Slipa dåliga kanter förstör brynet!?!?

Hade en diskussion slipning av skidors stålkanter och fick från flera håll höra att om man inte gör/gjort det regelbundet måste man lämna in dem på service innan man kan använda egen kantslip. Egen kantslip dög bara till underhåll av professionellt servad kant. Anledningen som angavs var att stålet i kanterna härdas om man kör på sten etc och brynet förstörs av "härdat" stål. Om stålet verkligen härdas av ett ögonblicks närkontakt med en sten måste det väl ändå vara marginellt, eller?

För övrigt får ni gärna kommentera lite kring olika vinklar på kanterna. Gör det någon större skillnad? Vad är standard? I vilka sammanhang vill man ha en annan vinkel?
 
Att stålet skulle härdas i kanterna vid vanlig åkning tycker jag låter som en riktig myt och inget annat än skitsnack. För att martinsit skall bilas behövs ett antal hundra grader. Jag har inte sett någon som åker så fort att skenans friktion mot isen skulle hetta upp skenan till sådana temperaturer. Allt stål sliter givetvis på ett bryne, men...NEJ det tror jag inte ett ögonblick på som lekman.

Någon annan får gärna framlägga bevis på att det ligger sanning bakom påståendet, men i skrivande stund tro åtminståbde jag att det inte finns bevis:)
R
 
Är det inte fil du menar?

Låter som skitsnack i mina öron. Försök du själv med bra kantfil och blir du inte nöjd kan du lämna in för stenslipning.

Thure
 
För övrigt får ni gärna kommentera lite kring olika vinklar på kanterna. Gör det någon större skillnad? Vad är standard? I vilka sammanhang vill man ha en annan vinkel?

Har en sån här http://www.hangloose.se/product_inf...=3182&osCsid=1695da3b34dd662eef8cbcc39a5f0b2a eller en snarlik.

Lite mindre vinkel än 90 grader verkar vara standard numera och med en sån här fil så blir det IMHO ett bra resultat.
Bra skruvstycke eller liknande underlättar också.

Thure
 
Att stålet skulle härdas i kanterna vid vanlig åkning tycker jag låter som en riktig myt och inget annat än skitsnack. För att martinsit skall bilas behövs ett antal hundra grader. Jag har inte sett någon som åker så fort att skenans friktion mot isen skulle hetta upp skenan till sådana temperaturer. Allt stål sliter givetvis på ett bryne, men...NEJ det tror jag inte ett ögonblick på som lekman.

Någon annan får gärna framlägga bevis på att det ligger sanning bakom påståendet, men i skrivande stund tro åtminståbde jag att det inte finns bevis:)
R

Apapap, martensit heter det.. ;) Men i övrigt har du rätt.
 
Inte skitsnack

Japp, du kan förstöra filen om du filar kanterna efter att du kört på en sten. Been there done that. Det blir stenhårda små knaggar på stålkanten som kan försämra kantfilen ganska mycket. Hur som helst kan det bli ganska svårt att fila om du har stora hack. Men, du ska inte behöva lämna in skidorna för det....

Om du har hack efter stenar i stålkanten, slipa ner dessa hack med hjälp av ett bryne innan du kör på med kantfilen. Brynet kan vara vilket skitbryne som helst , billigaste på ClasOhlson kostar 39:- och duger utmärkt. Du behöver inte polera överdrivet, bara ta bort det värsta.

Kantfilar finns i många varianter. TOKOs stora med rattar på tycker jag är skit, filen är för liten och slits fort. Dakine Edge Turner tycker jag funkar utmärkt, den är billig, slipar snabbt, håller bra och tar liten plats. Det går inte att ställa in vinkeln annat än på 88 och 90 grader, men en vanlig dödlig behöver inte fler vinklar. TOKO-filen det tipsas om tidigare i tråden verkar vara av ungefär samma typ med stor fil.

2300-250_EDGETUNERTOOL1.jpg
 
Deformationshårdnande

Då metall deformeras plastiskt stiger halten av dislokationer och det resulterar i en höjning av hårdheten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nosferatu Slipa yxa utan slip? Gör det själv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.