Fråga angående reparation av kajak?

Jag har precis reparerat en spricka i min kajak (En kåre, 30 år gammal, sprickan satt på ovansidan i limmningen). Jag använde glasfiber. Har nu en fråga om processen efter att glasfibern har härdat. Det behöver inte bli vidare snyggt, jag är ute efter funktionalitet.

Hur ska jag gå tillväga?
Behöver glasfibern ett skyddande lager av färg eller gelcoat för att stå emot saltvatten?
Jag vill helst inte strula med gelcoat.
Eller räcker det med att använda vilken vattentålig färg som helst (är ute efter billigast möjliga)?
Kan ni rekomendera någon speciell färg?

Tacksam för svar
 
Jag har precis reparerat en spricka i min kajak ..Behöver glasfibern ett skyddande lager av färg eller gelcoat för att stå emot saltvatten?

Om lagningen är på ovansidan så är nog inte vattnet den största faran, även om polyester inte är riktigt vattentät. Största problemet är nog att den inte gillar UV-ljus särskilt mycket.
Eller räcker det med att använda vilken vattentålig färg som helst (är ute efter billigast möjliga)?
Vad som helst är säkert bättre än ingenting, men eftersom jag har tillgång till båtvårdsprodukter har jag aldrig behövt experimentera med annat.

Kan ni rekomendera någon speciell färg?
International och Hempel gör bra grejer....
 
Jag tackar för det snabba svaret. Jag antar med ditt svar att gelcoat är onödigt och den färg du rekomenderar räcker.

Tack och bock!
 
Jag är grön på detta område och ville helst bara ha något att stryka på utan att behöva blanda.
Har nu ändå köpt gelcoat efter överläggning med en "båtgubbe".
 
Inte mycket mer jobb att göra det bra direkt så valet av gelcoat är perfekt!
Om plastningen är perfekt och det inte sticker ut något av glasfiberändarna någonstans så kan du lugnt bara stryka på ett lager gelcoat. Om det skulle vara så att några fibrer sticker ut någonstans i plastningen får du vara väldigt noggrann att täcka dessa med gelcoat. Fukten följer annars fibrerna in och skadar plasten. Plasten behöver alltid kapslas ordentligt för att hålla länge.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Reparation av yxa Gör det själv 7
vischy Reparation av ryggsäck? Gör det själv 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.