Snygg digital utetermometer?

Hur snygga är dina strömbrytare?

Något skadad som jag är av branschen som jag jobbar i så har vi faktiskt ganska snygga, eller rättare sagt, osynliga termometerar.

Tanken är att man tillsammans med strömbrytaren på väggen sätter in termometern i samma ram.
http://www.schneider-electric.se/ka...derlist&FUNC=detail&ProdID=10694&BrandID=838#

Snyggt? Tja... Men en ganska smart idé.

Själv har jag en liknande produkt i mitt kök, kombinerat vägguttag och äggklocka.
 
Sådär!

Jag har hittat min termometer! På Ikea av alla ställen.

Precis så enkel som en termometer ska vara. Finns i svart eller vit. Storleken är ca 7 x 5 cm - det är alltså ingen jäkla 40-tumsteve som vissa "klimatstationer".
Förvåna heter den och kostar 199 kr.
Återkommer med kvalitetsrapport om den skulle krångla. Ikea är ju kanske inte världens bästa ställe att köpa elektronik på.

term_3.jpg

Foto: www.jonasforsman.se (designerns egen webbplats)
 
Senast ändrad:
förvånande faktiskt att det ska vara så svårt att hitta "o-designade" produkter. ofta blir det betydligt snyggare och mer tilltalande helhetsintryck om tillverkaren bara tar hänsyn till funktionen.

i alla fall när det gäller no-name pryttlar som levereras till claeso, biltema, jula mfl.

det där överdesignade junket ger ungefär samma känsla som 80-talets adidas-look a like, med fyra ränder. bättre då att skippa ränderna helt.



det var faktiskt en snygg ikea-termometer.


någon som vet var man hittar en inte allt för i ögonfallande för bilmontage (12v) med samma funktioner?
 
Ähh... Minimalism är ju sååååå 90-tal.

Ja, det var väl i Kryzz med Arne Hegerfors och Björn Skifs 1994 som Mies van der Rohe populariserade designbegreppet "Less is more"
;)

Min Ikeatermometer funkar för övrigt hyfsat, med några små gnällområden. Det är till exempel lite dålig kontrast i skärmen. Det har hänt att den har tappat kontakten med sensorn på balkongen, och jag litar inte på att den visar bättre än +-2 grader rätt. Jag hade gärna sett att de struntade att ange en decimal - finns det verkligen någon som tror att en digitaltermometer av det här slaget kan ange temperaturen korrekt ner till en decimal? Pfft.

Det blir renare, snyggare och mer korrekt om bara heltal visas.
 
Ähh... Minimalism är ju sååååå 90-tal.


Tidigt 90-tal, rent av.


jag tillhör dom som själv, på egen hand, kan avgöra vad jag tycker om och inte tycker om, jag behöver inte hålla någon viss trend i handen för att må bra, så för min del får det gärna vara 20-tal om det vill det.

förresten, att funktionen styr utformningen är ju ursprungligen inte direkt någon trend, det är ju hela skälet till att föremålet sett dagens ljus.

klarar man inte av att göra vackra och tilltalande saker, föredrar jag att man backar tillbaka till den ursprungsnivån och istället lägger krutet på att göra ett användavänligt förmål.


sen, om man nu ska ägna sig åt någon form av trend-spaning, tycker jag inte direkt att det känns så 2009 heller, att skriva ELECTRONIC XXL BIG STAR och trycka ditt cromeade hårdplastlister, på tre-kvart, lite här och var.
 
Senast ändrad:
!

Alla vet ju att en analog termometer med kvicksilver, helst tillverkad i mässing och ädelträ från regnskogarna är det snyggaste. Och tidlösaste.

Vad är kromade plastlister mot solid mässing?
 
Alla vet ju att en analog termometer med kvicksilver, helst tillverkad i mässing och ädelträ från regnskogarna är det snyggaste. Och tidlösaste.

Vad är kromade plastlister mot solid mässing?


tänker du på miljön så vill jag nog hävda att det är just trenderna, framdrivna av en skenande och ibland hänsynslös marknadsekonomi, som är det större problemet.

nu behöver väl inte en termometer nödvädigtvis vara gjord av regnskog men även om så är fallet inbillar jag mig att såväl jorklot som regnskog föredrar att ta hand om en sådan, istället för 25st 19:90 bling-bling termoterar.

rejäla, gedigna prylar där fokus ligger på funktion och genuin kvalité har ofta en betydligt större möjlighet att överleva och över tiden bli det mest ekonomiska alternativet, ur de flesta perspektiv.

och tröttnar man själv, finns det ofta en andra handsmarknad som villigt fångar upp bra saker.

bling-blinget och dess kortlivade design har så låg halveringstid att det ofta ligger i drivor nere i soprummet, bara efter något år.

tyvärr upplever jag att trenden är inne i en neråtgående spiral, där många av de gamla seriösa varumärkena /företagen börjat snegla på kina junket, istället för tvärtom, som jag önskat.
 
Haha, det tog lite bra det där tydligen. Väntade mig knappt mothugg på mitt förklenande av minimalismen.

Apropå trender och god smak så är det väl då verkligen så att det är en rent subjektiv smakfråga vad man tycker om, och det finns därmed ingen anledning att nedvärdera någon "smaklös" stil heller.

Beträffande minimalism, så må van der Rohe ha sagt sitt Less is more, men jag förknippar honom snarare med modernismen i ett lite bredare sammanhang.

Mitt inlägg var förstås inte det minsta seriöst, men vad jag passade på att reflektera över var nog snarast den rätt breda (nästan folkliga!) trend med snobbiga minimalistiska kök och inredningar som grasserade under 90-talet. Har dock länge gillat van der Rohe och modernism, även när 70-talets modernistiska lilla våg senare smutskastades . Attt modernism och minimalism i funktionalismens skepnad är tillbaka är ju uppenbart och när det gäller trender så är det väl ett ständigt kretslopp. Sen är jag så opålitlig att jag även gillar andra stilar, bara de är "rätt" och i rätt sammanhang. Vad är rätt är, vet jag ju förstås bäst.

Modernismen är ju f ö snart antik! :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.