Utetermometer

Jag tänker skaffa mig en liten utomhustermometer som jag kan ha med sig på skidturer, vandringar och andra utflykter. Den bör funka sommar och vinter och klara även norrlandsväder. (Många termometrar jag sett går bara ner till -20 grader). Termometern bör vara liten och lätt och inte alltför ömtålig samt det vore bra om man kan hänga den på utsidan av ryggsäcken.

Nu är min fråga: Är det någon som känner till om det finns någon sådan termometer att köpa?
 
Hej!

En billig och enkel lösning på temometer frågan är att köpa sig en kylskåps/frys temometer. Oftast i tålig plast och klarar oftast ner under - 30. Väldigt billiga också. Bara sätta på ett snöre så kan du ha den utan på ryggsäcken lätt.

//Jimmy
 
Köp en billig, för sönder går den säkert...

Kanske en digital håller bättre? Då kan du ha displayen tillgänglig framför dig och givaren på baksidan av ryggsäcke där kroppsvärmen antagligen är försumbar.
 
Val av termometer

Jag skulle rekomendera termonmetern som clas ohlson säljer, den kallas resetermometer. Jag äger numera en sådan och historien bakom mitt val av termometer är som följer:

Intresserad av polarforskning och friluftsliv så passade jag på att besöka polarmuseét utanför Christchurch när jag var där för några år sedan. Där i en monter låg en termometer i en aluminiumhylsa som tydligen använts under expeditionerna. En sådan hade ju varit erfekt för mina ändamål, en skala som sträcker sig nog långt åt båda håll och en aluminiumhylsa som medger att termometern kan packas utan någon större försiktighet. Tyvärr brukar bra prylar som man ser på museér vara tagna ur produktion för minst 70 år sedan så jag hyste ingen större förhoppning om att hitta en sådan. Döm om min förvåning när jag ett halvår senare under en shoppingrunda på CO hittar en termometer som är identisk med den jag såg på museét. Jag slog till direkt och termometern har sedan dess varit en trogen följeslagare under resor allt i från kebnekaises vinterfjäll till kameruns hetta.

Nu verkar det som om de rear ut den för 19 spänn så slå till innan det är försent, det tänker jag göra (eftersom min tjej knyckte med sig termometern till panama under hösten och envisas med att inte komma hem än på ett tag).

saxat fr clas ohlsons hemsida: "Resetermometer, i aluminiumhylsa. Längd 15 cm, med clips. Graderad -40 till +50°C."

Lycka till med valet Uffe
 
Re: Val av termometer

ÄventyrsUffe; sa:
Jag skulle rekomendera termonmetern som clas ohlson säljer, den kallas resetermometer. Jag äger numera en sådan och historien bakom mitt val av termometer är som följer:


Heja heja Clas O du är bra !!
Den du nämner kan du väl även mäta badtemp på vilket man måste för att kunna skryta när man är hemma och inte bara berätta i cm hur kallt det var.
 
Mezzner; sa:
Köp en billig, för sönder går den säkert...

Kanske en digital håller bättre? Då kan du ha displayen tillgänglig framför dig och givaren på baksidan av ryggsäcke där kroppsvärmen antagligen är försumbar.
Förra vintern hade vi med oss en digital termometer. Hängde den på insidan av en tältkåta, med givaren för utetemperaturen upp genom ventilmössan på kåtan och ner till en fästpunkt bara 1 cm från "inomhus"-delen (endast kåtans tyg skilde dem åt). Intressant att jämföra skillnaden inne-ute temperaturen både när man eldar och när innetemperaturen bara påverkats av kroppsvärme och ljus. Den fungerade ner till -16,6 grader celcius, därefter slocknade displayen. Så varje morgon när man vaknade var displayen svart, när man började elda piggnade displayen till. Jag återgår till en enkel robust frystermometer.

Apropå digital termometer. Vad finns att säga om t.ex Silvas digitala termometer, den som finns i apparaten för mätning av höjd, vind, lufttryck; fungerar den i kyla?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin Fjäderlätt Snygg digital utetermometer? Utrustning allmänt 51

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.