Förvärm fotogenköket utan sprit

Det här kanske inte föranleder så mycket diskussion, men jag tycker det är ett tips värt att läsa.

Problem: Du älskar ditt gamla fotogenkök, men tycker det är bökigt att ta med sprit till förvärmningen.
Lösning: Tillverka en egen förvärmningsstrumpa modell multifuelkök.


Jag har ett härligt Optimus 199 Ranger som är ett så kallat "Triple fuel"-kök från typ 80-talet (?). Det GÅR alltså att köra på sprit, bensin och fotogen, men med samma munstycke så det får väl ses som en nödlösning. På fotogen går det bäst, men då är det för jäkla kuckligt att ha med sig sprit/bensin till föreldning.

På mitt MSR-kök däremot sitter det helt enkelt en strumpa av någon brandtålig väv som fungerar som en veke för fotogen och diesel. En sådan, fast större kan man ganska enkelt tillverka själv av kamintätningslist (Bauhaus, 80kr). Om man lindar den litet klurigt släpper den inget damm omkring sig och den håller gott för värmen. Rekommenderas! Fler kokade rätter på det mysiga gamla köket utlovas.

Bilder:
Hela albumet online (länk)
 
Tja värmevärdet på rödsprit är hälften av Fotogen-Bensin så där åkte den delen av treenigheten.
Bensin i sig är bra till förvärmning utan krusiduller.
Om man kör med förvärmningsbränslehållare av glasfiber eller asbestsnöre är väl mest en smaksak men med bensin i köket behövs den inte alls.
 
Förvärmning med fotogen sotar

vilket framgår av bilderna. Gaskök sotar inte alls och det är kanske anledningen att så få skaffar fotogenkök numera. Men jag är lätt avis på ditt smutta Optimus med alufodral. Skulle gärna ha ett själv.

Thure
 
Jo, förutom Optimus Svea är det det enda klassiska fotogenköket jag har sett där man kan använda locket som kastrull. Det är ju annars mest förbihållet Trangia och sånt. Men Ranger är bra jäkla tungt ändå, med eller utan kastrull tyvärr.

Apropå sot så kan det nog vara bra att blåsa ur kastrullen/locket ordentligt innan man lagar mat, för vad den där brandsäkra flätan än är gjord av så är det nog inte nyttigt att få i magen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nosferatu Slipa yxa utan slip? Gör det själv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.