Slipa yxa utan slip?

Jag hittade en gammal armé-yxa på ett överskottslager för ett tag sedan, enda problemet är att den är lika skarp som en hammare! (Som det förresten finns på andra sidan bladet, tillsammans med en kofot på toppen...) Tycker det är lite onödigt att köpa en slip för att slipa en liten yxa en gång, men kan man använda t.ex. brynje som man annars har till fiskekrokar eller något annat kul?

/e
 
Flatfil!

T.ex. en sån man har till röjsågklingor. Om yxan är "som en hammare" kanske du måste ta en grövre fil först (beror på tålamodet).
Kostar en Selma hos järnhandlarn om du köper utan skaft.
Gno på!

/BAX
 
Akta!

Om du kör med vinkelslip så akta härdningen bara, det är lätt hänt att man trycker på för hårt så att eggen glödgas.
/BAX
 
Re: Flatfil!

BAX; sa:
T.ex. en sån man har till röjsågklingor. Om yxan är "som en hammare" kanske du måste ta en grövre fil först (beror på tålamodet).
Kostar en Selma hos järnhandlarn om du köper utan skaft.
Gno på!
/BAX

Flatfil = "metall-fil"???

Sån-där-kul-sak-i-träslöjden-som-alltid-hade-blått-skaft-medans-träfilarna-hade-röda-skaft???
 
Exactemente!

Men jag tror att dom är "Multi-Purpose" nuförtiden och funkar till både trä och stål.
Men annars har du rätt.
/BAX
 
Sågfil

Om du har mycket (89:) pengar, köp en Bacho sågfil (20-1378) på clasohlson. Du kommer att upptäcka hur dåliga filarna var i slöjden, denna fil är jÄvligt bra. Jag har min till allt från yxor till stålkanter på utförslaggen. Tänk bara på att om yxan (ellerstålkanten) har gått i en sten så finns risk för att metallen vid själva hacket härdats - filen glider bara och biter inte. Du måste då ta det yttersta med ett bryne.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.