Snygg digital utetermometer?

Att jag inte tänkte på det!

Ladda ner en widget som visar temperaturen för där du bor och vips har du en funktionell, minimalistiskt och snygg termometer!

Nu skäms jag faktist för mitt konventionella tänkande. Självklart finns ju temperaturen på webben!
Hittade dessutom en mätpunkt bara några hundra meter hemifrån på www.temperatur.nu efter nån halvminuts googlande.

Lyckligtvis stämmer den med min Ikeatermometer som ju trots allt är enklare att läsa av.
 
Senast ändrad:
Oj då!
Här har vi ett tydligt exempel på vad man kan missa om man inte varit inloggad på hela dagen.
Här har diskussionen flygit mellan IKEA till Amish och allt därimellan. Nästan två ytterligheter :)
Och detta i tråden "Snygg digital utetermometer".
Detta visar ju egentligen bara, för oss utsidan-nördar, att ingen tråd inte är värd att ögna igenom. Jag som kände att jag ägnade utsidan tillräckligt med tid. Inte konstigt att jag anser att jag inte har tid att spela dataspel :)

Går det att få in utsidan på mobilen så man inte missar en sådan här diskussion i fortsättningen?

//Peter (som inte ställer frågan till ni som tillhör Amish därute ;))
 
(För övrigt så känns det här som en sann forumdiskussion!)

absolut. trevlig dessutom


Hihi, det är en paradox av rang; att ha en bestämd uppfattning om hur saker ska se ut - just för att de inte ska se ut på ett visst sätt av utseendeskäl.

Avslutningsvis kan man ju ifrågasätta om det verkligen är funktionalistiskt att se till formgivningen av t ex en termometer. Att helt bortse från formgivningen, och istället se om produkten tillmötesgår de funktionella krav man har på den vore ju det mest funktionsinriktade - men egentligen inte funktionalistiskt. Vill man däremot att det ska SYNAS att formgivningen inte innehåller prydnadselement utan är styrd av funktion och ergonomi, så är det väl funktionalism - och en trend/stil.


nja, jag menade nog snarare att man inte skulle ägna utseendet något engagemang och därigenom blev det "vackert". det tilltalande ligger alltså i den lite råa, obearbetade, funktionella looken. jag färedrar i alla fall den framför det konstlade, vilket i princip, tyvärr, ofta är det enda alternativet.


Att anse sig stå över trender och moden är en farlig sak. Det tror jag innebär en risk för att man är särskilt omedveten om hur man påverkas av just trender.
Ungefär som att den sämste förhandlaren är den som är övertygad om att han är en bra förhandlare.
Om jag möter en sådan förhandlare är det förstås bra om han fortfarande är övertygad om sin förträfflighet efter att vi träffat vår överenskommelse. Det skulle jag se som en lyckad insats från min sida, men jag är ju inte säker på att jag kan lyckas med det... ;)


Vidare, bland paradoxerna, så är det förstås ett sätt att vara oberoende av trender och stilar att blanda dem i sitt hem - kanske med utgångspunkt från hur man råkat ärva, eller hur man valt varje möbel efter dess specifika företräden. Problemet är ju bara att det också är trend eller stil - att medvetet bland med gammalt och nytt eller mellan kulturer. Cross-over eller nåt, kanske det kallas.


jag får en känsla av att du är hyfsat insatt i, och intresserad av, trender och design. jag misstänker att vi närmar oss ämnet från två olika horisonter och därigenom framstår som mer oense än vi kanske egentligen är.

mitt intresse, eller ointresse, tar istället avstamp i säljeriet och marknadsföringens bedrövelser. jag har egentligen inget emot design eller vacker utformning, men även den ska i så fall vara "äkta" och kännas gedigen.

jag tycker det mesta urholkas av att producentera inte lyckas dölja ett allt för girigt sneglande på säljfrämjande åtgärder.

en produkt som är framtagen med ett uppriktigt fokus på funktion och design lever ofta på sin egen inneboende utstrålning, när däremot presentationen, av varan, sätts i centrum och får ett lite för stort genomslag smittar det ner hela skapelsen. ungefär som vilken ljugarjöns som helst, så blir den oatraktiv.
 
Käre Petimeter,
du ska inte vara onödigt självkritisk, när du nu verkar ha insett livets mening med både subjekt och predikat. Den som kommit dithän, ska inte tveka att hjälpa andra i deras svårigheter!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.