Tips på etapper längst sörmlandsleden

Hej!

Hittade till forumet av en slump för några dagar sedan och är överlycklig över att ha hittat ett vandrings forum som är aktivt!

Till min fråga, jag planerar att vandra längst sörmlandsleden i början av september.

Planerar att ha 2-3 nätter och eftersöker tips på etapper där man får som mest omväxlande natur (som tex, sjöar, kust linjen, skog osv).

Dagarna är inte hugget i sten så alla tips mottages gärna!

Tack på förhand
 
Välkommen. Vandrade några år sen Flen-Åkers Styckebruk. Från Malmköping till Mariefred är det 2-3 dagar kanske, om man tar d lugnt, har jag för mig. Särskilt om du går via Marviken som vi inte hann. Och synd att vi missade.
I malmköping finns ett jättefint spårvagnsmuseum.
 
I maj 2008 gick jag från Torshag (Norrjöpings kommun) till Katrineholm, 4 dagar, c:a7 mil, varav de tre sista på Sörmlandsleden. Jag fick fina läger vid sjöar,, minns att en av dem hetter VIkitteln Jag växlade över från Östgöta- till Sörmlandsleden efter Lilla Älgsjön, ganska nära Stavsjö; då bör det vafra lätt att hitta min färdväg på kartan. Man passerar Sörmlands högsta punkt, var namn jag glömt
 
Hej. Jag har vandrat nästan samtliga etapper på Sörmlandsleden. :)

Min absoluta favorit är sträckan camoscio delvis nämner, mellan Forssjö och Stavsjö. Lagom med tre nätter. Väldigt fint och lugnt område, mycket skog och sjöar.

Dock efterlyser du kanske mer omväxlande natur, så då tänker jag på senaste etapperna jag gick i våras, från Tystberga till Nynäs, först österut till sjön Björken för första övernattning och därefter vände jag söderut mot kusten. Första dagen sjöar och skog och landsbygd och andra dagen mera landsbygd och så havskusten. Obs dock att nästan hela vandringen går genom Nynäs naturreservat där det är förbjudet att tälta så det är vindskydd som gäller (det visste jag inte på förhand så jag var glad att det visade sig vara ledigt i vindskydden!).

Annars skulle jag kanske titta närmare på området kring Nävekvarn, där kan du också litet beroende på hur du lägger upp vandringen och åt vilket håll få med både kusten och skogen och insjöar. Kanske start i Kvarsebo, västerut längst kusten och sedan norrut till Fjällmossen/Lilla Göljen? Därifrån kan du gå grusväg till Ålberga för buss eller fortsätta tillbaka sydöst i riktning Nävekvarn om tiden räcker till? Väldigt fint område det också!
 
I maj 2008 gick jag från Torshag (Norrjöpings kommun) till Katrineholm, 4 dagar, c:a7 mil, varav de tre sista på Sörmlandsleden. Jag fick fina läger vid sjöar,, minns att en av dem hetter VIkitteln Jag växlade över från Östgöta- till Sörmlandsleden efter Lilla Älgsjön, ganska nära Stavsjö; då bör det vafra lätt att hitta min färdväg på kartan. Man passerar Sörmlands högsta punkt, var namn jag glömt
Tack för svar!

Låter alldeles utmärkt för min del, kommer förmodligen gå lite längre än 7 mil, men det låter som en alldeles utmärkt start!
 
Hej. Jag har vandrat nästan samtliga etapper på Sörmlandsleden. :)

Min absoluta favorit är sträckan camoscio delvis nämner, mellan Forssjö och Stavsjö. Lagom med tre nätter. Väldigt fint och lugnt område, mycket skog och sjöar.

Dock efterlyser du kanske mer omväxlande natur, så då tänker jag på senaste etapperna jag gick i våras, från Tystberga till Nynäs, först österut till sjön Björken för första övernattning och därefter vände jag söderut mot kusten. Första dagen sjöar och skog och landsbygd och andra dagen mera landsbygd och så havskusten. Obs dock att nästan hela vandringen går genom Nynäs naturreservat där det är förbjudet att tälta så det är vindskydd som gäller (det visste jag inte på förhand så jag var glad att det visade sig vara ledigt i vindskydden!).

Annars skulle jag kanske titta närmare på området kring Nävekvarn, där kan du också litet beroende på hur du lägger upp vandringen och åt vilket håll få med både kusten och skogen och insjöar. Kanske start i Kvarsebo, västerut längst kusten och sedan norrut till Fjällmossen/Lilla Göljen? Därifrån kan du gå grusväg till Ålberga för buss eller fortsätta tillbaka sydöst i riktning Nävekvarn om tiden räcker till? Väldigt fint område det också!
Tack för svar!

Det camoscio skrev blir en alldeles utmärkt start, han nämner även att han går dom 3 sista milen längst sörmlandsleden, hur ser det ut efter dom 3 milen?

Vill undvika landsväg och allt för befolkade områden om möjligt!
 
Ja om du vill fortsätta förbi Stavsjö så kommer du ju till kusten och Bråvikenbrantens naturreservat efter ytterligare några mil så då får du med litet havskust på vandringen också och kan avsluta i exv Kvarsebo. :)

Bråvikenbrantens naturreservat (vid kusten) tyckte jag var väldigt fint och kul att vandra i, så det kan jag rekommendera! Dock sträckan mellan Stavsjö och kusten har jag inga tydliga minnen av (förrutom intrycket att det var många vandrare i området kring Lövsjön just, men dessa trakter vandrade jag i under pandemin så då var det ju ovanligt mycket folk ute överlag...) så det gjorde nog inget strörre intryck även om det ju ser trevligt ut på kartan...

Camoscio gick ju delvis på Östgötaleden och verkar ha gått åt andra hållet så jag vågar inte uttala mig om just Östgötaleden... Men skulle alltså definitivt plussa på Forssjö -Stavsjö (som alltså går enbart på Sörmlandsleden) söderut mot kusten snarare än norrut mot/förbi Katrineholm, där blir det definitivt mer folk och hus och stora vägar... Sträckan mellan Katrineholm och Forssjö är inte så spännande heller så jag tycker man gott kan ta bussen till/från Forssjö.

Tror absolut att den här sträckan (Forssjö - Stavsjö - Kvarsebo) är ett jättebra val (antagligen bästa möjliga) särskilt om du vill undvika landsväg och mer befolkade områden så mycket som möjligt! :)
 
Tack för svar!

Det camoscio skrev blir en alldeles utmärkt start, han nämner även att han går dom 3 sista milen längst sörmlandsleden, hur ser det ut efter dom 3 milen?

Vill undvika landsväg och allt för befolkade områden om möjligt!
Förtydligande; Jag gick en dag på Östgötaleden, tre på Sörmlandleden. Allra sista biten gick ju till tågstationen i Katrinehlm, så där måste jag ha lämnat leden.
 
Borde förstås säga något om vatten. Här är det befogat med viss källkritik, ty på min sörmlandstur 2008passerade jag en del ställen angivna som källor i ledbeskrivningen, och lunde konstatera att det som fanns under diverse brunnslock e.d. inte var så lockande. Min grundprincip på låglandsleder att enbart lita till naturliga källor, dvs. sjöar, och rena vattnet med tabletter, inte kokning, för det har jag inte tålamod till. Är det inte väldigt varmt brukar jag klara mig med 1 liter under etappen.
 
Ja om du vill fortsätta förbi Stavsjö så kommer du ju till kusten och Bråvikenbrantens naturreservat efter ytterligare några mil så då får du med litet havskust på vandringen också och kan avsluta i exv Kvarsebo. :)

Bråvikenbrantens naturreservat (vid kusten) tyckte jag var väldigt fint och kul att vandra i, så det kan jag rekommendera! Dock sträckan mellan Stavsjö och kusten har jag inga tydliga minnen av (förrutom intrycket att det var många vandrare i området kring Lövsjön just, men dessa trakter vandrade jag i under pandemin så då var det ju ovanligt mycket folk ute överlag...) så det gjorde nog inget strörre intryck även om det ju ser trevligt ut på kartan...

Camoscio gick ju delvis på Östgötaleden och verkar ha gått åt andra hållet så jag vågar inte uttala mig om just Östgötaleden... Men skulle alltså definitivt plussa på Forssjö -Stavsjö (som alltså går enbart på Sörmlandsleden) söderut mot kusten snarare än norrut mot/förbi Katrineholm, där blir det definitivt mer folk och hus och stora vägar... Sträckan mellan Katrineholm och Forssjö är inte så spännande heller så jag tycker man gott kan ta bussen till/från Forssjö.

Tror absolut att den här sträckan (Forssjö - Stavsjö - Kvarsebo) är ett jättebra val (antagligen bästa möjliga) särskilt om du vill undvika landsväg och mer befolkade områden så mycket som möjligt! :)
Vet du var jag enklast hittar lederna man ska gå någonstans? Har alltid samma problem att hitta rätt!
 
Om du får för dig att vandra "Kolmårdsbranten"

Kan det vara värt att spana in "Fjällmossen" som ligger i närheten.
Östra parkeringen är bäst med ett dass samt fint vindskydd i närheten.

Sörmlands högsta punkt på Sörmlandsleden är fin.
 
Vet du var jag enklast hittar lederna man ska gå någonstans? Har alltid samma problem att hitta rätt!

Nu vet inte om jag förstår din fråga rätt, men... Ladda ner en gratis app med terrängkartan och gps-funktion så lär du ju hitta ut på leden utan problem? (Jag använder en som heter Sweden Tops Maps men finns väl många fler.) Här är en screenshot över hur leden går i Forssjö om du nu väljer att starta där?
 

Bilagor

  • Screenshot_20230728-220809.png
    Screenshot_20230728-220809.png
    3.3 MB · Visningar: 166
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
Lost Wanderer Tips på bra etapper Skåneleden! Vandringsleder 1
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
Bondmoran Tips på tvådagars i Småland Vandringsleder 12
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
Jonhol84 Söker tips på platser med vildmarkskänsla i Skåne Vandringsleder 1
Melinmalmberg Tips på sevärdheter i lappland Vandringsleder 7
Niklashnikov Tips på 3-dagars? Vandringsleder 2
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
MattiasL Tips på fina vandringsleder kring Örebro Vandringsleder 4
JosefinAndrea Södra kungsleden, tips på rutt mottages Vandringsleder 1
T.Mellwing Tips på en natt övernattning vid en sjö. Vandringsleder 8
sparrissoppa Tips på en veckas vandring i Värmland? Vandringsleder 5
gusfallca Tips på vandringsleder kring Jämtland och Hälsingland Vandringsleder 3
Simris10 Tips på Sveriges sydligaste "fjäll", vandring med barn. Vandringsleder 4
Lillyblue tips på ryggsäck med vätskesystem Vandringsleder 6
Lunkan90 Tips på första vandringssträcka Vandringsleder 26
steves Tips på vandring i oktober Vandringsleder 3
Gaion Era tips på vandring utanför lederna kring Stömstad-Halden-Ed. Vandringsleder 3
bmoe Tips på vandring med en övernattning i västsverige/småland Vandringsleder 2
Tomas Eklund Tips på fjällvandring i Sverige eller Norge i hyfsat flack terräng (dåliga knän) Vandringsleder 9
Askel Tips på vandring med två övernattningar i Tiveden Vandringsleder 1
Sjacobsson Tips på fina vandringsleder i Stockholmsområdet? Vandringsleder 3
martinhassel Tips på 4 dagars fjällvandring? Vandringsleder 2
Gunnar81 Tips på vandring i Stockholm Vandringsleder 5
Stinats Eftersöker tips på bra vandringsled för tre dagar och två nätter. Vandringsleder 3
malin.kristina Tips på vindskydd i värmland/örebro! Vandringsleder 11
Vintervilan Söker tips på "folkfri" vandring södra Sverige. Vandringsleder 15
Still Alive Tips på vandringsled i södra Norrland? Vandringsleder 14
johbyl Tips på helgvandring nära Sthlm Vandringsleder 4
pjc tips på tredagarsvandring norska västkusten Vandringsleder 0
FarornasKonung Tips på vandring i Lapplandsfjällen Vandringsleder 6
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
bash Tips på vandring i Småland Vandringsleder 4
Davidhb Tips på lägerplats? Vandringsleder 8
torpartanten Tips på tredagarsvandring i Skaraborg? Vandringsleder 11
Niklas000 Tips på vandring och övernattning i Stockholm Vandringsleder 6
rolandsk Tips på boende och trevliga vandringsleder - Funäsdalen Vandringsleder 8
BKD Tips på tredagars vandring med barn Vandringsleder 2
Kristinn Tips på 3-4 dagars vandring Abisko? Vandringsleder 5
e98ivs Tips på helgturer nära Örebro Vandringsleder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.