Nedskräpning längs med Sörmlandsleden

Vandrade några dagar längs med Sörmlandsleden nyligen. Som alltid en mycket trevlig upplevelse. Med ett undantag: Vindskyddet strax norr om Järna. Det var alldeles nedklottrat både invändigt och utvändigt och där låg mycket skräp. Om jag skulle sovit här hade jag fått börja med att städa! Ingen trevlig naturupplevelse.:(
 
Tråkig Upplevese!

Det man bär med sig, bär man hem också! Viss skräp kan eldas upp...

Tråkigt att höra om din Naturupplevelse, det har hänt mig också... att jag fått plocka upp för anda! Det lite förstör Naturupplevelsen, och det är inte det första man vill göra ute i Naturen för att koppla av...

Att människor inte kan hålla ordning efter sig är det värsta jag vet! Har därför alltid med mig ett par platshandskar och några plastpåsar/soppsäckar (kan användas till annat oxå) i ryggan

Hänt ett par gånger att jag sett människor slänga skräp eller inte plockat upp efter sig, då kommer Rytande Lejonet fram i mig!
 
Nu gäller inte detta området i trådskapandet utan mer generellt och jag tycker inte det är direkt ovanligt att man ser skräp i naturen och jag blir lika förbannat vare sig det är mcdonaldspåsar i dikeskanten eller engångsgrillar vid vindskydd. Jag har verkligen försökt förstå mig på anledningar att kasta skräp i naturen men har inte kommit på en enda förutom två. Lathet och dålig respekt.

Heder ska dock dom ha som tar med sig det skräp dom hittar som andra slängt.

mvh // Johannes
 
Det fanns en kampanj som hette ett skräp om dagen. Den gick just ut på att plocka upp ett skräp om dagen efter andra. Under mina cykelresor konstaterade jag att det ligger sopor slängt i skogen i princip på alla platser det går att ställa en bil. Tragiskt men sant.
 
Ett stort problem är väl att de som slänger skräpet inte ser att det blir liggande. Slänger jag en tom ölburk på gatan i staden så är den borta nästa dag, borde det inte vara likadant i naturen är nog inte en helt dålig gissning på hur tankeschemat ser ut.
Frågan är dock hur man bäst löser problemet. Min uppfattning är att det är som mest skräp på de platser som är tillgängliga via bil, och på de flesta sådana platser så skulle man utan problem kunna öka antalet soptunnor. För besökarna har ju tydligt visat att de inte är intresserade av att ta med sig sitt eget skräp hem igen, då är det bättre att anpassa sig anser jag.
På just engångsgrillar tycker jag att man i flertalet kommuner har lyckats bra med de speciella "grilltunnor" som finns på de mer populära grillplatserna där man med gott samvete kan kasta sin använda engångsgrill. Det skulle jag gärna se fler av!

Tillägg: Vill man försöka förändra situationen på just Sörmlandsleden som den här tråden handlar om så titta in på http://www.sormlandsleden.se/ och bli medlem, ge ett bidrag eller bara påpeka behovet av städning. :)
 
Att det blir skräpigt beror på att folk skiter i vilket och kanske att de inte ska återbesöka platsen. Det är därför jag håller mig till hyfsat avlägsna och kvalificerade platser. Cigarettfimpar hittar man dock överallt. Vem röker på en standplats några hundra meter upp på en bergvägg?

Vid Bodagrottan hade vi omklädningsrum och sopkärl. Det blev nedskräpning och en plats att dumpa grovsopor samt att omklädningsrummet brann ner ett antal gånger. Där är nu bara en grusplan. Jag har själv städat området i fyra dagar och det var ungefär tre fulla sopsäckar med skräp att ta därifrån. Folk sköter sig inte. Det har jag vetat sedan barnsben.
 
Min erfarenhet är att när rastplatser ligger flera km eller kanske rent av mil från närmaste tätort så är det mycket mindre skräp där. Lite engångsgrillar och sånt är dock mycket vanligt. Det noterar jag knappt. Den rastplats jag nämnde i denna tråds början slog dock alla rekord. Och nedskräpningen var inte enbart ett resultat av lathet. Man hade ju haft en del arbete med sprayburken, då vindskyddet var fullständigt nedklottrat. Det fanns även en skylt uppsatt med texten "Snälla, elda inte i vindskyddet!" Detta indikerar starkt att så har skett någon gång. Det är inga sant friluftsintresserade människor som agerar så.
 
Visst är det så att det är mycket skräp där bilar kan parkera. Men varför ? Är det så mycket jobbigare att ta med sig skräpet hem och lägga det i soptunnan än att veva ned rutan/öppna dörren och kasta skräpet på marken ? Måste vara mycket konstiga tankar i huvudet på en del folk eller så är det jag som är dum :)

Nu kanske tråden har tagit en vändning som inte var meningen och om det är mitt fel så ber jag om ursäkt :)

mvh // Johannes
 
Vandrade några dagar längs med Sörmlandsleden nyligen. Som alltid en mycket trevlig upplevelse. Med ett undantag: Vindskyddet strax norr om Järna. Det var alldeles nedklottrat både invändigt och utvändigt och där låg mycket skräp. Om jag skulle sovit här hade jag fått börja med att städa! Ingen trevlig naturupplevelse.:(

Hej!

Tack för ditt inlägg. Jag kommer vidarebefodra denna tråd till föreningen Sörmlandsleden så får de tillsammans med etappansvarig avgöra hur de ska gå vidare i frågan.

Personligen instämmer jag med trådskaparen att detta vindskydd ofta är utsatt för skadegörelse. Gissar att en orsak kan vara att tonåringar från bygden tar sig dit för att konsumera alkohol. Oavsett anledning förslår jag en flytt av etapp 10:s vindskydd några kilometer längre bort från tätorten Järna, förslagsvis vid Römora (Skirsjön) eller dylikt. Vid Vaskasjöarna är tyvärr vattnet otjänligt eftersom soptippen ligger alltför nära.

Vänligen
/GuteS
 
Har nu bifogat denna tråd till kansliet. Dåligt markerat, vindskydd i uselt skick, kraftig nedskräpning etc. tveka inte att kontakta föreningen Sörmlandsleden.

Här är kontaktuppgifterna till Sörmlandsledens kansli:

Postadress: Föreningen Sörmlandsleden, Box 45, 613 21 Oxelösund
Gatuadress: Järntorget 7, Oxelösund
Tfn/öppet: 0155-355 64, kl 9-12
E-post: kansliet@sormlandsleden.se
'
Vi syns på leden!

/GuteS
 
Hej!

Oavsett anledning förslår jag en flytt av etapp 10:s vindskydd några kilometer längre bort från tätorten Järna, förslagsvis vid Römora (Skirsjön) eller dylikt. Vid Vaskasjöarna är tyvärr vattnet otjänligt eftersom soptippen ligger alltför nära.

Vänligen
/GuteS

Mitt inlägg ovan var något dåligt formulerat. Exakt vid Skirsjön är nog en omöjlighet då fiskeföreningen har ett vindskydd där, men någonstans i takten vid Römora och dess omnejd kan vara en lämplig alternativ placering. Min poäng och trådskaparens framgår dock, det nuvarande vindskyddet vid Järna är under all kritik.
 
Jag vill passa på att framföra att jag för utom vindskyddet i Järna är jag mycket nöjd med det som jag upplevt hitills på de etapper jag vandrat av Sörmlandsleden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Chris.P.Beikon Tältplatser längs våra leder Vandringsleder 23
tezooo Tälta längs vattendrag nära Stockholm Vandringsleder 1
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
welinder76 Boende längs Roslagsleden Vandringsleder 0
sanoj89 Vatten längs högakustenleden? Vandringsleder 3
Fjorr Vandring/övernattning längs med 45an Vandringsleder 1
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
Zachie Tips längs Bruksleden och i Malingsbo Vandringsleder 11
greenjuice Stugtur längs låglandsleder i södra Sverige Vandringsleder 4
C_Johansson Bilstölder längs Bohusleden Vandringsleder 1
karinfg Tältplatser längs Sörmlandsleden Vandringsleder 4
baffinguarapo Vandring längs havet? Vandringsleder 6
Still Alive Övernattningsmöjligheter längs med Upplandsleden? Vandringsleder 1
såg vandra längs råneälv Vandringsleder 4
jiemm Vindskydd längs skåneleden Vandringsleder 7
Perc Tips på ved längs leder i s. Bohuslän? Vandringsleder 4
Farbror Vandring längs Öre älv Vandringsleder 1
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
LoaferTherapy Sörmlandsleden nybörjare Vandringsleder 6
Ut i skogen Sörmlandsleden - övernattning kring Tullgarn? Vandringsleder 8
starmac Tältplats runt Södertälje (Sörmlandsleden) Vandringsleder 11
Ldf Sörmlandsleden med barn, en etapp i taget.. Vandringsleder 8
Carro16 Sörmlandsleden från Gnesta till Malmköping Vandringsleder 2
Kogoyo Sörmlandsleden från Eskilstuna eller andra startpunkter Vandringsleder 17
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
fekki Sörmlandsleden just nu Vandringsleder 6
Ändreas Sörmlandsleden nu i helgen Vandringsleder 20
xtrem Sörmlandsleden? Vandringsleder 1
iknor Sällskap på Sörmlandsleden? Vandringsleder 0
Gunnar81 Mycket vildmarkskänsla på Sörmlandsleden (etapp 11-15) Vandringsleder 2
fekki Mygg i september på sörmlandsleden Vandringsleder 4
FarmerJoe Sörmlandsleden Handen till Tyresta By Vandringsleder 9
Coachmike Roslagsleden eller Sörmlandsleden i nov? Vandringsleder 4
skallagrimson Sörmlandsleden nära Stockholm Vandringsleder 5
CamillaMelbeus Boende Sörmlandsleden Vandringsleder 3
myrddraal sörmlandsleden vindskydd/raststuga Vandringsleder 6
Miang Newbie på Sörmlandsleden Vandringsleder 6
spix sörmlandsleden Vandringsleder 1
Gunnar81 Fin etapp på Sörmlandsleden: Etapp 6 mellan Paradiset och Lida Vandringsleder 1
UnderEnTarp Sörmlandsleden, etapp 15 till 24! Vandringsleder 15
freddeu Bästa helgetapperna på Sörmlandsleden Vandringsleder 6
ljungman Sörmlandsleden 1-5/8 Vandringsleder 5
Christoffer Hedman Sörmlandsleden sträcka 60-56 Vandringsleder 5
GuteS Vandringsguide Sörmlandsleden Vandringsleder 3
helmutlotti Sörmlandsleden: Semikollektivt max 20km Vandringsleder 5
V. Väderhatt Två bitar av Sörmlandsleden mot Nynäs: Är dom vackra att gå? Vilken är roligast? Vandringsleder 2
UnderEnTarp Sörmlandsleden ett par dagar i juni! Vandringsleder 6
kenny_lex Alternativa vid Sörmlandsleden? Vandringsleder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.