Reparation av yxa

Jag har en Gränsfors yxa som yxhuvudet sitter löst på. Jag har läst på bl.a. Gränsfors Bruks hemsida. Jag funderar på slå in en träkil i skaftet för att få yxhuvudet att sitta fast igen. Jag har hittat butiker som säljer yxskaft och träkil, men inte någon som säljer enbart träkilar. Jag tycker det känns onödigt att köpa ett helt nytt skaft. Jag mottar också gärna råd för hur jag bäst går tillväga för reparationen. Jag har inte gjort sånt här förut.
 
Är kilen borta? annars finns det metallkilar att köpa löst som man slår i för att låsa.

En träkil kan man lätt tillverka om man har en bordsåg eller bandsåg i något lite hårdare träslag

Min farfar lade yxor med löst huvud i en hink vatten över en natt eller nåt dygn.
 
På BauHaus byggvaruhus finns det förpackningar som innehåller det du behöver, träkil & rund metallkol (svarvad, samma typ som Gränsfors använder), köpte en sådan för 14 dagar sedan. Hade samma problem som du, men nu sitter yxan fast i skaftet, ska faktiskt ut & hugga ned den idag.
 
Vatten.

Tjena. Tillverka egen träkil. Slå i den och använd en avbiten 5" spik som stop släng ner yxan upp o ner i vatten över dagen/natten. Fix färdigt!
 
På BauHaus byggvaruhus finns det förpackningar som innehåller det du behöver, träkil & rund metallkol (svarvad, samma typ som Gränsfors använder), köpte en sådan för 14 dagar sedan. Hade samma problem som du, men nu sitter yxan fast i skaftet, ska faktiskt ut & hugga ned den idag.

Vad skall jag söka på för namn på järnkilen på Bauhaus sida? Jag hittar bara olika Fiskarsyxor, ingenting annat.
 
Du lär inte hitta dem på BauHaus hemsida, de har inte alla grejor som finns i varuhusen, på sin hemsida. På mitt kvitto står det "klyvkil till yxa 3", 49.95. Det är en träkil & 2 metalldito. Finns strax intill yxorna, åtminstone på det BauHaus som jag var inne på. Annars är det som den gode "seaobserver" säger, fråga någon ur personalen, de är faktiskt där för att hjälpa dig som kund. Jag ska inte köpa fler, för jag har bett min kollega prototypteknikern att svarva mig ett smärre antal. En liten förmån man har på jobbet, hmm. undrar om man ska ta upp den i deklarationen om ett par månader ?
 
Glappar det rejält, prata med Gränsfors omskaftning och omslipning kostar inte mycket och yxan blir som ny. Är det bara lite lätt glapp, dränk ögat med linolja.

Kilar kan man lätt tillverka själv, stålkilar ser jag ingen nytta av. Har skaftat om en del yxor och vandlig träkil och skaft som är riktigt torra när de sätts ihop har visat sig vara viktigast.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.