Snabb plastkajak?

Jag funderar på att köpa en ny lättdriven och snabb plastkajak lämplig för en erfaren paddlare.

Äger idag en KajakSport Marlin Activ (ute på annons), och letar efter något som är i samma klass paddlingsmässigt. Men i plast istället för glasfiber. Kajaken behöver inte ha samma packmöjligheter för långa expeditioner som en Marlin, men ska klara typ 4-5 dagar med tält och god mat. Äger sedan tidigare även en Hasle Explorer i plast. Den är väl mer stabil än snabb...

Är det någon som har personlig erfarenhet av t.ex. Point65 Crunch Rocket, eller Prijon Barracuda? Hur fungerar de med full last under en långhelg?

Någon som har erfarenhet av en annan lämplig modell?

Tacksam om jag får info som bygger på personlig erfarenhet av en viss kajakmodell, generella tips om kajaker i allmänhet behövs inte :)
 
Prijon Baracuda

Tjena.

Med en Prijon Baracuda rastar du de flesta kompositkajaker samtidigt som den är stabil och tar en hel del last. Jag har provpaddlat den själv och den är snabb.

Klipp från http://www.kajaktiv.se

Den snabbaste kajaken i HTP-plast som hittills tillverkats. Barracudan passar till er som paddlat ett tag och vill ha en lite sportigare kajak. Den är mer instabil än t.ex. Seayak men betydligt snabbare.

Stiffe
 
Tack för tipset, den ser fin ut!

Men jag glömde säga att jag är en roder-människa som vill lägga packning där skeddan sticker upp :)

Stopp! Starta en ny tråd om du vill diskutera skeddans och rodrets för och nackdelar :)
 
Jag lyfter denna tråd lite... Jag ser här att Baracudan rekomenderas som en snabb plastkajak. Finns det någon som har provpaddlat både Baracudan och Prilite T505 och kan ge en jämnförelse?
 
Crunch Rocket grymt snabb

jag har haft min Crunch Rocket sedan maj 06 och den kan klart betecknas som snabb... Hårt lastad funkar bra och känns då lite tryggare i krabb sjö. Tom är den rätt rank. Men snabbare plastkajak tror jag inte finns. Värd en provtur!
 
...och den kan klart betecknas som snabb... ...snabbare plastkajak tror jag inte finns...
"Klart snabb"
Jag vet ju ingen havskajak under fem meter som jag skulle beteckna som snabb. Inte som snabb som i toppfart i alla fall. Kanske snabb som i relation till insatt arbete - dvs låg "friktion". Snabb som i lättdriven.

Min tro är att hyvsat många personer med lite grundstyrka och lite paddelteknik "sätter" en knappa fem lång kajak relativt tidigt och lätt. Men å andra sidan, en havskajak köper man kanske inte för att vara "snabb"... Utan hellre för att vara lättdriven (för ett valt hastighetsspann).

För andra gången idag: För tänket kring "snabbare" kajaker; kolla gärna Erik Arnströms site. Han anhandlar även "snabba havskajaker" där. På ett bra sätt.
 
Tackar för tipset om Crunch Rocket, den skall helt klart provpaddlas!

Vad det gäller havs kajak och snabb... Havskajaker må vara byggda för att vara lättdrivna i promenadtempo, men om en kajak har högre max hastighet än en annan så borde det enligt mig betyda att den har mindre motstånd... och har den mindre motstånd så borde den vara mer lättdriven även i de lägre hastigheterna?
 
Havskajaker må vara byggda för att vara lättdrivna i promenadtempo, men om en kajak har högre max hastighet än en annan så borde det enligt mig betyda att den har mindre motstånd... och har den mindre motstånd så borde den vara mer lättdriven även i de lägre hastigheterna?

Tvärtom min gode herre. Tvärtom. Jag är både flummig och grov nedan, men hyfsat korrekt. Jo fan undantagsresonemang finns, som baseras bland annat på att du har mindre stabil kajak. Öven ytterligare undantag finns med hänsyn till lämpliga eller olämpliga skrovformer (beaktat för toppfart respektive drivkraft i valt hasitghetsspann).

Korta kajaker är lättdrivna i lämpliga, läs låga, hastigheter. Ety de har ofta liten "våt yta" - liten friktion. Men de kan inte nå höga toppfarter. De "sätter sig" och drar svall...

Långa kajaker har lång vattenlinje längd som medger högre topphastigheter. Men längden genererar längre eller mer våt yta - större friktion. Så i "onödigt" låga hastigheter så har man ingen glädje av en lång kajak (med potential för toppfart - den är tyngre att driva tfa större friktion.)

Jag kommer inte in på länken nedan just nu (jobbrelaterat hinder tror jag). Men som jag minns det kan man leka med hastighetspann och skrov/vattenlinjelängder i denna. Och få ut listningar på "drivkraften": http://www.unold.dk/paddling/articles/kayakvelocity.html
 
Valley Rapier 19

Valley Rapier 19 lages i PE (Polyetylene), og kommer nok til å bli den raskeste plastbåten på markedet. Så vidt jeg vet er Valley ferdig med de første kajakkene nå, det er i hvert fall bilde av kajakken i 2007/2008 katalogen deres. 19 fot lang, 50 cm bred, havracer i plast...

Harald
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marwah Snabb hjälp om Rockpool Menai 18 Paddling allmänt 10
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Stuvarn Snabb hjälp (israpport) Paddling allmänt 1
Paddla.se Snabb havs-/motionskajak för tjejer? Paddling allmänt 14
Siven snabb och lätt kajak med stor lucka fram? Paddling allmänt 8
Pumpagubben Välja en snabb motionskajak/stabil racer Paddling allmänt 15
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
jp Snabb kajak med lårstöd för roll? Paddling allmänt 11
AnnikaB Snabb kanadensare (Martre?) Paddling allmänt 3
Magnus_74 Snabb K2.a Paddling allmänt 2
Lackan Snabb kanadensare Paddling allmänt 2
LisaJ Snabb fråga om vikt! Paddling allmänt 2
Joakim Ambrosson K2 - snabb, sjövärdig och packvärdig Paddling allmänt 0
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
T-man Hjälp med snabb motions/gammal tävlings kajak. Paddling allmänt 2
Mezzner SNABB kajak till hurtbulle Paddling allmänt 32
erikmtb Arctic Voyager, eller annan snabb havskajak Paddling allmänt 1
rannug Snabb motionskajak med skott och släproder? Paddling allmänt 5
bieurn Snabb motionskajak? Paddling allmänt 4
Siven Fw2000 hur snabb är den ? Paddling allmänt 2
Skullbone Köpråd Plastkajak Paddling allmänt 10
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
PetNor Laga repor på plastkajak? Paddling allmänt 7
Fileip Montera skädda på plastkajak? Paddling allmänt 0
digge Bulor i botten på plastkajak Paddling allmänt 9
Lundman Polsk plastkajak Paddling allmänt 6
Andreas74 Behandling av plastkajak? Paddling allmänt 8
martolina Hur underhåller jag min plastkajak? Paddling allmänt 9
Lavskägge Vård av plastkajak Paddling allmänt 2
lamini Hur polera upp plastkajak? Paddling allmänt 17
rosetwig Bygge av plastkajak Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.