Inför ensamvandring på Sörmlandsleden

Hej på er!

Jag har långt gångna planer på att gå ett par etapper på Sörmlandsleden under ett par dagar. Det lutar åt sträckan Läggesta till Södertälje som borde vara möjlig på fyra dagar. Jag är en hyfsat erfaren vandrare med ett par svängar både i alperna och svenska fjällen i bagaget men jag har aldrig tidigare vandrat ensam och dessutom tältat ensam...

Själva vandringen och skaderisken m.m. är jag inte så farligt orolig över. Däremot (och det här känns ju lite pinsamt att erkänna med tanke på att jag passerat de 30) tanken på att tälta ensam låter ena stunden spännande för att i nästa sända kalla kårar utmed ryggen på mig.

Vad jag skulle behöva är lite hjälp från erfarna ensamvandrare som förberedelse. Hur är det egentligen när man drar igen tältöppningen på natten och det enda som hörs är djur som traskar runt i skogen?

Tacksam för alla svar som kan lugna mig något ;-)

/Fredrik
 
Djuren är inte det som oroar mig mest när man är ute, det är knäppjökar i närheten av städerna. Djuren är räddare för dig än vad du är för dem, om än ibland lite nyfikna.

Skulle det vara i trakter med björn kan man lägga maten på någon annan plats, men inte något man behöver oroa sig över i Sverige.

Så summa summarum, ut och tälta! Det är helt underbart när man ensamvandrar!

// Jocke
 
Tack för ditt svar! Jo, det är väl så att djuren är det minsta man behöver oroa sig för. Däremot de djur som från tältets insida låter som människor ;-).

Det lockar ju helt klart att få ett par dagar för sig själv och se vad som händer med ens tankar och funderingar. Så det blir väl till att bita ihop. Solen går ju upp tidigt nu i alla fall :-D.
 
Har själv varit lite byxis med mörker tidigare, men när man väl är där ute så är det bara skönt att slippa allt liv som en medvandrare skapar (ibland kan det vara skönt me ngn oxå självklart). Tror fler skulle behöva komma ut och vara helt ensamma.

Lägger man sig bara en bit in från led så brukar inte knäppjökar vara några problem heller.

// Jocke
 
fredrik73; sa:
Hej på er!


Själva vandringen och skaderisken m.m. är jag inte så farligt orolig över. Däremot (och det här känns ju lite pinsamt att erkänna med tanke på att jag passerat de 30) tanken på att tälta ensam låter ena stunden spännande för att i nästa sända kalla kårar utmed ryggen på mig.

Vad jag skulle behöva är lite hjälp från erfarna ensamvandrare som förberedelse. Hur är det egentligen när man drar igen tältöppningen på natten och det enda som hörs är djur som traskar runt i skogen?

Tacksam för alla svar som kan lugna mig något ;-)

/Fredrik

Dt är en underbar känsla! Eller, som den gången i Italien när jag hörde något som strök förbi och gjorde ett konstigt läte. Var det en varg? Jag får aldrig veta.


Alltså, det enda som gjort mig lite rädd var en gång
i Norge när en förbipasserande vid midnatt fick
för sig att sticka in huvet i tältet. Det skulle
vara spöstraff för sånt.
 
Jag kan tänka mig att man blir lite smånervös när någon sticker in huvudet mitt i natten. :-D Spöstraff låter snudd på lindrigt som straff!
 
Haha, jag måste då erkänna att jag sällan hoppat så högt (trots den ringa takhöjden i tältet) som när jag plötsligt hörde någon säga "Vi är här nu" utanför tältet.

Detta trots att vi var två i tältet, och trots att rösterna tillhörde goda vänner som jag satt och väntade på...
 
Mörker?!

Mörkret är ingen fiende, mörkret är en moderlig kvinna som gömmer dig bakom sina vida kjolar.

Beträffande vettvillingar tror jag risken att stöta på en sådan är mindre i skogen än i samhället.
 
Ge dig ut

I Höstas cyklade jag ensam från Vadstena till Santiago i Spanien. På 77 dagar hade jag tio dagar jag visste var jag skulle sova innan. Det blev så även att jag fick gömma mig några nätter i Frankrikes dungar. Djuren är dina vänner när dom varnar för människor varnar dom även dig. Du annar inte vad lätt det är att förbli osed av människor.
Så far ut och vandra det är få saker som är så meningsfullt som att ge sig ut ensam. Om du inte vill bli sedd dölj dig, så enkelt är det. Det enda djuret som är besvärligt är fästingar för dom kan bära på eländiga virus.
Ut och njut!!!
 
Skräckhistoria!

fredrik73; sa:
Hur är det egentligen när man drar igen tältöppningen på natten och det enda som hörs är djur som traskar runt i skogen?

Tacksam för alla svar som kan lugna mig något ;-)

/Fredrik

Här ska inte lugnas... ;)

Mörkret sänker sig,allt är tyst och fridfullt, inga mänskligt framkallade ljud når mitt öra.

Tältet står vid en liten sjö, på betryggande avstånd från vägar och människoboningar, här ska jag få sova ifred.

Just när jag håller på att glida in i sömnen blir jag klarvaken, stel som en pinne, dödsförskräkt!!! Ett fruktansvärt PLASK hörs, någon slänger något i sjön!!! Vem??? Vad???

Jag ligger med hårt bultande hjärta, vågar inte kika ut, knappt ens röra mej men det kommer inget mera ljud alls av något slag och så småningom lyckas jag somna...

Det var en bäver som gjorde ett varningsplask med svansen! Inte det minsta farligt men det var första gången jag hörde det!

Jag har tältat ensam många nätter i fjäll och skog sen dess och tycker att det är skönt och rogivande och inget att vara rädd för, bara man aktar sig för bävrarna :)

Ett diktcitat som avslutning!

"...skogen är ditt hem...den djupa stilla skogen står och väntar på dig som en vän"
Bo Setterlind

Hälsn BM
 
Jo, nu är det dags. Jag hör vad ni säger ;-). Undrar vad det är som är otäckt egentligen? Lovar att rapportera när jag kommer tillbaks. Kan kanske fungera för andra som är tveksamma?

Tack för alla lugnande inlägg! :-D

/Fredrik
 
Hahaha... Hann inte se det sista inlägget innan jag skickade mitt svar. Blev lite orolig efter första meningen men skönt att det inte var "värre" ;-).

/Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Tips inför höga kustenleden i sommar? Vandringsleder 12
Kaneback84 Tips och tricks inför Vasaloppsleden Vandringsleder 3
Millow Ledtips inför 2 dagars tur i Östergötland Vandringsleder 8
Kristina&Neo Led med stigning? Träning inför årets fjällvandring Vandringsleder 14
0299 Hjälp med hemsida sökes inför SVERIGEMARSCHEN Vandringsleder 3
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
camoscio Slutvandrat även på låglandet? Vandringsleder 24
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Västerås AT Tredagars rundslinga med boende på vandrarhem? (Mellansverige) Vandringsleder 5
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Samariaravinen på Kreta med barn? Vandringsleder 3
igs Sadelinleden på Åland Vandringsleder 2
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
pajaflow Vandrat på Ven Vandringsleder 5
vandrafjäll Förslag på fin led med möjlighet att tälta på Vandringsleder 5
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Nosse Ta med hunden på helgs turen? Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Grimmer Fördelningen väg/stig på Skåneleden Vandringsleder 5
SimonLindberg Sova i stugan på Vaktarekullen vintertid Vandringsleder 1
THQSTsimon Tipps på Ställen för kort Vintervandring Vandringsleder 0
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
Tomppen Hur ofta är det möjligt att proviantera på Gröna Bandet? Vandringsleder 4
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
igs Vindskydden på Östgötaleden Vandringsleder 3
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
AlexanderO Höga kustenleden på vintern. Vandringsleder 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
Bondmoran Tips på tvådagars i Småland Vandringsleder 12
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
Kakan_pi Saltoloukta - Sitojaure på en eftermiddag? Vandringsleder 6
alextangclan Övernattningsbara grottor på Kullaberg? Vandringsleder 5
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
jonathan_w Förslag på vandringsleder längst Bergensbanan. Vandringsleder 1
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
Mummis Önskas: Bilder på kustleden i Hälsingland Vandringsleder 1
Naturfamiljen Vindskydd på Gotland? Vandringsleder 15
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5
Jonhol84 Söker tips på platser med vildmarkskänsla i Skåne Vandringsleder 1
Melinmalmberg Tips på sevärdheter i lappland Vandringsleder 7
jellev 3-4 dagar på vintern? Vandringsleder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.