jag tycker också det låter suspekt med diesel och mineralolja, om man nu ska investera så mycket tid i en cykel ska man väl inte vara dumsnål och köra med riktiga fulmedel?
Vaxsmörjning för kedjan är många gånger bättre än oljor tycker jag, förutom att man får smörja oftare.
Har aldrig smörjt vajrar, har aldrig känt att det behövts. Men då har jag å andra sidan haft moderna höljen och vajrar. Trådstartaren sa ju själv att förra ägaren hade hållt den i gott skick så då lär det ju inte vara originalvajrar.
Jag har också lagt växlar och kasetter i avfettningsbad. Det är riktigt bra, även om grövre smuts måste avlägsnas mekaniskt. Använde en gång ett ultraljudsbad på ett jobb, det funkade görbra, men kanske lite överkurs. Kedjan kan man lätt peta ner i en halvliters petflaska med avfettning, skaka runt lite då och då. Funkar också bra.
Jag hade skippat autosol på alu, det innehåller slipmedel och man måste försegla aluytan med typ fälgförsegling efteråt. Jag har x antal cykeldelar som har tokoxiderat efter autosolonani.
Kan rekommendera trådstartaren att skaffa en uppsättning penslar och borstar med naturhår, det är überbra för cykelvård. Har ett par till ramen och en till fälgarna. Fett och smuts sätter inte igen naturborst lika mycket som syntet, lite olika storlekar , former och vinklar gör att man kommer åt överallt utan att det går åt tjogvis med tvättsvamp och kilovis med trasor. De där kitten med borstar man köper hos cykelaffärerna är tyvärr nästan alltid med syntetborst.
Och vad kostar egentligen shimanos monteringspasta? Typ ingenting, varför krångla med kopparpasta, mineraloljor och annat skit?
Egentligen ser jag ingen anledning till varför man ska skruva ner cykeln i molekyler, det går utmärkt att vårda en cykel utan den övningen.
nej du har naturligtvis helt rätt, speciellt att plocka ner lager efter 30 år och göra rent dom och ge dom nytt fett, var ju oerhört korkat av mig att ens fundera på.
och det där med att bada saker som bör vara ordentligt insmorda i avfettning är ju kanon, det ska jag genast ta till mig.
att pensla cykeln var ju också klokrent, det mår den ju genast mycket bättre av. antar att det är ett själsligt välbefinnande som infinner sig hos ramen, likt det man kan uppnå när man kliar hundar bakom örat, men jag är förmodligen för oerfaren för att förstå, så jag låter bli.
lycka till med mekandet boys, ni kan ju det här hör jag, så det ska nog gå bra utan min fortsatta medverkan