SNABB kajak till hurtbulle

Triggad av eldiga trådar om snabba kajaker och efter SKM mm. så tänkte jag ev skaffa en beg motions eller tävlingskajak.

Har sett nån VKV 102 och Jaguar till salu och tar gärna emot lite kommentarer om tänkbara modeller.

Kajaken ska inte kosta skjortan och tävlingsmitioner i egentlig bemärkelse saknas. Möjligen har jag hyfsad balans - eller vågar i alla fall ta risken att köpa en lite vinglig låda.

Min kropp är 191 cm och väger 85 men jobbar på att ligga runt 80 istället (eftersom jag klättrar också..).

Tjata nu inte om en massa töntiga kajaker med lastluckor :)



[Ändrat av Mezzner 2004-09-03 kl 13:29]
 
BRA FRÅGA!

Mezzner; sa:
Triggad av eldiga trådar om snabba kajaker och efter SKM mm. så tänkte jag ev skaffa en beg motions eller tävlingskajak.
Kan INTE låta bli: Har du provat XP'n?? ;-)

Sorry, bra trådfråga. Jag kommer läsa intensivt. Låt oss veta mer om tillgängliga, bra, snabba, begagnade motionskajaker (för min del tittar jag på kajaker som funkar i havet, vid fint väder, som pallar svallet från Styrsöbåtarna).

Nu blir jag lung och fin igen; inte skriva, bara läsa!
Patric
 
Som du vet har jag ju redan en töntkajak som jag är nöjd med; därför kan jag tänka mig en tuff, opraktisk.

(när jag fått några tips, så kan jag ju alltid dissa dem utifrån att de inte har fikalucka...)
 
Ehh, jag tror att steget från XP till Jaguar är för stort för att du skall tycka att det är roligt. Kan du lämna bryggan får du vara glad. Steget från havskajak till Tracer eller VKV101 brukar de flesta klara trots att de kan bli några ofrivilliga bad.

Jag har testat några kanoter som du kan läsa om <a href="http://arnstrom.org/provpaddlat.htm"> här..</a>
 
Erik,
Jag har kört lite Tracer på sjön (hos NPK). Men en sådan skuta kan knappast vara att rekommendera i havsmiljö med svall och dyligt? Även om man mår bra i en Tracer på plattvatten så måste det ju betyda att man vill ha något "mycket" stabilare i finväder med risk för svall? Hur tänker du kring en sådan fråga?
 
Vi pratar motionskajaker för motionärer, dvs. inte de som paddlar ikapp med simmande ankor eller de som paddlar ikapp med vaxholmsbåtar.

Innerskärgård=turkajak, typ Nelo Razor, Stuer Spica

Havsmiljö=surfskida. Fenn Mako XT är stadig i vågor, men går som tåget. Klart att det finns några roliga havskajaker, men de är bara en bråkdel så roliga som en surfskida. Trillar man ur är det bara att hoppa upp i den igen och fortsätta. Kanoten kan inte vattenfyllas.
 
Jag testade en Jaguar i somras och den var sjukt rank, det är inte ens lönt att tala om den i termer av stabilitet för det finns ingen.Jag har en motionskajak som är betydligt mycket rankare än min VKV Offshore, men det här var något helt annat.
Det blev bad vid alla försök m a o, men intensiv träning under en sommar skulle nog funka för slätvatten utan vågor tror jag.

Stefan
 
Jag hade redan kollat din sida Erik, men hittade inget om just 102:an.
Jaguaren hade jag läst om, och eftersom jag dels är ovan men framför allt tänker mig att paddla i vackert väder men ändå på Mälaren där det alltid finns nån båt som passerar så krävs ju viss stbilitet...

Min tanke är ju förstås att jag har badbyxor på mig till en början, och för ren vinterpaddling tycker jag faktiskt att t ex XP:n ger den marginal som jag önskar, fast det är ju mer en attitydfråga.
[Ändrat av Mezzner 2004-09-03 kl 15:33]
 
BKK har en Fenn Mako XT som du kan få testa, annars är det Paddelkraft som säljer surfskidor i Sverige. Aktiv fritid i Norge säljer bl.a. Futura II som är likvärdig med Mako XT.

102:an är likvärdig med en 100:a men är tillverkad i plast.
 
;)
En värsting till SKM 2005:

- Racingsits
- Överlägsen våt yta
- Stabil på Baggensfjärden
- Marshmallowpaddel

Först till kvarn.....

131197_ggl_s.jpg
 
Problemet med en Jaguar är inte att den är för rank utan att materialet är nästintill värdelöst. Mjukt och nästan sladdrigt. Dessutom kan komforten under längre pass disskuteras. Men det är absolut ingen dålig kajak, speciellt inte med tanke på vad den kan kosta. På rak arm kan jag rekomendera en Struer Razor, lite mer stabil och styvare i skrovet, sittkomfort som i jaguaren. När du nu skaffat dig bättre balans (efter ca en sommar) kan du ju alltid byta upp dig till en Hawk, Eagle eller Cleaver X. Eller varför inte slå på stort och köpa en sprillans ny Vanquish http://www.mar-kayaks.pt/ :) F.ö. är VKV 101 en bra kajak men dock inte så snabb.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Siven snabb och lätt kajak med stor lucka fram? Paddling allmänt 8
jp Snabb kajak med lårstöd för roll? Paddling allmänt 11
T-man Hjälp med snabb motions/gammal tävlings kajak. Paddling allmänt 2
marwah Snabb hjälp om Rockpool Menai 18 Paddling allmänt 10
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Stuvarn Snabb hjälp (israpport) Paddling allmänt 1
Paddla.se Snabb havs-/motionskajak för tjejer? Paddling allmänt 14
Pumpagubben Välja en snabb motionskajak/stabil racer Paddling allmänt 15
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
AnnikaB Snabb kanadensare (Martre?) Paddling allmänt 3
Magnus_74 Snabb K2.a Paddling allmänt 2
Lackan Snabb kanadensare Paddling allmänt 2
ha-man Snabb plastkajak? Paddling allmänt 10
LisaJ Snabb fråga om vikt! Paddling allmänt 2
Joakim Ambrosson K2 - snabb, sjövärdig och packvärdig Paddling allmänt 0
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
erikmtb Arctic Voyager, eller annan snabb havskajak Paddling allmänt 1
rannug Snabb motionskajak med skott och släproder? Paddling allmänt 5
bieurn Snabb motionskajak? Paddling allmänt 4
Siven Fw2000 hur snabb är den ? Paddling allmänt 2
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.