Snygg digital utetermometer?

Haha, det tog lite bra det där tydligen. Väntade mig knappt mothugg på mitt förklenande av minimalismen.

det var inget mothugg, snarare i så fall ett utslag av mina attitydproblem


Apropå trender och god smak så är det väl då verkligen så att det är en rent subjektiv smakfråga vad man tycker om, och det finns därmed ingen anledning att nedvärdera någon "smaklös" stil heller.

bara de är "rätt" och i rätt sammanhang. Vad är rätt är, vet jag ju förstås bäst.

ja fast min poäng var nog att jag för egen del gärna ser att man helt skalar bort det där med trender, stilar och smak. jag tycker det vackra ligger i det kompromisslösa, att man lagt alla resurser på ergonomi, kvalite, användbarhet osv. att detta sedan råkar sammanfalla med att under vissa perioder också vara en trend, ser jag mest som en belastning, efter som jag ogärna vill misstas för att ingå i den grupp av människor som likt vindflöjlar dansar efter producenternas dagordning och andra så kallade gurus tyckande och tänkande.
 
Beträffande minimalism, så må van der Rohe ha sagt sitt Less is more, men jag förknippar honom snarare med modernismen i ett lite bredare sammanhang.

Jag ser senaste sekelskiftets minimalism som en ren tangent till tidigare modernism. Skillnaden mellan till exempel Le Corbusier och Claesson/Koivisto/Rune är ju för den vanliga användaren mest en fråga om år. Men det är klart att man aldrig kan ha passerad tid ogjord, det gäller ju varje gång någon tar upp en gammal idé.

Men min poäng är att modernismen och dess släktingar har funkat alldeles utmärkt i snart 100 år, oavsett andra trender.

I övrigt håller jag med Flanell.
Lite elakt kan jag säga att trender är till för folk som inte själva kan bestämma vad de gillar. De behöver någon som säger att det nu är haremsbyxor som är snyggt, och sen om fem år säger att haremsbyxor är det mest pinsamma man kan ha på sig. Det är också en typ av trygghet, antar jag.
 
ja fast min poäng var nog att jag för egen del gärna ser att man helt skalar bort det där med trender, stilar och smak. jag tycker det vackra ligger i det kompromisslösa, att man lagt alla resurser på ergonomi, kvalite, användbarhet osv. att detta sedan råkar sammanfalla med att under vissa perioder också vara en trend, ser jag mest som en belastning, efter som jag ogärna vill misstas för att ingå i den grupp av människor som likt vindflöjlar dansar efter producenternas dagordning och andra så kallade gurus tyckande och tänkande.

Hihi, det är en paradox av rang; att ha en bestämd uppfattning om hur saker ska se ut - just för att de inte ska se ut på ett visst sätt av utseendeskäl.

Att anse sig stå över trender och moden är en farlig sak. Det tror jag innebär en risk för att man är särskilt omedveten om hur man påverkas av just trender.
Ungefär som att den sämste förhandlaren är den som är övertygad om att han är en bra förhandlare.
Om jag möter en sådan förhandlare är det förstås bra om han fortfarande är övertygad om sin förträfflighet efter att vi träffat vår överenskommelse. Det skulle jag se som en lyckad insats från min sida, men jag är ju inte säker på att jag kan lyckas med det... ;)

Vidare, bland paradoxerna, så är det förstås ett sätt att vara oberoende av trender och stilar att blanda dem i sitt hem - kanske med utgångspunkt från hur man råkat ärva, eller hur man valt varje möbel efter dess specifika företräden. Problemet är ju bara att det också är trend eller stil - att medvetet bland med gammalt och nytt eller mellan kulturer. Cross-over eller nåt, kanske det kallas.

Avslutningsvis kan man ju ifrågasätta om det verkligen är funktionalistiskt att se till formgivningen av t ex en termometer. Att helt bortse från formgivningen, och istället se om produkten tillmötesgår de funktionella krav man har på den vore ju det mest funktionsinriktade - men egentligen inte funktionalistiskt. Vill man däremot att det ska SYNAS att formgivningen inte innehåller prydnadselement utan är styrd av funktion och ergonomi, så är det väl funktionalism - och en trend/stil.

(För övrigt så känns det här som en sann forumdiskussion!)

Och då vill jag bara påpeka att barocken är en ooootroligt bra stil, den har ju fungerat i århundraden - för jag har en massa outdoorsprylar som diodpannlampor och bensinkök i ett skåp från 1680. Känns mycket ändamålsenligt. Mdernismen är nog bara en fluga.
 
Modernism och minimalism är bra grejer, men det är ju MÄSSING som gäller. Skit i funktion, hög densitet och glansen är alltid överordnat allt annat.
 
Jag vill bara inflika att även "ren" estetik (om man med det förenklat menar "se snygg ut") naturligtvis är en funktion. Och även utseendet i sig rymmer ju fler funktioner än bara estetik. Produktsemantik, varumärkeskommunikation och en massa annat.

Man kan inte bortse från formgivningen, eftersom en produkt utan formgivning inte existerar.
 
Funktionalism a´la sent 1800-tal:
Järn är starkt, mässing rostar inte och Gud är god.

Amen!

Jag ser mig som friluftsrörelsens motsvarighet till amish, med den lilla parentesen att jag tyvärr inte är kristen.

Ha! Där fick peter1959 nåt att måla, en amish med en haglöfs alaska och mässingskök och dito termometer. Anorak och skägg, samt hängslen och hatt.
 
Amen!

Jag ser mig som friluftsrörelsens motsvarighet till amish,

Det har alltid förbryllat mig att såna där rörelser som är "utvecklingsfientliga" låser allt vid ca 1850. Som om allting hade stått still fram till dess...
Vore det inte klokare att låsa tiden vid den period som människan befann sig längst i? Innan vi bev bofasta och det vederstyggligt syndiga jordbruket pådyvlades folket.

(Det finns i och för sig andra som vill frysa tiden till en idealbild av när de själva gick i småskolan. Såna människor brukar kallas högerextremister och språkpoliser.)
 
Det har alltid förbryllat mig att såna där rörelser som är "utvecklingsfientliga" låser allt vid ca 1850. Som om allting hade stått still fram till dess...
Vore det inte klokare att låsa tiden vid den period som människan befann sig längst i? Innan vi bev bofasta och det vederstyggligt syndiga jordbruket pådyvlades folket.

(Det finns i och för sig andra som vill frysa tiden till en idealbild av när de själva gick i småskolan. Såna människor brukar kallas högerextremister och språkpoliser.)

Nu är ju inte amish strikt utvecklingsfientliga, det handlar ju om att samarbetet mellan människor är viktigare än effektivitet. Men det är en helt annan femma, nu var det ju inte amish specifikt som du hade svårt för (eller?).

Sen vet jag inte hur klokhet skulle spela någon roll för vilken tidsperiod man vill stanna i. Men själv är jag väldigt självironisk när jag pratar om stofilfriluftsliv och tungpackning. Skulle man vara helt seriös blir det ju nån form av lajv, och det vill åtminstone inte jag stödja, det vet man ju hur det går med det, självmord och goth liksom, usch och fy!

Oj vad långt OT det blev nu.
 
Skulle man vara helt seriös blir det ju nån form av lajv, och det vill åtminstone inte jag stödja, det vet man ju hur det går med det, självmord och goth liksom, usch och fy!

Precis! Sånt borde ju rent av förbjudas. Utan lajv, dataspel, VHS-bandspelare och serietidningar skulle vi förmodligen slippa både självmördare och skolmassakrerare. Och goter såklart.

I och för sig ska jag ge goterna poäng som åtminstone har valt att stanna klockan i 1400-talet. Eller hur det var.

(Visst har vi spårat ut, men eftersom jag anser att jag både ställt frågan om snygg termometer och besvarat den så är det helt ok för mig :) )
 
Senast ändrad:
Tar tillbaka diskussion till ursprungsfrågan, dårå. En snygg termometer. Här är den
product-24in.jpg

Enkel, snygg design. Ladda ner en widget som visar temperaturen för där du bor och vips har du en funktionell, minimalistiskt och snygg termometer! Och dyr...
 
Precis! Sånt borde ju rent av förbjudas. Utan lajv, dataspel, VHS-bandspelare och serietidningar skulle vi förmodligen slippa både självmördare och skolmassakrerare. Och goter såklart.

I och för sig ska jag ge goterna poäng som åtminstone har valt att stanna klockan i 1400-talet. Eller hur det var.

Problemet med gotherna (eller gåffarna som de kallar sig) är att de inte riktigt respekterar de riktiga goterna, alltså den germanska stammen som härstammar från folkvandringstiden. Skulle de dra på sig skinnpaltorna á la 300-400 tal skulle jag faktiskt respektera dem. Fast förmodligen skulle vi få otäcka drabbningar mellan visigoter och ostrogoter.

Om vi istället betraktar gåffarna som de väljer att se ut istället får vi en totalt icke-minimalistisk förvirrad juvenil stil. Tyvärr har ju gåff-stilen flytit ihop med den lite mer färgglada stilen emo, vilken gör allting än mer förvirrande. Är du en deppig jävel och klär dig i svart, nitar och konstiga fladdriga byxor är du förmodligen, men inte garanterat, gåff. Chanserna ökar om du gillar vampyrer och sånt fjolligt Har du lite mer färger och garn i håret kan du kanske vara emo. Väldigt förvirrande. Bägge grupperingarna utövar i viss mån självstympning av någon för mig outgrundlig anledning. Förmodligen gillar ingen av grupperna mässing heller, och det kanske är det som är det mest obehagliga!

Mer mässing, kanvas och ramryggsäckar redan i grundskolan. Och förbjud video, viewmaster och rollspel. Så kanske vi kan tvinga tillbaka gåfferiet in i 300-talet där det hör hemma.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.