandsleden? Vandringsleder 0
Gunnar81 Mycket vildmarkskänsla på Sörmlandsleden (etapp 11-15) Vandringsleder 2
fekki Mygg i september på sörmlandsleden Vandringsleder 4
FarmerJoe Sörmlandsleden Handen till Tyresta By Vandringsleder 9
Coachmike Roslagsleden eller Sörmlandsleden i nov? Vandringsleder 4
skallagrimson Sörmlandsleden nära Stockholm Vandringsleder 5
CamillaMelbeus Boende Sörmlandsleden Vandringsleder 3
myrddraal sörmlandsleden vindskydd/raststuga Vandringsleder 6
karinfg Tältplatser längs Sörmlandsleden Vandringsleder 4
Miang Newbie på Sörmlandsleden Vandringsleder 6
spix sörmlandsleden Vandringsleder 1
Gunnar81 Fin etapp på Sörmlandsleden: Etapp 6 mellan Paradiset och Lida Vandringsleder 1
UnderEnTarp Sörmlandsleden, etapp 15 till 24! Vandringsleder 15
freddeu Bästa helgetapperna på Sörmlandsleden Vandringsleder 6
ljungman Sörmlandsleden 1-5/8 Vandringsleder 5
Christoffer Hedman Sörmlandsleden sträcka 60-56 Vandringsleder 5
Still Alive Nedskräpning längs med Sörmlandsleden Vandringsleder 13
GuteS Vandringsguide Sörmlandsleden Vandringsleder 3
helmutlotti Sörmlandsleden: Semikollektivt max 20km Vandringsleder 5
V. Väderhatt Två bitar av Sörmlandsleden mot Nynäs: Är dom vackra att gå? Vilken är roligast? Vandringsleder 2
UnderEnTarp Sörmlandsleden ett par dagar i juni! Vandringsleder 6
kenny_lex Alternativa vid Sörmlandsleden? Vandringsleder 1
GuteS Sörmlandsleden Nyköping-Nävekvarn Vandringsleder 1
780615 Sörmlandsleden Läggesta-Malmköping Vandringsleder 14
helmutlotti Sörmlandsleden: inbrott i bil vid stora Alsjön Vandringsleder 11
Reithner Är detta en vettig planering? (Sörmlandsleden) Vandringsleder 23
grodanbolle Sörmlandsleden Vandringsleder 0
granfront Sörmlandsleden Vandringsleder 3
andy-l Sörmlandsleden - Skottvångs gruva? Vandringsleder 3
Joakim Ambrosson Sörmlandsleden Vandringsleder 1
fredrik73 Inför ensamvandring på Sörmlandsleden Vandringsleder 42
Branten Etapp 15 på Sörmlandsleden - skärmskydd? Vandringsleder 3
BKD Etapptips Sörmlandsleden Vandringsleder 2
sockersmulan sörmlandsleden Vandringsleder 6
tfs_johan Grillplats sörmlandsleden etapp 1 Vandringsleder 2
hugbe Sörmlandsleden etapp 27-31 Vandringsleder 0
plax Sörmlandsleden runt. Vandringsleder 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.